Aftale om opkvalificering letter nyuddannedes adgang til job.

Regeringen har sammen med V, R, DF og K i dag givet en solid løftestang til at sikre bedre adgang til første job for nyuddannede. Og har dermed hjulpet virksomheder landet over til at rekruttere medarbejdere med kompetencer, bl.a. indenfor IT, som virksomhederne mangler.

Akademikerne vil på vegne af de unge sende et stort tak til beskæftigelsesministeren og partierne bag aftalen.

”Trainee-ordningen er til gavn for alle og for hele arbejdsmarkedet. Med de nye midler kan vi fortsætte arbejdet med at gøre det nemmere for virksomheder i alle brancher, der efterspørger ny arbejdskraft, og alle de nyuddannede, der for første gang skal finde deres plads på arbejdsmarkedet, at finde hinanden. Vi kan nu komme videre med en ny stærk indsats, der kan bekæmpe den mangel på arbejdskraft, som virksomheder i alle dele af landet er ramt af”, siger Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

En bred aftale har i dag sikret, at den såkaldte trainee-ordning for dimittender fortsætter. Ordningen har til formål at hjælpe nyuddannede hurtigere i gang på arbejdsmarkedet. Det betyder, at Akademikerkampagnen, som gennem årene har været med til at give tusinde af nyuddannede akademikere en bedre start på arbejdslivet, er sikret i 2020.

”Fornyelsen af trainee-ordningen er en virkelig glædelig nyhed for de danske unge på universiteterne; ja alle de unge, som hver dag knokler løs på uddannelsen for at blive dygtigere. Ordningen sikrer en hjælpende hånd, der er helt afgørende for at få den mest smidige og hurtige overgang fra uddannelse til allerførste job. Jeg har glad for, at vores nye beskæftigelsesminister viser, at han bakker op om værdien i ordningen”, siger Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

Stærk aftale om opkvalificering modvirker en tabt corona-generation af unge ledige17.6.2020 12:34:35 CESTPressemeddelelse

Det er en stærk opkvalificerings- og beskæftigelsesaftale, der her til morgen blev præsenteret af et stort flertal af partierne i Folketinget. Akademikerne mener, at uddannelse er den rigtige vej ud af krisen og glæder sig over, at der er fundet penge til trainee- og graduate programmer for nyuddannede, samt initiativer der styrker opkvalificering af iværksættere. Akademikerne støtter, at der skal ske opkvalificering af alle, og ser frem til partssamarbejdet, hvor der bl.a. er lagt op til en drøftelse af en uddannelseskonto. Opgaven er nu at udbygge de gode takter fra aftalen.

Sommerpakken mangler fokus på iværksætterne og de små virksomheder15.6.2020 13:09:47 CESTPressemeddelelse

Et flertal i Folketinget landede i nat en sommeraftale med rigtig mange positive elementer. Den mangler dog et fokus på at hjælpe især nye virksomheder og små- og mellemstore virksomheder gennem krisen. Det er nemlig her, mange af de nye jobs opstår. Sådan lyder meldingen fra hovedorganisationen Akademikerne, der repræsenterer over 430.000 medlemmer på det offentlige og private arbejdsmarked i Danmark.

Ambitiøs uddannelsesaftale kræver ambitiøs finansiering11.6.2020 12:37:43 CESTPressemeddelelse

Akademikerne har længe efterlyst politisk handling overfor de mange unge, der forventeligt vil søge ind på en uddannelse nu, hvor coronakrisen har sat en stopper for den store dannelsesrejse til udlandet, og hvor de typer job, som unge kan søge, er blevet kraftigt reduceret. Derfor er det også glædeligt, at der nu endelig er landet en aftale om flere uddannelsespladser, og at det med aftalens COVID-19-særtilskud anerkendes, at aktivitetsbevillingen kun dækker 70 pct. Desværre ser det ikke ud til, at den politiske ambition om 5.000 ekstra uddannelsespladser følges op med tilstrækkelig med midler. Det kan få fatale konsekvenser for den uddannelseskvalitet, institutionerne vil være i stand til at tilbyde de unge.

Inddrag alle parter i en klog fleksibel udfasning af hjælpepakkerne27.5.2020 12:20:46 CESTPressemeddelelse

Onsdag morgen fremlagde den økonomiske ekspertgruppe sine anbefalinger til udfasning af de økonomiske hjælpepakker. Hos Akademikerne er man glade for, at ekspertgruppen påpeger, at der stadig er brancher, der har særligt brug for hjælp, og låneordninger som sikrer virksomhedernes likviditet. Samtidig understreger Akademikerne vigtigheden af, at alle faggrupper bliver en del af arbejdet med at udarbejde en ny arbejdsfordelingsordning.