World Animal Protection DanmarkWorld Animal Protection Danmark

Afgørende historisk sejr for dyrevenner i hele EU

Samtidig med at corona virus endelig er ved at slippe sit greb i danskerne, og verden åbner igen, slipper EU parlamentet landbrugsdyr i 27 lande ud af deres bure. "En kæmpe sejr for dyrevelfærd" og "en milepæl", siger de danske politikere.
Et bedre liv er fremtiden for EUs landbrugsdyr,  efter EU Parlamentet har stemt ja til at forbyde tremmedyr i 27 medlemslande torsdag d. 10 juni.
Et bedre liv er fremtiden for EUs landbrugsdyr, efter EU Parlamentet har stemt ja til at forbyde tremmedyr i 27 medlemslande torsdag d. 10 juni.

I dag har dyrevenner i EU’s medlemslande vundet en sejr for dyrevelfærd, der vil kunne føles og mærkes langt ind i de mørkeste bure og de største svinestier i EU’s industrialiserede landbrug.

EU Parlamentet har i dag vedtaget en resolution, der anbefaler at slippe grise, høns, kalve, kaniner, ænder og gæs ud af de bure og tremmer, hvor de normalt lever det meste af deres liv.

Det kan føre til markant ændrede levevilkår for de mere end 300 millioner tremmedyr i EUs industri landbrug.

“Denne sommer, som vi har ventet så længe på, kan blive et helt afgørende vendepunkt og er en stor folkelig sejr for ‘End The Cage Age’. I dag har vi fået klar politisk opbakning fra Europa-parlamentet til at afskaffe bur-dyr. Ikke kun i Danmark, men i hele EU.
Faktisk kan det rykke dyrevelfærd i hele verden, fordi det ovenikøbet kan blive gældende for import,” siger Esben Sloth fra World Animal Protection DK, der er en af de drivende danske organisationer bag ‘End The Cage Age’, som er koordineret fra England af ‘Compassion In World Farming’.

Også hos de danske EU-politikere er der stor glæde over afstemningen, efterfulgt af en klar opfordring til EU Kommissionen om nu at sparke bolden helt i mål:

“Det er en kæmpe sejr for dyrevelfærden i EU, som vil få historisk betydning for millioner af dyr, som ikke længere skal lide i små bure. Nu ligger bolden hos EU-kommissionen, og der er ingen undskyldning for at sidde på hænderne,” siger Enhedslistens mand i parlamentet, Nikolaj Villumsen (EL), med henvisning til at det nu er op til Kommissionen, at gøre målene i borgerinitiativet til fælles EU lovgivning.

Også Niels Fuglsang (S), der er næstformand i EUs dyrevelfærdsgruppe, er begejstret for det positive udfald i EU parlamentet:
”Ingen dyr fortjener, at blive spærret inde i små bure, eller være fikseret det meste af deres liv i landbrugets jagt på billigere og billigere produktion.
Derfor er det en milepæl for landbrugsdyrenes velfærd, at EU parlamentet i dag har vedtaget ’End The Cage Age’. Nu er det op til EU Kommissionen at tage det sidste afgørende skridt og gøre det til gældende lovgivning, så der er fair og fælles regler i alle medlemslande,” siger Fuglsang i anledning af den resolution han sammen med Enhedslisten og SF stemte igennem torsdag i EU parlamentet.

Tilføjelse 16.50 torsdag d. 10 juni 2021:

Forslaget blev vedtaget med massivt flertal i EU Parlamentet:
558 for
37 imod
85 stemte blankt.

Fakta om ’End The Cage Age’:

Kampagnen startede som en underskriftsindsamling i 2019 i England med krav om bedre dyrevelfærd og afskaffelse af bure og tremmer i landbruget.

1,4 millioner EU-borgere har skrevet under.

Siden har multinationale fødevarekoncerner som Nestlé, Mondelez, Unilever, Ferrero, IKEA, Jamie Oliver Group, Les Mousquetaires, Barilla, Roberti og Aldi tilsluttet sig.

Kampagnen er også støttet af den internationale dyrlægeforening IVSA, en lang liste af  internationale videnskabsmænd og forskere, European Environmental Bureau samt en række miljø- og dyreorganisationer.

Det er en af de første gange, et borger forslag får så stor tilslutning og så omfattende betydning.

EU Kommissionen skal tage stilling til borgerinitiativet d. 30 juni.

EU's parlamentarikere har besluttet, at det skal være slut med fikserede grise og andre tremmedyr som høns, kalve, kaniner, ænder og gæs i EU's landbrug.
"Med EU parlamentets resolution mod tremmedyr er vi  trådt ud af dyrenes mørke middelalder", siger Esben Sloth, kampagnechef i World Animal Protection Danmark.
"Med EU parlamentets resolution mod tremmedyr er vi trådt ud af dyrenes mørke middelalder", siger Esben Sloth, kampagnechef i World Animal Protection Danmark.
"Det er en kæmpe sejr for dyrevelfærden, som vil få historisk betydning for millioner af dyr, som ikke længere skal lide i små bure," siger Nikolaj Villumsen (EL), der sammen med Socialdemokraterne og SF, stemte ja til at forbyde fikserede grise, burhøns og andre tremmedyr i alle EU-lande.