Aftale om opkvalificering letter nyuddannedes adgang til job.

Regeringen har sammen med V, R, DF og K i dag givet en solid løftestang til at sikre bedre adgang til første job for nyuddannede. Og har dermed hjulpet virksomheder landet over til at rekruttere medarbejdere med kompetencer, bl.a. indenfor IT, som virksomhederne mangler.

Akademikerne vil på vegne af de unge sende et stort tak til beskæftigelsesministeren og partierne bag aftalen.

”Trainee-ordningen er til gavn for alle og for hele arbejdsmarkedet. Med de nye midler kan vi fortsætte arbejdet med at gøre det nemmere for virksomheder i alle brancher, der efterspørger ny arbejdskraft, og alle de nyuddannede, der for første gang skal finde deres plads på arbejdsmarkedet, at finde hinanden. Vi kan nu komme videre med en ny stærk indsats, der kan bekæmpe den mangel på arbejdskraft, som virksomheder i alle dele af landet er ramt af”, siger Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

En bred aftale har i dag sikret, at den såkaldte trainee-ordning for dimittender fortsætter. Ordningen har til formål at hjælpe nyuddannede hurtigere i gang på arbejdsmarkedet. Det betyder, at Akademikerkampagnen, som gennem årene har været med til at give tusinde af nyuddannede akademikere en bedre start på arbejdslivet, er sikret i 2020.

”Fornyelsen af trainee-ordningen er en virkelig glædelig nyhed for de danske unge på universiteterne; ja alle de unge, som hver dag knokler løs på uddannelsen for at blive dygtigere. Ordningen sikrer en hjælpende hånd, der er helt afgørende for at få den mest smidige og hurtige overgang fra uddannelse til allerførste job. Jeg har glad for, at vores nye beskæftigelsesminister viser, at han bakker op om værdien i ordningen”, siger Lars Qvistgaard, formand for Akademikerne.

Akademikerne er en partipolitisk uafhængig paraplyorganisation for 25 faglige organisationer, der organiserer akademisk uddannede i Danmark. Akademikerne repræsenterer pr. 1. januar 2018 ca. 369.000 medlemmer med en lang videregående uddannelse.

Med finansloven tager vi det første vigtige skridt mod bedre uddannelser2.12.2019 21:55:09 CETPressemeddelelse

Regeringen og dens støttepartier har i deres første finanslovsaftale fundet penge til at videreføre det taxameterløft, der har holdt sammen på økonomien på de humanistiske og samfundsvidenskabelige uddannelser de seneste år, og til at afskaffe det forhadte uddannelsesloft. Derudover var det allerede kendt, at den nye regering ville sætte en stopper for omprioriteringsbidraget på uddannelsesområdet.

Akademikerne: ”Råd til at fortsætte taxameterløft på universiteterne”8.10.2019 12:00:00 CESTPressemeddelelse

Den nye vismandsrapport viser, at dansk økonomi er bomstærk så langt øjet rækker. De sunde offentlige finanser ruster os til at håndtere morgendagens udfordringer ved blandt andet at investere i uddannelse. Samt ved at videreføre taxameterløftet, så vi kan sikre kvaliteten på de samfundsvidenskabelige- og humanistiske uddannelser, der ellers vil blive beskåret med 10 pct. svarende til knap 300 mio. kr.

Akademikerne: Manglende taxameterløft er en tikkende bombe under uddannelsernes økonomi2.10.2019 11:07:30 CESTPressemeddelelse

Regeringens udkast til finansloven indeholder ikke det taxameterløft, der længe har holdt økonomien på de samfundsvidenskabelige- og humanistiske uddannelser, oven vande. Hvis ikke taxameterløftet videreføres, kommer det til at betyde, at uddannelsesbudgetterne bliver skåret 10 pct., svarende til 5 års omprioriteringsbidrag på én gang. Inden sidste folketingsvalg lovede samtlige af daværende folketingspartier, at taxameterløftet ville blive videreført efter et valg.