Akademikerne: Regeringens finanslov har mange gode takter - nu skal der skrues op for det lange lys

Det er et godt udkast til finanslov, som regeringen fremlægger i dag. Det mener Akademikerne (AC), der især er glade for, at regeringen foreslår, at forskningsbevillingerne opretholdes trods fald i BNP. Nu er næste skridt at tænde for det lange lys og prioritere de områder, som også sikrer velstand og velfærd på langt sigt.

Akademikernes (AC) formand Lars Qvistgaard udtaler:

“Det er en god og balanceret finanslov, vi får fremlagt i dag. Det er klogt at skrue op for det offentlige forbrug i krisetider. Vi skal netop investere os ud af krisen. Corona må ikke blive en undskyldning for at skære i vores fælles velfærd.”

Hos Akademikerne (AC) er de særligt glade for, at regeringen lægger op til at opretholde forskningsbevillingerne trods et fald i BNP:

“Vi står midt i to store kriser: Coronakrisen og klimakrisen, der begge understreger, hvor vigtigt det er, at vi som samfund prioriterer at finde nye løsninger og skabe ny viden. Derfor er jeg rigtig glad for, at regeringen lægger op til at opretholde forskningsbevillingerne”.

Med start i de initiativer der allerede er lagt op til, foreslår Akademikerne (AC), at der oprettes en pulje på 10 milliarder til grøn forskning over de kommende fire år.

Afslutningsvis opfordrer Akademikerne (AC) regeringen og de øvrige partier til at huske det lange lys, når forhandlingerne går i gang:

“Vi skal investere i at komme godt gennem krisen, men vi skal også investere i det der gør os stærke på langt sigt. Det kræver investeringer i fx grøn forskning, men også en stærk uddannelsessektor.” Det siger Lars Qvistgaard og fortsætter:

“Forhåbningen var, at vi med denne finanslov kunne begynde at investere i uddannelseskvaliteten efter års nedskæringer. I stedet lægger regeringen op til at lade uddannelserne betale for dele af deres politireform. Det er en kæmpe skuffelse”.

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne varetager interesser for 431.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Ny trepart om arbejdsmiljø: Nu skal medarbejdernes psykosociale arbejdsmiljø mere i fokus22.12.2020 11:10:10 CETPressemeddelelse

Regeringen og arbejdsmarkedets parter, herunder Akademikerne, sikrer med en ny trepartsaftale, at medarbejderne nu får bedre vilkår til at bekæmpe krænkelser og fremme et sundere arbejdsmiljø. Godt begyndt er halvt fuldendt, men vi mener stadig, at der udestår mere hjælp på vigtige områder inden for det psykosociale arbejdsmiljø, lyder meldingen fra Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

Akademikerne indgår hovedaftale med Kooperationen10.12.2020 12:00:00 CETPressemeddelelse

Akademikere i Kooperationens medlemsvirksomheder, som tæller en række kooperative- og socialøkonomiske virksomheder og organisationer i NGO-sektoren, har nu fået formelle rammer om deres kollektive arbejdsretslige forhold. Det er realiteterne efter, at akademikerområdet er blevet omfattet af en dugfrisk hovedaftale, som ud over at fastsætte spillereglerne omkring de kollektive overenskomster, indeholder nytænkning om bl.a. talspersoner samt fælles intentioner om et styrket samarbejde til gavn for både Kooperationens virksomheder og deres ansatte. Begge parter melder om et godt forhandlingsforløb, og glæder sig over, at det nu slås fast at alle akademikere har ret til et arbejde, hvor medbestemmelse og kompetenceudvikling går hånd i hånd med ordentlige løn- og arbejdsvilkår. I Kooperationen er man glade for, at akademikere nu er omfattet af en hovedaftale: ”Jeg er rigtig glad for denne aftale. Helt overordnet har vi nu sikret, at akademikere ansat i Kooperationens medlemsvirksomheder og

Akademikernes formand om sexisme i fagbevægelsen: “Vi har et ansvar for at gå forrest i kampen mod sexisme”27.10.2020 20:20:34 CETPressemeddelelse

284 personer med tilknytning til fagbevægelsen har skrevet under på en fælles erklæring om sexisme internt i fagbevægelsen. Det fortæller Politiken, der samtidig bringer en række vidnesbyrd om sexisme i de faglige organisationer. Blandt underskriverne er Akademikernes formand Lars Qvistgaard. Han mener, at fagbevægelsen skal turde se indad, hvis sexismen skal til livs.