Akademikerne: Ledighedsstatistik Januar 2021

Corona-krisen rammer bredt på det akademiske arbejdsmarked.

Ledigheden er højere i januar 2021 end januar 2020 – og dette på tværs af forskellige grupper på det akademiske arbejdsmarked. Således er bruttoledighedsprocenten for alle akademikere 6,2 pct. i januar 2021, hvilket er 1 procentpoint højere end samme måned sidste år.

Gruppen af akademikere, som dimitterede for mere end to år siden har oplevet en større stigning i ledigheden det sidste år. Blandt disse er antallet af fuldtidsledige 10.710 i januar 2021, hvilket er 3.236 flere end i januar 2020. Stigningen i ledigheden for denne gruppe er mere vedholden siden marts 2020 end for de to grupper med dimittendalder på henholdsvis under et år og et til to år. Således har ledigheden for gruppe, der dimitterede for mere end to år siden ligget på et kontinuerligt højt niveau siden maj 2020.

Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne, udtaler:

”Vi ser lige nu, at ledigheden rammer relativt hårdest blandt de erfarne på det akademiske arbejdsmarked. Men generelt set giver udviklingen ikke anledning til yderligere bekymring – jeg forventer, ledigheden for den samlede gruppe af akademikere hurtigt falder i takt med, at samfundet genåbnes og økonomien kommer tilbage i fulde omdrejninger”, siger Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

Læs hele ledighedsstatistiken: https://www.akademikerne.dk/ledighedsstatistik-januar-2021/

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 28 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2021 ca. 447.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Intentionerne om uddannelse i hele landet skal nu følges tæt22.3.2022 09:24:07 CET | Pressemeddelelse

Partierne bag aftalen om udflytning af uddannelsespladser er netop blevet enige om aftalens endelige indhold. Hovedorganisationen Akademikerne (AC) er glad for, at partierne har lyttet til universitetssektoren og bl.a. nedlægger færre uddannelsespladser end først meldt ud. Alligevel frygter Akademikerne, at aftalen kommer til at betyde tomme uddannelsespladser i de mindre byer, mens de store byer kommer til at opleve rift om studiepladser, ringere forskningsmiljøer og mangel på arbejdskraft.

Akademikerne: Partnerskab sikrer ukrainske flygtninge tryg overgang til arbejdsmarkedet og uddannelse15.3.2022 12:02:10 CET | Pressemeddelelse

Det nye partnerskab for hurtig adgang til arbejdsmarkedet bliver et godt redskab i indsatsen for at tage ordentligt imod de mange ukrainske flygtninge, der kommer til Danmark. Det er helt centralt at sikre gode muligheder for, at de kan komme i job og uddannelse med det samme. Med partnerskabet vil vi også kunne justere og tilpasse indsatsen i takt med, at vi bliver klogere på udfordringerne og behovene, lyder det fra Akademikernes formand, Lisbeth Lintz, der repræsenterer over 450.000 medlemmer på det private og offentlige arbejdsmarked.

Akademikerne: Ny trepartsaftale styrker arbejdet for at komme seksuel chikane til livs4.3.2022 13:37:38 CET | Pressemeddelelse

Den nye trepartsaftale om seksuel chikane er et godt afsæt til at skabe reelle forbedringer på arbejdspladserne. Det mener formand for hovedorganisationen Akademikerne, Lisbeth Lintz, efter Akademikerne og de øvrige parter på arbejdsmarkedet i dag blev enige om en række initiativer, der skal modvirke seksuel chikane. Det er særligt aftalens fokus på unge og løstansatte samt prioritering af ny viden på området, der vækker glæde hos Akademikerne.