”All time high” på omsætning af containere i Danmark

På kun 10,5 måned er det lykkedes at sætte Danmarksrekord på containerterminalen i Aarhus, da sidste års containerrekord blev slået medio november. En markant stigning i importen og stigende markedsandele er de primære årsager til rekorden.

Da container (TEU) nummer 623.890 blev løftet over kaj medio november, var sidste års omsætning slået godt og vel, hvilket betyder, at al omsætning fra det tidspunkt og året ud vil udgøre væksten i 2021.

Ifølge CEO Thomas Haber Borch viser en analyse af omsætningen, at eksporten af containergods stadig er noget større end importen, men de største stigninger i 2021 er dog sket på importområdet.

”All time high på omsætning giver altid en god fornemmelse, som forstærkes yderligere, fordi vi har indtryk af, at flere importører vælger Aarhus som destination fremfor at sejle godset til Hamborg og derefter køre det til Danmark,” fastslår Thomas Haber Borch.

Han peger på, at den – måske – ændrede adfærd både skaber flere arbejdspladser og mere vækst i Danmark samtidig med, at det er CO2-besparende at sejle godset hele vejen til Danmark.

”Vi kan se af de seneste tal fra Danmarks Statistik, at vi øger vores markedsandele i øjeblikket. Vi har i en lang periode haft ca. 65 pct. af containeromsætningen her i landet, men nu nærmer vi os 70 pct. Det kan selvfølgelig være et udtryk for, at vi tager noget fra andre danske havne, men min fornemmelse er, at vi henter det meste i udlandet,” siger Thomas Haber Borch.

Rådmand imødekommer transporterhvervet28.10.2021 13:23:11 CEST | Pressemeddelelse

En boret eller gravet tunnel? Det var et af de spørgsmål, der var til debat, da en lang række erhvervsfolk i dag mødtes med den aarhusianske rådmand Bünyamin Simsek om det kommende byggeri af Marselistunnellen. Ifølge CEO Thomas Haber Borch glæder både Aarhus Havn og transporterhvervet sig over, at staten har bevilliget 2,1 mia. kr. til Marselistunnellen, der er det største anlægsprojekt i Aarhus nogensinde, men samtidig er man bekymret for de trafikale udfordringer, der kan opstå under den 5 år lange anlægsperiode.