Akademikerne om pensionsanbefalinger: Fleksibilitet er nøglen til at fastholde flere på arbejdsmarkedet

Hvis vi skal lykkes med at skabe et arbejdsmarked, hvor flere både kan og vil blive længere, skal vi prioritere fleksible seniorløsninger og et øget fokus på efteruddannelse. Det er meldingen fra hovedorganisationen Akademikerne, efter at Kommissionen om tilbagetrækning og nedslidning i dag gav deres bud på fremtidens pensionssystem.

Hos hovedorganisationen Akademikerne har Kommissionen om tilbagetrækning og nedslidnings anbefalinger været ventet med spænding. Formand Lisbeth Lintz udtaler:

“Et overskueligt, trygt og fleksibelt sikkerhedsnet er den absolut vigtigste investering, vi som samfund, kan lave ved at skabe en større arbejdsstyrke i Danmark. Derfor skal vi prioritere nytænkning i pensionssystemet, så de, der kan og vil, har mulighed for at blive længere tid på arbejdsmarkedet”

Ifølge beregninger fra Akademikerne kan arbejdsstyrken udvides med op mod 16.000 akademikere, hvis det lykkes at gøre det mere attraktivt at blive længere tid på arbejdsmarkedet. Derfor er det en god investering, at vi prioriterer at give seniorerne mulighed for en fleksibel afslutning på deres arbejdsliv.

“Jeg er rigtig glad for, at pensionskommissionen anbefaler, at ratepensionen fremadrettet kan sættes på pause, så flere får muligheden for at vende tilbage til arbejdsmarkedet, uden en dyr modregning. Det er et godt første skridt mod at skabe den fleksibilitet, der gør det muligt for seniorerne at blive lidt længere tid på arbejdsmarkedet”

Det siger Lisbeth Lintz og afslutter:

“Vi kan gøre rigtig meget for at holde på seniorerne i længere tid. Men det kræver, at vi indretter vores arbejdsmarked, så det kan lade sig gøre. Der sker rigtig meget, både med os selv, men også med vores fagområder, i løbet af et langt arbejdsliv. Hvis arbejdslivet skal forlænges, kræver det fleksible seniorløsninger og et øget fokus på efteruddannelse. Det kræver også, at vi har løsninger for dem, som ikke kan blive på arbejdsmarkedet.”

For yderligere kommentarer, kontakt Lisbeth Lintz på 2488 8442 eller på ll@ac.dk.

Akademikerne varetager interesser for 465.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 28 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2021 ca. 447.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Intentionerne om uddannelse i hele landet skal nu følges tæt22.3.2022 09:24:07 CET | Pressemeddelelse

Partierne bag aftalen om udflytning af uddannelsespladser er netop blevet enige om aftalens endelige indhold. Hovedorganisationen Akademikerne (AC) er glad for, at partierne har lyttet til universitetssektoren og bl.a. nedlægger færre uddannelsespladser end først meldt ud. Alligevel frygter Akademikerne, at aftalen kommer til at betyde tomme uddannelsespladser i de mindre byer, mens de store byer kommer til at opleve rift om studiepladser, ringere forskningsmiljøer og mangel på arbejdskraft.

Akademikerne: Partnerskab sikrer ukrainske flygtninge tryg overgang til arbejdsmarkedet og uddannelse15.3.2022 12:02:10 CET | Pressemeddelelse

Det nye partnerskab for hurtig adgang til arbejdsmarkedet bliver et godt redskab i indsatsen for at tage ordentligt imod de mange ukrainske flygtninge, der kommer til Danmark. Det er helt centralt at sikre gode muligheder for, at de kan komme i job og uddannelse med det samme. Med partnerskabet vil vi også kunne justere og tilpasse indsatsen i takt med, at vi bliver klogere på udfordringerne og behovene, lyder det fra Akademikernes formand, Lisbeth Lintz, der repræsenterer over 450.000 medlemmer på det private og offentlige arbejdsmarked.

Akademikerne: Ny trepartsaftale styrker arbejdet for at komme seksuel chikane til livs4.3.2022 13:37:38 CET | Pressemeddelelse

Den nye trepartsaftale om seksuel chikane er et godt afsæt til at skabe reelle forbedringer på arbejdspladserne. Det mener formand for hovedorganisationen Akademikerne, Lisbeth Lintz, efter Akademikerne og de øvrige parter på arbejdsmarkedet i dag blev enige om en række initiativer, der skal modvirke seksuel chikane. Det er særligt aftalens fokus på unge og løstansatte samt prioritering af ny viden på området, der vækker glæde hos Akademikerne.

Ny formand i hovedorganisationen Akademikerne starter med medlemsfremgang – og repræsenterer nu 464.800 offentligt og privat ansatte3.3.2022 13:53:01 CET | Pressemeddelelse

Som i de foregående år fortsætter der med at komme nye medlemmer til de faglige organisationer, der organiserer privat og offentligt ansatte med videregående uddannelse. Med en tilgang på 17.500 medlemmer betyder det, at hovedorganisationen Akademikerne repræsenterer knap hver syvende dansker på arbejdsmarkedet, heraf hovedsageligt i det private, hvor 51,5 pct. af medlemmerne er beskæftiget.