Alexandra Instituttet

Alexandra Instituttet skal være med til at udvikle DSB’s AR og VR-løsninger

Del

Ny rammeaftale med Alexandra Instituttet skal hjælpe DSB med at afprøve Virtual- og Augmented Reality, der vil bruge det til træning af lokomotivførere og servicepersonale, reparationer af materiel og til forbedringer af oplevelserne for de rejsende.

De næste fire år skal Alexandra Instituttet og Serious Games Interactive i samarbejde udvikle virtual- og augmented reality -løsninger til DSB. Teamet er netop udpeget blandt vinderne af DSB’s udbud på en rammeaftale, der skal få DSB i front med VR- og AR-teknologierne.

DSB ønsker ifølge deres udbudsmateriale at afprøve VR og AR til blandt andet træning af lokomotivførere og servicepersonale, reparationer af materiel og forbedringer af oplevelserne for de rejsende.

”Vi ser store potentialer i både VR og AR. Blandt andet på proceduretræning og instruktion. Vi har eksempelvis allerede nu positive erfaringer med at afprøve VR i træningen af vores togførere,” siger Michael Moesgaard, CIO i DSB.

Ifølge leder af Alexandra Instituttets AR-udviklingsteam Frank Allan Hansen har de fremadstormende AR- og VR-teknologier, som gennem mange år har fyldt meget i forskningsverdenen, nu indtaget deres plads i flere brancher. Det er godt at se, at DSB også tror på potentialet i teknologierne, som Alexandra nu skal være med til at indfri.

”AR er meget mere end Pokémon GO. DSB har valgt at bruge vores mangeårige erfaring til at anvende AR- og VR-teknologierne, hvor de giver mening, og hvor de kan have en afgørende effekt både økonomisk og organisatorisk. Det kræver både dybt, fagligt kendskab og mod til innovation. Derfor er vi helt trygge ved at skulle løfte den opgave,” siger Frank Allan Hansen.

Også Simon Egenfeldt-Nielsen fra Serious Games Interactive ser en markant fremgang i brugen af VR- og AR-teknologier:

’Vores erfaring er, at AR og VR rummer et meget stærkt læringspotentiale, men det kræver, at man tager læringen alvorligt. AR og VR er i dag præget af mange forskellige løsninger og teknologiske fremskridt, som nemt kan komme til at overdøve læringspotentialet. Her trækker vi på vores 10+ års erfaring i læring og simulationer inden for området. Både AR og VR giver en unik mulighed for at træne sine evner og kompetencer i et sikkert og realistisk miljø. Med andre ord bliver det muligt at fejle og gentage vigtige procedurer, indtil personalet kan det til perfektion. Det skaber et stærkt fagligt kompetent team i sidste ende.”

Fremadstormende teknologier

I løbet af de seneste år er der sket en eksplosiv udvikling inden for AR- og VR-teknologierne samt forbedringen af regnekapacitet, kamera og grafik i smartphones, tablets og specielle briller. Derfor er teknologierne blevet en større del af dansk industri. Flere virksomheder bruger allerede AR til at samle og inspicere produkter, til at oplære medarbejdere og til at lave kvalitetskontrol.

"Vi ser lige nu AR bryde igennem og skabe stor værdi for industrien inden for især disse områder: idriftsættelse, vedligeholdelse, service og fjernsupport," forklarer Frank Allan Hansen.

Det er netop de erfaringer, der dækker aktiviteter lige fra design, brugerinddragelse og implementering af løsninger, der har åbnet for DSB-samarbejdet.

Konsortiet Serious Games Interactive og Alexandra Instituttet har tidligere leveret VR-løsninger til bl.a. Metro Service, BMW, PSA, Vestas, MHI Vestas Offshore Wind og Volvo Trucks. De har også udviklet AR-løsninger til Semco Maritime A/S, FieldSense A/S, PASCHAL-Danmark A/S og ShowMe.

Konsortiet har derfor bred erfaring i at levere denne type applikationer til både slutbrugere og til industrielle anvendelser. Alexandra Instituttet deltager samtidigt i MADE (Manufacturing Academy of Denmark), hvor AR-teknologierne afprøves sammen med de største danske produktionsvirksomheder.

AR og VR til undervisning og konstruktion

PASCHAL-Danmark A/S har fået udviklet en mobil app hos Alexandra Instituttet, der viser 3D-byggemodeller af stilladser i augmented reality, både i miniature i mødelokalet og i skala 1:1 ude på byggepladsen. Appen skal være med til at fremtidssikre PASCHAL til Industri 4.0, fortæller Jim Koldborg, CIO i PASCHAL-Danmark:

“Vores kunder kan med appen se brounderstøtningen ude på pladsen i 1:1 i augmented reality, inden de går i gang. Det hjælper dem med at se, om noget kommer til at drille i opsætningen i den virkelige verden. De kan også bruge den til at tjekke, om det hele sidder korrekt, når brounderstøtningen er sat op. Derudover er appen velegnet til undervisning.”

Fakta: VR og AR er langt mere end fascinerende teknologier

AR- og VR-teknologierne giver store muligheder for at udvide vores fysiske verden med digital information. Enten i form af AR, hvor informationen kan ses gennem specielle briller eller en smartphone. Eller VR, hvor man visuelt og digitalt bygger en virkelighedstro verden op, som kan agere i inde i en eller anden form for hjelm.

Kontakt:

Frank Allan Hansen, Head of Interactive Spaces Lab, Principal Mobile Systems Architect, PhD

+45 40 19 45 38, frank.allan.hansen@alexandra.dk

Camilla Baumgarten, Office & Communications Manager, +45 5217 4503, cb@seriousgames.net

Billeder

Information om Alexandra Instituttet

Alexandra Instituttet
Alexandra Instituttet
Åbogade 34 · Njalsgade 76, 3. sal
8200 Aarhus N · 2300 København S

+45 70 27 70 12https://alexandra.dk

100 eksperter under ét tag 

Alexandra Instituttet hjælper offentlige og private virksomheder med at anvende den nyeste it-forskning og -teknologi. Vores udgangspunkt er samfundsmæssige problemstillinger og behov for at omsætte den nyeste forskning til innovative løsninger. 

Hos os finder du stærke kompetencer inden for blandt andet computer graphics, kunstig intelligens, internet of things, big data, it-sikkerhed, interaktionsdesign og smarte produkter. 

Vi arbejder i et tværfagligt miljø og er et hold af højtkvalificerede specialister, der hurtigt kan forstå din organisations og dine brugeres problemstillinger.

 
 

Følg pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Alexandra Instituttet

Aalborg-virksomhed henter Hitman-stjerne til nyt computerspil9.12.2019 10:50:32 CETPressemeddelelse

Skygger, der flytter sig i realtid, er en vigtig del af Lightmatter, der er et nyt computerspil, som bliver lanceret i januar i det nye år. Dynamiske skygger stiller store krav til computerkraften, og for at løse den udfordring, så har Tunnel Vision Games, som står bag spillet, i samarbejde med Alexandra Instituttet udviklet en ny skygge-løsning, der kun opdaterer de skygger, der er nødvendige at opdatere. Det har været med til at accelerere udviklingen af spillet, og betyder, at spillet bliver tilgængelig på langt flere platforme, og dermed nå ud til langt flere spillere.

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum