Alarmerende mangel på ambulance-reddere i regioner i sommerferien

Der er stor mangel på ambulancereddere i både Regions Midtjylland og i Hovedstadens Beredskab. Det kan gå ud over responstider og dermed borgerne, frygter Reddernes Fagforening, der foreslår løsninger, der ikke omfatter tvangsvagter.
Ambulancereddere i Hovedstadens Beredskab tvinges på vagter, fordi manglen på reddere er så stor, at man ikke kan få dækket vagter i sommerferien. Tegning: Iain Ferguson.

Manglen på ambulancereddere i både Region Midtjylland og i Hovedstadens Beredskab er nu så stor, at det kan gå ud over responstider og i sidste ende borgerne, frygter Reddernes Fagforening.

Den foreslår løsninger, der ikke omfatter tvangsvagter eller nedsættelse af kvaliteten af den service borgerne får. I Hovedstadens Beredskab har manglen på reddere været så stor, at man har set sig nødsaget til at tvinge ansatte til ekstravagter. Og i Region Midtjylland har man netop meldt ud, at man nedsætter serviceniveaet til borgerne.

"Begge dele er ufatteligt dårlige løsninger, som kan gå ud over borgerne i sidste ende," mener formand for Reddernes Fagforening, Kim Volder Hammershøj.

Vil gå ud over borgere

Han mener, at årsagen til manglen på mandskab er, at mange ambulancereddere forlader faget, fordi arbejdsforholdene er blevet forringet de seneste 15 år.

”Hvis man begynder at tvinge folk på arbejde eller nedsætte service til borgerne, vil det få endnu flere reddere til at forlade faget, og det vil blive en ond cirkel, der til sidst vil gå ud over borgerne,” siger han.

Sygetransport en løsning

Sygetransportbiler en løsning Han forslår, at man i stedet benytter sygetransportbiler til de ikke akutte patienter, og bruger ambulanceredderne, når patienterne er alvorligt syge.

"Vi tror, at det på kort sigt, vil kunne afhjælpe problemet i højere grad, end tvangsvagter og nedsat serviceniveau," siger han.

Skal forbedre arbejdsforhold

Han påpeger, at skal regionerne problemer med mangel på mandskab til livs, så kommer de ikke uden om at forbedre de arbejdsvilkår, som de seneste 15 år er blevet så forringede, at mange ambulancereddere forlader branchen.

"Regionerne bliver nødt til at sikre sig, at ambulanceredderes arbejdsvilkår er af en art, så folk ikke flygter fra faget. Alt andet er spild af penge og resurser," siger Kim Volder Hammershøj.

Redddernes Fagforening:

(Reddernes Fagforening er blevet til, fordi otte ud af ti ambulancereddere er utilfredse med de overenskomster, som FOA og 3F har forhandlet. Det har fået redderne til at danne deres egen fagforening, hvor de ikke vil være afhængige af andre faggrupper, hvis Reddernes Fagforening en dag får forhandlingsretten til overenskomsterne på deres område.)

For interview med formand Kim Volder Hammershøj kontakt REDDERNES FAGFORENING på telefon 33362666 eller mail mak@reddernesfagforening.dk

Download
Ambulance-reddere er utilfredse med de overenskomster, som FOA og 3F har forhandlet hjem. Og nu er manglen på reddere så stor, at Reddernes Fagforening frygter, at det vil gå ud over borgere. Tegning: Iain Ferguson.
Download
Kim Volder Hammershøj, formand for Reddernes Fagforening frygter for borgernes ve og vel, hvis ikke regionerne får løst den store mangel på ambulance-reddere i sommerferien og fremover. Foto: Privat foto.
Download
Ambulancereddere i Hovedstadens Beredskab tvinges på vagter, fordi manglen på reddere er så stor, at man ikke kan få dækket vagter i sommerferien. Foto: Adobe stock