Akademikerne har valgt ny formand

Det bliver Lisbeth Lintz, overlæge og formand for Overlægeforeningen, som bliver ny formand for hovedorganisationen Akademikerne, når Lars Qvistgaard træder tilbage ved årsskiftet efter de maksimale 6 år på posten. Lisbeth Lintz kommer dermed til at overtage formandsansvaret for de 450.000 medlemmer af den akademiske fagbevægelse.

Lisbeth Lintz udtaler:

“Jeg glæder rigtig meget mig til at skulle stå i spidsen for Akademikerne. Samfundet og arbejdsmarkedet er under forandring. Komplicerede udfordringer kræver løsninger baseret på både viden og evnen til at samarbejde. Her har Akademikernes medlemmer en enorm betydning. Fra mit eget arbejdsliv ved jeg, at vi opnår de bedste resultater, når forskellige fagligheder mødes. Jeg ser meget frem til samarbejdet med alle de akademiske organisationer og andre aktører.

En af de grupper på arbejdsmarkedet, der særligt tjener politisk opmærksomhed og forbedringer, er de unge. Det mener Lisbeth Lintz:

“Som samfund har vi et særligt ansvar for at sikre et godt arbejdsliv for kommende generationer. Desværre oplever vi alt for ofte, at unges arbejdsliv, levegrundlag og uddannelse bliver nedprioriteret politisk. Den udvikling skal vi som fagbevægelse arbejde for at få vendt”.

Selvom Akademikernes bestyrelse allerede nu har valgt Lisbeth Lintz som kommende formand, fortsætter Lars Qvistgaard på formandsposten indtil årsskiftet. Indtil da fortsætter Lisbeth Lintz som formand for Overlægeforeningen.

Om sin efterfølger siger Lars Qvistgaard:

“Jeg er glad og tryg ved at vide, at Lisbeth tager over, når jeg takker af ved årsskiftet. jeg har kendt Lisbeth længe, og jeg er sikker på, at hun er den helt rigtige til at stå i spidsen for Akademikerne de kommende år”

For yderligere kommentarer kontakt:

Lisbeth Lintz: 2488 8442

Lars Qvistgaard: 2147 2686.

Akademikerne varetager interesser for 450.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked.

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 28 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2021 ca. 447.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Nødvendig trepart om kompensation ved corona23.11.2021 10:02:35 CET | Pressemeddelelse

Trepartsaftalen er et vigtig middel til at sikre tryghed og et økonomisk sikkerhedsnet på arbejdsmarkedet i en svær tid med tiltagende konsekvenser af en voksende coronasmitte. Hovedorganisationen Akademikerne opfordrer til fortsat bevågenhed på effekten af smittetallene henover de næste hårde måneder, og at holde muligheden åben for hurtigt at supplere aftalen med nye tiltag, hvis udviklingen måtte kalde på det.

Akademikerne: Regeringen spiller hasard med arbejdsmiljøet og coronahåndteringen for hundredtusindvis af lønmodtagere12.11.2021 06:31:08 CET | Pressemeddelelse

Når regeringen fredag den 12. november tager hul på trepartsforhandlinger med Dansk Arbejdsgiverforening og Fagbevægelsens Hovedorganisation om muligheden for, at arbejdsgiver kan kræve at se coronapas fra medarbejderne, vil en betydelig del af arbejdstagerne i Danmark ikke være repræsenteret. Akademikerne, der er hovedorganisation for ca. 450.000 medlemmer med en videregående uddannelse, er endnu en gang ikke inviteret af regeringen, som dermed lukker øjnene for, at store dele af det danske arbejdsmarked ikke vil være favnet af den løsning, som man måtte finde frem til ved bordet.

Lønstrukturkomite: Nu er det tid til at blive klogere8.10.2021 13:15:04 CEST | Pressemeddelelse

Det vækker glæde hos formanden for Akademikerne, at regeringen nu har fremlagt et kommissorium for den nye lønstrukturkomite for den offentlige sektor, og dermed igangsat det længe ventede arbejde, efter opfordring fra de to hovedorganisationer på det danske arbejdsmarked, Akademikerne og FH. Lars Qvistgaard er tilfreds med, at der er lagt op til at lønstrukturkomitéen skal skabe et godt og solidt analytisk videngrundlag om lønstrukturer på tværs af arbejdsmarkedet.

Ny måling: Stort flertal af danskerne er imod at skære i de nyuddannedes dagpenge17.9.2021 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Regeringens forslag om skære i de nyuddannedes dagpenge har ikke opbakning i hverken befolkningen generelt eller blandt deres egne vælgere. Det viser en dugfrisk undersøgelse, foretaget af Kantar Gallup for Akademikerne. Kun hver fjerde dansker mener, at satsen skal sættes ned. Tværtimod mener mere end halvdelen, at satsen skal sættes op eller holdes på det nuværende niveau. Undersøgelsen bør give stof til eftertanke hos Folketingets partier. Det mener Akademikernes formand Lars Qvistgaard.