Akademikerne: Finansloven finansierer ikke ‘Fremtidens Danmark’

Vi må desværre se langt efter de investeringer, der skal gøre Danmark dygtigere og tryggere. Det er meldingen fra hovedorganisationen Akademikerne, efter finansminister Nicolai Wammen i dag præsenterede regeringens udspil til ny finanslov. Akademikerne savner især investeringer i uddannelse, forskning og et stærkere dagpengesystem.

Akademikernes formand Lars Qvistgaard havde ellers sat forventningerne til næste års finanslov op, efter at Mette Frederiksen på konferencen om Fremtidens Danmark fremhævede uddannelse som et særligt fokuspunkt for regeringen:

“Det er under en uge siden, at Mette Frederiksen stod på regeringens konference i Fredericia, og havde store visioner om et dygtigere og tryggere Danmark. Derfor er jeg skuffet over at konstatere, at finansloven ikke sætter handling bag ordene. Jeg havde håbet, at vi med denne finanslov kunne prioritere nogle af de områder, der har været forsømt i en årrække, bl.a. uddannelse og forskning og et stærkere dagpengesystem.”

Qvistgaard fortsætter:

“Jeg er helt enig med Mette Frederiksen i, at gode uddannelser er grundlaget for samfundets udvikling. Men det er helt på månen at tro, at vi kommer i mål med den ambition uden både at genoprette uddannelsesbevillingerne i hele uddannelsessektoren og sætte forskningsbevillingerne op til 1,5 pct af BNP.”

Afslutningsvis ærgrer Qvistgaard sig over, at regeringen, trods gentagne opfordringer fra alle dele af fagbevægelsen, ikke har valgt at investere i dagpengesystemet:

“Vi står med et dagpengesystem, der er stærkt svækket efter års nedskæringer. Vi har brug for, at regeringen melder klart ud, at den ønsker at bevare og udvikle det solidariske dagpengesystem. Venstre har med deres forslag om at skære i de nyuddannedes dagpenge klart meldt ud, at de vil fortsætte nedskæringskursen. Det vil klæde regeringen at vise, at de vil en anden vej”.

For yderligere kommentarer, kontakt Lars Qvistgaard på 2147 2686.

Akademikerne er talerør for 447.000 offentligt og privatansatte og udgør den akademiske fagbevægelse.

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 28 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2021 ca. 447.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Ny måling: Stort flertal af danskerne er imod at skære i de nyuddannedes dagpenge17.9.2021 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse

Regeringens forslag om skære i de nyuddannedes dagpenge har ikke opbakning i hverken befolkningen generelt eller blandt deres egne vælgere. Det viser en dugfrisk undersøgelse, foretaget af Kantar Gallup for Akademikerne. Kun hver fjerde dansker mener, at satsen skal sættes ned. Tværtimod mener mere end halvdelen, at satsen skal sættes op eller holdes på det nuværende niveau. Undersøgelsen bør give stof til eftertanke hos Folketingets partier. Det mener Akademikernes formand Lars Qvistgaard.

Socialdemokratiets generationstyveri er dybt skuffende7.9.2021 10:34:54 CEST | Pressemeddelelse

Det er under al kritik, at socialdemokraterne, trods løfter om det modsatte, nu foreslår forringelser af dimittendernes dagpenge. Hvis Socialdemokratiets forslag går igennem, kommer det til at have alvorlige konsekvenser for både de nyuddannede og det solidariske dagpengesystem. Det er helt uacceptabelt, at regningen sendes til de unge. Det mener Lars Qvistgaard, der er formand for hovedorganisationen Akademikerne.

Akademikerne om høje ansøgertal: Historisk fejltagelse at lukke uddannelsespladser i byerne5.7.2021 13:40:24 CEST | Pressemeddelelse

Med et ansøgertal på 93.388, ser det ud til, at de høje ansøgertal til de videregående uddannelser er ved at bide sige fast, efter Corona sidste år gav ansøgertallet et boost. Det er ifølge hovedorganisationen Akademikerne meget positivt, at de unge vælger at uddanne sig, men hovedorganisationen påpeger, at det i lyset af de høje ansøgertal er en historisk fejltagelse, at regeringen og et bredt flertal af folketingets partier for nyligt besluttede at lukke tusindvis af uddannelsespladser i de større byer.

Fuld opbakning til forskernes forsvar for forskningsfriheden7.6.2021 13:47:12 CEST | Pressemeddelelse

Folketinget har vedtaget en erklæring ”Om overdreven aktivisme i visse forskningsmiljøer”, som pålægger universiteterne ”at sikre, at selvreguleringen af den videnskabelige praksis fungerer”. Erklæringen har udgangspunkt i bestemte politikeres angreb på navngivne forskere og forskningsmiljøer, og den pålægger også universiteterne at sørge for, at ”politik ikke forklædes som videnskab, og at det ikke er muligt systematisk at unddrage sig kritik.”