Akademikerne med i trepartsaftale om forlængelse af midlertidig arbejdsfordelingsordning samt lønkompensation

Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, udtaler:

“Jeg er glad for, at vi sammen med de øvrige parter på arbejdsmarkedet er blevet enige om at tage de allerede velkendte og gode redskaber i brug, så vi på den måde kan hjælpe de hårdest ramte virksomheder og ansatte i den kommende tid hen over julen og ind i det nye år. Der er en fornuftig balance i vores trepartsaftale, som forlænger den midlertidige arbejdsfordelingsordning samt genindfører muligheden for lønkompensation”, siger Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

“Til de virksomheder der vælger at benytte sig af arbejdsfordelingsordningen, vil jeg klart anbefale, at der tænkes i muligheder for opkvalificering og videreuddannelse i hjemsendelsesperioden, bl.a. indenfor grøn omstilling og digitalisering”, siger Lars Qvistgaard.

“Jeg er også meget tilfreds med, at der sideløbende vores trepartsforhandlinger er indgået en politisk aftale om midlertidige kompensationsordninger til erhvervslivet, herunder kulturlivet, som også tilgodeser selvstændige, freelancere og kombinatører”, siger Lars Qvistgaard.

Kontakt Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne: lq@ac.dk, 21472686

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 28 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2021 ca. 447.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Ny aftale giver ledige en bedre vej gennem beskæftigelsesjunglen24.6.2022 13:33:29 CEST | Pressemeddelelse

Det er positivt, at regeringen, SF, Enhedslisten, DF og en række løsgængere netop har indgået en aftale om, at det fremover bliver a-kasserne og ikke jobcentrene, der står for de første tre måneder af medlemmernes kontakt med beskæftigelsessystemet. Det mener Akademikernes formand Lisbeth Lintz, der peger på, at systemet nu bliver langt mere enkelt og forkorter afstanden mellem de forsikrede ledige og arbejdsmarkedet; i al fald de første måneder af ledighedsperioden.