Akademikernes A-kasse

Akademikerprisen: KOBOTS vinder syddansk regionsfinale

Robotvirksomheden KOBOTS fra Odense skal repræsentere Syddanmark i den landsdækkende konkurrence den 29. november.

KOBOTS blev onsdag den 15. september udvalgt til at repræsentere Syddanmark i finalen af Akademikerprisen 2021.

Med en baggrund i erhvervsjura kom akademikeren Christina Grigoriou Dalsgaard først ind i virksomheden Kobots for at hjælpe med fundraising. Her beviste hun hurtigt sit værd, og i dag er hun Vice President og ansvarlig for den daglige drift i virksomheden, der udvikler robotter, som hjælper med skærearbejdet på byggepladser.

Akademikere skaber vækst

Akademikernes A-kasse uddeler en gang om året Akademikerprisen for at hylde de små og mellemstore virksomheder (SMV), som med ansættelsen af akademikere har skabt resultater.

Ifølge Peter Hartvigsen, som er grundlægger og ejer af KOBOTS, formår virksomheden at forene to meget forskellige verdener – klassisk håndværk og den tungere akademiske verden.

”Det er synergien mellem de to områder – håndværkerens og akademikerens – der fungerer. Ingen af dem kan gøre det alene. Man skal forstå, at begge er lige vigtige, og vi har en oprigtig nysgerrighed på at forstå hinanden,” siger han.

KOBOTS-ejeren mener, at samspillet har været afgørende for virksomhedens succes.

”Vi havde et produkt på markedet efter kun halvandet år. Vi er bredt repræsenteret i Danmark, og vi er ved at etablere eksport til Norge. Vi er kommet meget hurtigt på markedet med et helt nyt produkt, og det har kun kunnet lade sig gøre på grund af samspillet mellem faglighederne, hvor vi lytter til hinanden og gør hinanden bedre. Det er det, der gør, at vi har kunnet eksekvere så hurtigt og så succesfuldt,” forklarer han.

Læs et længere portræt af regionsvinderen her: https://aka.dk/nyheder/2021/akademikerprisen-2021-kulturen-gor-at-modet-mellem-tomrer-og-robotingenior-lykkes/

Finalen: Prisuddeling i november

Den 29. november bliver det afgjort, hvem der bliver den samlede vinder af Akademikerprisen 2021, når de 4 regionsvindere bliver fejret ved et prisuddelingsarrangement i København.

Information om Akademikernes A-kasse

Akademikernes A-kasse
Vester Farimagsgade 13

Om Akademikernes A-kasse

Akademikernes A-kasse betragter det som deres fornemmeste opgave at hjælpe medlemmerne stærkt videre. Udover at give økonomisk tryghed er a-kassen en afgørende sparringspartner i overgangene i studielivet og arbejdslivet - når man skal lande sit første job som nyuddannet, er mellem jobs eller overvejer at blive selvstændig. A-kassen har det som et erklæret mål at udvikle tilbud og rådgivning, så medlemmerne er rustet til fremtidens arbejdsmarked, hvor mange kommer til at skifte job meget oftere, end man tidligere har gjort.