Alm. Brand advarer landbrug: Pas på dit brændsel og GPS-system

Energikrisen har gjort brændsel til en let omsættelig hælervare, og GPS-systemer er også blevet en lækkerbisken for tyve. Men der kan være hjælp at hente. På Nordeuropas største landbrugsmesse Agromek i Herning demonstrerer Alm. Brand i den kommende uge bl.a. nye sikrings- og overvågningsværktøjer i samarbejde med G4S.
Ikke mindst energikrisen gør det relevant for landbrugene at sikre deres værdier på ejendommene, påpeger Alm. Brand.

Energikrisen har gjort det endnu mere sårbart at drive landbrug – og ikke mindst utrygt i forhold til ubudne gæster. Træpiller, brænde, diesel og øvrigt brændstof har stået højt på de kriminelles ønskeliste, siden energipriserne begyndte at eksplodere tidligere i år, og det mærker man ikke mindst på mange landbrugsejendomme, hvor størrelsesforholdene gør det vanskeligt at sikre og overvåge denne type værdier.

"Vi har allerede set flere indbrud hos vores landbrugskunder, og med tanke på den rekorddyre diesel er risikoen blevet markant større for tyveri," fortæller Helle Kjærgaard, der er direktør for Landbrug i Alm. Brand.

"Derudover har vi i år set en del tyverier af GPS-systemer fra bl.a. mejetærskere og traktorer, hvilket er en nyere og stigende tendens i branchen,” tilføjer hun.

Termisk detektering og anråb
I forbindelse med, at Alm. Brand for nylig har styrket indsatsen over for landbruget, der i forvejen er et kernesegment, kan forsikringsselskabet nu demonstrere skadesforebyggende tiltag tilpasset landbrugets særlige behov på Agromek. Det gælder bl.a. sikrings- og overvågningssystemer, som Alm. Brand demonstrerer sammen med G4S.

En G4S-alarm med et termisk kamera til detektering konstaterer for eksempel uautoriseret adgang og giver en særlig mulighed for anråb – også selv om man ikke er fysisk til stede og tæt på den ubudne gæst. Hvis vedkommende ikke forlader området efter anråb, sendes der live billeder til G4S kontrolcentral, hvorefter en reel alarm igangsættes, politi underrettes mv. Løsningen virker forebyggende og er konstrueret til at minimere fejlbetjening.

Alm. Brand demonstrerer sammen med G4S sikrings- og overvågningsløsningerne på landbrugsmessen Agromek 2022 i MCH Messecenter Herning fra tirsdag den 29. november til fredag den 2. december.

Her kan deltagerne også deltage i en konkurrence om at vinde et termisk kamerasæt, hvis man skriver sig op til et uforpligtende sikkerhedstjek.

Alm. Brand: Forbered dig på det værste i morgen2.1.2024 15:02:10 CET | Pressemeddelelse

Meteorologerne varsler om voldsomt vejr i store dele af landet i morgen med både kraftig regn, kraftig blæst og store snemængder. Erfaringerne hos Alm. Brand viser, at snestorm ofte betyder biler i rabatten, sammenstød, piskesmæld og helt uforudsigelige forhold på vejene. Rådet fra skadesdirektør Henrik Bundgaard i Alm. Brand er derfor: Bliv hjemme, hvis det er muligt, og hvis du endelig skal afsted, så tag en skovl og et tæppe med.