Akademikerne: Regeringens finanslov har mange gode takter - nu skal der skrues op for det lange lys

Det er et godt udkast til finanslov, som regeringen fremlægger i dag. Det mener Akademikerne (AC), der især er glade for, at regeringen foreslår, at forskningsbevillingerne opretholdes trods fald i BNP. Nu er næste skridt at tænde for det lange lys og prioritere de områder, som også sikrer velstand og velfærd på langt sigt.

Akademikernes (AC) formand Lars Qvistgaard udtaler:

“Det er en god og balanceret finanslov, vi får fremlagt i dag. Det er klogt at skrue op for det offentlige forbrug i krisetider. Vi skal netop investere os ud af krisen. Corona må ikke blive en undskyldning for at skære i vores fælles velfærd.”

Hos Akademikerne (AC) er de særligt glade for, at regeringen lægger op til at opretholde forskningsbevillingerne trods et fald i BNP:

“Vi står midt i to store kriser: Coronakrisen og klimakrisen, der begge understreger, hvor vigtigt det er, at vi som samfund prioriterer at finde nye løsninger og skabe ny viden. Derfor er jeg rigtig glad for, at regeringen lægger op til at opretholde forskningsbevillingerne”.

Med start i de initiativer der allerede er lagt op til, foreslår Akademikerne (AC), at der oprettes en pulje på 10 milliarder til grøn forskning over de kommende fire år.

Afslutningsvis opfordrer Akademikerne (AC) regeringen og de øvrige partier til at huske det lange lys, når forhandlingerne går i gang:

“Vi skal investere i at komme godt gennem krisen, men vi skal også investere i det der gør os stærke på langt sigt. Det kræver investeringer i fx grøn forskning, men også en stærk uddannelsessektor.” Det siger Lars Qvistgaard og fortsætter:

“Forhåbningen var, at vi med denne finanslov kunne begynde at investere i uddannelseskvaliteten efter års nedskæringer. I stedet lægger regeringen op til at lade uddannelserne betale for dele af deres politireform. Det er en kæmpe skuffelse”.

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne varetager interesser for 431.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Akademikerne: Ny ombudsperson skal styrke kampen mod sexisme28.9.2020 14:54:43 CESTPressemeddelelse

Et nyt ligestillingsombud skal være med til at styrke kampen mod sexisme, diskrimination og kønsulighed. Det bliver budskabet fra hovedorganisationen Akademikerne (AC), når formand Lars Qvistgaard, mandag eftermiddag mødes med ligestillingsminister Mogens Jensen, og øvrige arbejdsmarkedsrepræsentanter for at drøfte, hvordan vi kan komme sexisme til livs. Midlerne til at oprette ombudet skal findes allerede på finansloven for 2021.

Uddelingen af Danmarks vigtigste arbejdsmiljøpris sker i morgen7.9.2020 12:12:16 CESTPressemeddelelse

Der bliver gang i den, når der tirsdag den 8. september bliver uddelt Arbejdsmiljøprisen 2020 til arbejdspladser i Danmark, som gør noget særligt for arbejdsmiljøet, og som kan inspirere andre. Der er brugt meget tid på at finde de rigtige vindere i et stærkt felt af nominerede arbejdspladser, som alle har opnået store gevinster i arbejdsmiljøindsatsen. Og der er blevet arbejdet stenhårdt ude på arbejdspladserne af medarbejdere i alle funktioner og fag. Alle de arbejdspladser, der er nomineret til prisen, har formået at få arbejdsmiljøet langt mere i front i dagligdagen og skabt resultater, der virkelig rykker, til glæde for arbejdstagernes trivsel og arbejdspladsernes bundline, lyder meldingen fra Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, der repræsenterer 431.000 akademikere på det offentlige og private arbejdsmarked, og som er en del af dommerkomitéen bag Arbejdsmiljøprisen, der hvert år uddeles af Arbejdsmiljørådet.