Sport Event Denmark

Akkreditering til The Ocean Race i Aarhus

The Ocean Race har stopover i Aarhus fra den 29. maj til den 8. juni. Det er et historisk race med 50 års drama på bagen, men det handler ikke KUN om sejlsport!

Et stopover er en unik mulighed for værtsbyen til at sætte fokus på nogle af de agendaer, som The Ocean Race også sætter: Bæredygtighed og maritim ansvarlighed. I Aarhus ligger de imponerende både side om side med Sustainability Island. Midt på ’øen’ ligger pressecentret i Domen. Altså lige i centrum af det hele.

Og I er hermed inviterede:

Akkreditering:

Link: https://shorturl.at/ijwOR

Med en akkreditering får I som medie adgang til pressecenter, fotobåde, pressekonferencer og til særlige små, koncentrerede sessioner i pressecentret. Vi tilbyder både varm kaffe, vand og wi-fi undervejs 😊

The Ocean Race er verdens længste/hårdeste kapsejlads rundt om jorden med otte stopovers. Lige nu er bådene på vej over Atlanten fra New Port til Aarhus. Det er både, som kan skyde en fart på over 30 knob/t, og som har været undervejs siden januar. Sejladserne har budt på masser af drama og flere voldsomme havarier undervejs.

Der er et hav af forskellige vinkler:

• Sejlsport (selvfølgelig)
  • Bæredygtighed – fx aktiviteterne på Sustainability Island og en ungekonference om blå omstilling
  • Blå gastronomi – bæredygtig gastronomi
  • Skoleprogram – med fokus på leg og læring
  • Folkefest
  • Frivillige kræfter
  • Sportsevents som løftestang
  • Partnersamarbejder
  • Og meget, meget mere…..

7000 skoleelever er tilmeldt forskellige læringsforløb, og der forventes 400.000 besøgende under det 11 dage lange stopover.

Generelle vandaktiviteter udbudt af Den Blå Skole: https://tor.aarhus.dk/vis-event/v/162470/The-Ocean-Race-Den-Bl-Skole-inviterer-til-aktiviteter-p-vandet/?eventid=122998

Dansk deltagelse:
Martin Kirketerp: https://tor.aarhus.dk/seneste-nyt/nyheder-om-the-ocean-race/dansk-ol-vinder-sejler-med-i-the-ocean-race/

Trifork: https://tor.aarhus.dk/seneste-nyt/nyheder-om-the-ocean-race/trifork-sejler-med-i-the-ocean-race/

The Ocean Race-bådene i aktion:
29. maj – VO65-bådene ankommer: https://tor.aarhus.dk/vis-event/v/162470/The-Ocean-Race-VO65-ankommer-til-Aarhus/?eventid=123785

30. maj – forventet ankomst af IMOCA-bådene: https://tor.aarhus.dk/vis-event/v/162470/The-Ocean-Race-Leg-arrival--bdene-ankommer-til-Aarhus/?eventid=122337

4. juni – In-Port Race på Aarhusbugten: https://tor.aarhus.dk/vis-event/v/162470/The-Ocean-Race-InPort-Race/?eventid=121548

5. og 6. juni – Pro-Am Race på Aarhusbugten: https://tor.aarhus.dk/vis-event/v/162470/The-Ocean-Race-ProAm-Race/?eventid=121721

8. juni – Leg Start – bådene sejler videre til Haag: https://tor.aarhus.dk/vis-event/v/162470/The-Ocean-Race-Aarhus-Leg-Start/?eventid=122590

Siden 1973 har topatleter sejlet jorden rundt i det race, som tidligere hed Whitbread Round the World Race og Volvo Ocean Race.

Aarhus er det første danske stopover i racets 50-årige historie.

Sailing Aarhus og Aarhus Internationale Sejlsportscenter er centrale partnere i projektet.

Blandt de offentlige partnere er Aarhus Kommune, Sport Event Denmark og Region Midtjylland.

Den Aarhus-baserede IT-virksomhed Trifork er officiel Stopover Presenting Partner.
Salling Fondene støtter folkefesten.

Ruten i denne udgave besøger fire kontinenter fordelt over ni byer:
Alicante, Spanien – start 15. januar
Kap Verde – start 25. januar
Cape Town, Sydafrika – start 26. februar
Itajai, Brasilien – start 23. april
Newport, USA – start 21. maj
Aarhus, Danmark – start 8. juni
Kiel, Tyskland – Fly-by 9. juni
Haag, Holland – Start 15. juni
Genova, Italien – grand finale, ank. slut jun

Kontaktpersoner:

Kristian Thrane
Kommunikations- og Marketingansvarlig / Communications and Marketing Manager
The Ocean Race Stopover Aarhus 2023. Mobil: +45 2968 5605

Eline Andersen
Head of Press, The Ocean Race Stopover Aarhus 2023 og Sport Event Denmark
Mobil 51225385

Information om Sport Event Denmark

Sport Event Denmark
Brøndby Stadion 20

Sport Event Denmark arbejder for at tiltrække, organisere og udvikle store internationale tilskuer- og deltagerevents. Det er Sport Event Denmarks ambition, at disse internationale sportevents skal involvere og begejstre danskerne, skabe stolthed, udvikle idrætten, skabe vækst og turismeomsætning samt markedsføre Danmark internationalt.

Sport Event Denmark finansieres via udlodningsmidlerne.