Akademikerne: Lønnen skal følge med, hvis nye barselsregler skal være en succes

Fædrenes ret til løn under barsel skal sikres i funktionærloven, hvis de nye barselsregler skal være en succes. Det mener hovedorganisationen Akademikerne.

Når de nye barselsregler træder i kraft den 2. august, er det et vigtigt skridt for ligestillingen. Men hvis ikke mændene får mulighed for løn under barsel, risikerer vi, at fædrene vælger den øremærkede barsel fra.

Akademikernes formand Lisbeth Lintz udtaler:

“En ting er at øremærke barsel til fædrene, men hvis ikke lønnen følger med, risikerer vi, at fædrene bliver nødt til at fravælge barslen af økonomiske årsager. Det gavner hverken ligestillingen eller familierne”.

Derfor foreslår Akademikerne at sikre fædrenes ret til løn under barsel i funktionærloven, så de fædre, der ikke er dækket af en overenskomst, alligevel får mulighed for at benytte sig af de nye barselsregler. Som det er nu, er fædrene slet ikke nævnt med en lønret i funktionærloven, mens mødrene er sikret ret til halv løn i en kortere periode. Indførelsen af de nye barselsregler burde være en kærkommen lejlighed til at opdatere funktionærloven, så fuld løn sikres som minimum i de øremærkede perioder af barslen til begge forældre.

”’Arbejdet for at fremme ligestillingen på arbejdsmarkedet er en af Akademikernes højeste prioriteter, og særligt arbejdes der for, at ligestillingen kommer til at gavne et samlet dansk arbejdsmarked. Dette tager vi med os til overenskomstforhandlingerne, men for os er dette område så afgørende, at vi anbefaler, at alle får ret til fuld løn under barsel. For at sikre, at dette også vil gavne ansatte uden overenskomst, anbefaler vi, at de nye regler implementeres i funktionærloven."

Det siger Lisbeth Lintz og fortsætter:

"Barselsplanlægning handler også om privatøkonomi, og hvis de øremærkede uger for mange betyder barselsdagpenge og en væsentlig indkomstnedgang, vil der være fædre, der vælger ikke at bruge ugerne. I så fald vil de ligestillingsfremskridt som de nye barselsregler skulle give blive tabt på gulvet. Skal vi sikre at intentionerne bag lovgivningen reelt skal skabe forandring, skal der en lønret med ”

For yderligere kommentarer, kontakt Lisbeth Lintz på 24888442 eller på ll@ac.dk.

Akademikerne varetager interesser for 465.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.