Akademikerne: Partnerskab sikrer ukrainske flygtninge tryg overgang til arbejdsmarkedet og uddannelse

Det nye partnerskab for hurtig adgang til arbejdsmarkedet bliver et godt redskab i indsatsen for at tage ordentligt imod de mange ukrainske flygtninge, der kommer til Danmark. Det er helt centralt at sikre gode muligheder for, at de kan komme i job og uddannelse med det samme. Med partnerskabet vil vi også kunne justere og tilpasse indsatsen i takt med, at vi bliver klogere på udfordringerne og behovene, lyder det fra Akademikernes formand, Lisbeth Lintz, der repræsenterer over 450.000 medlemmer på det private og offentlige arbejdsmarked.

Akademikerne hilser etableringen af partnerskabet mellem regeringen, kommuner og regioner samt arbejdsmarkedets parter velkommen. Koordination og samspil på tværs af myndigheder, parter og områder bliver afgørende for at sikre, at de ukrainske flygtninge får en tryg start i Danmark. Det er uvist, hvor mange ukrainere, der kommer til at flygte til Danmark, ligesom der endnu er fuldt overblik over, hvilke uddannelsesbaggrunde, kompetencer og erhvervserfaringer, de besidder. Der vil være ufaglærte, faglærte og personer med videregående uddannede, som i forskellig grad vil kunne bidrage til det danske arbejdsmarked. Partnerskabet skal derfor bidrage til at skabe de bedst mulige betingelser for, at ukrainerne ikke møder en mur af barrierer, men oplever et samlet system, som hjælper dem i gang uanset baggrund.

”Et nøgleredskab i aftalen er, at de fordrevne ukrainere hurtigt kan få afklaret deres uddannelses- og kompetenceniveau og behov for opkvalificering eller kurser. Det bliver helt afgørende for motivationen og lysten til at komme i gang, og det er uanset, om vi taler akademikere eller andre grupper. Samtidig er det åbenlyst vigtigt, at virksomhederne hurtigt melder sig på banen med jobs på ordentlige løn- og arbejdsvilkår”, siger Lisbeth Lintz.

Sideløbende med arbejdet i det nye partnerskab vil Akademikerne selv iværksætte en række tiltag, herunder en landingpage på nettet med oplysninger henvendt til ukrainske flygtninge med videregående uddannelser. Siden vil bl.a. indeholde links til relevante uddannelsesinstitutioner samt til de akademiske faglige organisationer.

For yderligere kommentarer, kontakt Lisbeth Lintz på 2488 8442 eller på ll@ac.dk.

Læs mere om partnerskabet på ministeriets hjemmeside her.

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 28 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2021 ca. 447.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Intentionerne om uddannelse i hele landet skal nu følges tæt22.3.2022 09:24:07 CET | Pressemeddelelse

Partierne bag aftalen om udflytning af uddannelsespladser er netop blevet enige om aftalens endelige indhold. Hovedorganisationen Akademikerne (AC) er glad for, at partierne har lyttet til universitetssektoren og bl.a. nedlægger færre uddannelsespladser end først meldt ud. Alligevel frygter Akademikerne, at aftalen kommer til at betyde tomme uddannelsespladser i de mindre byer, mens de store byer kommer til at opleve rift om studiepladser, ringere forskningsmiljøer og mangel på arbejdskraft.

Akademikerne: Ny trepartsaftale styrker arbejdet for at komme seksuel chikane til livs4.3.2022 13:37:38 CET | Pressemeddelelse

Den nye trepartsaftale om seksuel chikane er et godt afsæt til at skabe reelle forbedringer på arbejdspladserne. Det mener formand for hovedorganisationen Akademikerne, Lisbeth Lintz, efter Akademikerne og de øvrige parter på arbejdsmarkedet i dag blev enige om en række initiativer, der skal modvirke seksuel chikane. Det er særligt aftalens fokus på unge og løstansatte samt prioritering af ny viden på området, der vækker glæde hos Akademikerne.

Ny formand i hovedorganisationen Akademikerne starter med medlemsfremgang – og repræsenterer nu 464.800 offentligt og privat ansatte3.3.2022 13:53:01 CET | Pressemeddelelse

Som i de foregående år fortsætter der med at komme nye medlemmer til de faglige organisationer, der organiserer privat og offentligt ansatte med videregående uddannelse. Med en tilgang på 17.500 medlemmer betyder det, at hovedorganisationen Akademikerne repræsenterer knap hver syvende dansker på arbejdsmarkedet, heraf hovedsageligt i det private, hvor 51,5 pct. af medlemmerne er beskæftiget.