AKKC går forrest med nyt CO2-beregningssystem

Aalborg Kongres & Kultur Center (AKKC) har indgået et nyt samarbejde med Green Producers Club om beregningssystemet Green Producers Tool, der kommer til at gøre en stor forskel for både huset selv og de mange tusinde kunder, når der skal planlægges og gennemføres arrangementer. Systemet kan nemlig nemt og enkelt beregne CO2-forbrug – og danne grobund for forandring.

AKKC er den første, og indtil videre eneste, virksomhed i Nordjylland, som har dannet et samarbejde med virksomheden Green Producers Club, der står bag beregningssystemet Green Producers Tool. Systemet er særligt udviklet til beregning af CO2-forbrug i kulturbranchen, og har kun været på det danske marked siden oktober.
Green Producers Tool er udviklet i tæt samarbejde med udvalgte aktører indenfor branchen, og baserer sig på valide data fra CICERO (Center for klimaforskning Oslo). Værktøjet beregner udslippet for hele livsforløbet, og metoden og det arbejde CICERO udfører i både researchen og beregningerne, er blandt de bedste og mest præcise på markedet. Med det nye CSR-direktiv fra EU skal man som underleverandør til store virksomheder kunne levere en klimarapport på sine produktioner, og også her bliver Green Producers Tool et vigtigt værktøj for AKKC.

• Vi er enormt glade for at AKKC er kommet med i klubben. Det er det første kongres- og kulturcenter i Danmark, som skal til at lave beregning med vores værktøj. De er meget dedikerede og allerede godt i gang med at kigge på deres arrangementer med mere bæredygtige briller, så de kan reducere CO2e aftrykket på fremtidens produktioner. Den data de bidrager med til klubben, er også en vigtig del i vores videre arbejde med værktøjet og den ’grønne’ omstilling generelt, siger Annika Lund Jensen, Country Manager, Green Producers Club Danmark.

Kan flytte bjerge
I Green Producers Tool indtaster man al viden om det enkelte arrangement inden for forskellige felter som f.eks. affald, transport, energiforbrug og mad og drikke. Og netop det faktum, at man som arrangør nemt kan ”få syn for sagen” over CO2-forbruget, kan være med til at gøre en stor forskel. Det er noget af det, AKKC forventer, vil have stor indflydelse på, når de selv skaber arrangementer, eller når de i samarbejde med deres kunder for eksempel også kan regne på, hvordan forskellige valg kan nedsætte forbruget af CO2.

• Green Producers Tool kan både være med til at skabe samlede klimaregnskaber over de enkelte arrangementer, men der hvor det bliver rigtig interessant er, hvor det kan hjælpe til med at flytte noget. Til vores eget Drivhus-arrangement med Pauline, Dopha og Ameli Dot til oktober har vi for eksempel lynhurtigt kunnet beregne, at man sparer 0,44 kg CO2e pr. servering, hvis man vælger den veganske menu i stedet for den med svinekød. Det er noget, der er nemt at forholde sig til som kunde eller gæst, siger Jan Kvistborg.

Et andet eksempel på en beregning i systemet er på transport. Hvis man for eksempel som kulturkunde fra Frederikshavn vælger at tage toget i stedet for at starte dieselbilen, sparer man 19,52 kg CO2e. Det er blandt andet også årsagen til, at AKKC her i foråret har kørt et pilotprojekt sammen med Nordjyllands Trafikselskab.

En af de første i Danmark
Da AKKC er en af de første danske samarbejdspartnere om Green Producers Tool – og den første i Nordjylland – giver det nogle unikke fordele, som passer godt ind i det nordjyske kongres- og kulturcenters arbejde på det bæredygtige område.

• Vi vil gerne være med til at flytte noget inden for bæredygtighed. Være lidt aktivistiske, om man vil. Og netop fordi vi bliver firstmover på Green Producers Tool, giver det os mulighed for at være med til at præge og udvikle systemet. Det synes vi, er enormt spændende, siger Jan Kvistborg.

Fakta om Green Producers Tool
- Skabt af The Green Producers Club, der blev etableret i 2018 i Norge.
- Målet med Green Producers Tool var oprindeligt at præge filmproduktion i en mere bæredygtig retning
- Er senere blevet udvidet til et decideret kultur-beregningssystem
- Samarbejder med CICERO – Center for klimaforskning i Oslo
- Blev i 2020 nomineret til The Oslo Climate Prize
- Green Producers Tool har opnået EU-finansiering, som et led i at udbrede systemet til de nordiske lande
- Samarbejder med Down the Drain i Danmark, som står bag festivalerne NorthSide og Tinderbox samt Nordisk Film, Zentropa, Mastiff m.fl.
- Blandt de norske samarbejdspartnere er Den Norske Opera & Ballett, Dansens Hus, NRK 2 og Filmparken.