Akademikerne med i trepartsaftale om forlængelse af midlertidig arbejdsfordelingsordning samt lønkompensation

Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, udtaler:

“Jeg er glad for, at vi sammen med de øvrige parter på arbejdsmarkedet er blevet enige om at tage de allerede velkendte og gode redskaber i brug, så vi på den måde kan hjælpe de hårdest ramte virksomheder og ansatte i den kommende tid hen over julen og ind i det nye år. Der er en fornuftig balance i vores trepartsaftale, som forlænger den midlertidige arbejdsfordelingsordning samt genindfører muligheden for lønkompensation”, siger Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

“Til de virksomheder der vælger at benytte sig af arbejdsfordelingsordningen, vil jeg klart anbefale, at der tænkes i muligheder for opkvalificering og videreuddannelse i hjemsendelsesperioden, bl.a. indenfor grøn omstilling og digitalisering”, siger Lars Qvistgaard.

“Jeg er også meget tilfreds med, at der sideløbende vores trepartsforhandlinger er indgået en politisk aftale om midlertidige kompensationsordninger til erhvervslivet, herunder kulturlivet, som også tilgodeser selvstændige, freelancere og kombinatører”, siger Lars Qvistgaard.

Kontakt Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne: lq@ac.dk, 21472686

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 28 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2021 ca. 447.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Nødvendig trepart om kompensation ved corona23.11.2021 10:02:35 CET | Pressemeddelelse

Trepartsaftalen er et vigtig middel til at sikre tryghed og et økonomisk sikkerhedsnet på arbejdsmarkedet i en svær tid med tiltagende konsekvenser af en voksende coronasmitte. Hovedorganisationen Akademikerne opfordrer til fortsat bevågenhed på effekten af smittetallene henover de næste hårde måneder, og at holde muligheden åben for hurtigt at supplere aftalen med nye tiltag, hvis udviklingen måtte kalde på det.

Akademikerne: Regeringen spiller hasard med arbejdsmiljøet og coronahåndteringen for hundredtusindvis af lønmodtagere12.11.2021 06:31:08 CET | Pressemeddelelse

Når regeringen fredag den 12. november tager hul på trepartsforhandlinger med Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation om muligheden for, at arbejdsgiver kan kræve at se coronapas fra medarbejderne, vil en betydelig del af arbejdstagerne i Danmark ikke være repræsenteret. Akademikerne, der er hovedorganisation for ca. 450.000 medlemmer med en videregående uddannelse, er endnu en gang ikke inviteret af regeringen, som dermed lukker øjnene for, at store dele af det danske arbejdsmarked ikke vil være favnet af den løsning, som man måtte finde frem til ved bordet.