Advokat om sexchikane: Det er aldrig din skyld

Tv-værten Sofie Lindes oplevelse med sexchikane har sparket nyt liv i #MeToo-debatten i Danmark. Sexchikane er både ulovligt og kan have store konsekvenser for den, det går ud over, lyder det fra Krifas advokat Jane Kjær Klausen, der har tre råd til håndteringen af sexchikane

Publikum var målløse til Zulu Comedy Galla, da tv-vært Sofie Linde fortalte, at hun havde været udsat for sexchikane som 18-årig og ny i tv-branchen. Det har fået gang i debatten om sexchikane og #MeToo igen, og det er en god ting ifølge Krifas advokat Jane Kjær Klausen.

- Sexchikane skal tages alvorligt, fordi det kan have store konsekvenser for den, det går ud over, lyder det fra advokaten.

Mange hyldede Sofie Linde for at stå frem med sin historie, mens en del også har kritiseret tv-værten for ikke at sætte navn på manden, der krænkede hende.

- Det understreger bare, hvor svært et emne det er, og hvor vigtigt det er, at vi taler om det. Uanset hvad er det aldrig ens egen skyld, hvis man bliver udsat for sexchikane, siger Jane Kjær Klausen.

Advokat Jane Kjær Klausen har tre gode råd til håndteringen af sexchikane:

1. Sig fra

- Det er vigtigt, at du sørger for at sige fra over for den person, der har udvist sexchikane. På en måde der ikke er til at misforstå. Du skal lade vedkommende vide, at han/hun har overtrådt dine grænser. Vi har alle forskellige grænser, og det er derfor vigtigt, at man er tydelig, når det kommer til ens egne. Det er lettere sagt end gjort, men bliver det nødvendigt at gå videre med sagen, er det væsentligt, om man har sagt fra.

2. Gem beviser

- Udfordringen med sexchikanesager er ofte det bevismæssige, fordi det ofte foregår, når to mennesker er alene sammen. Derfor skal du sørge for at sikre dine beviser. Det kan være i form af at gemme billeder og tekstbeskeder, du har modtaget, lydoptagelser og lignende.

3. Ta’ fat i din fagforening

- Din fagforening kan lytte, støtte og rådgive dig om, hvad du kan gøre, hvis du oplever sexchikane og ikke mindst hjælpe dig med at sikre beviser. Hvis det bliver nødvendigt, kan din fagforening også tage din sag i retten.

Advokat Jane Kjær Klausen, tlf.: 25444171, jkk@krifa.dk

Pressekontakt Mette Christiansen, tlf.: 28344319, mech@krifa.dk

Krifa er en tværfaglig organisation for danske lønmodtagere og har mere end 190.000 medlemmer. Krifa arbejder hver dag for at fremme arbejdslysten blandt medlemmer, medarbejdere og i samfundet generelt – og det er integreret i alt, hvad organisationen gør. Krifa arbejder mod at blive en moderne arbejdslivsbevægelse ved at se det enkelte medlem og udfordre den klassiske opfattelse af en fagforening og a-kasse.

Højsæson for jobskifte: Sådan får du dit næste job i en Corona-tid7.8.2020 05:30:00 CESTPressemeddelelse

August er højsæson for jobskifte ifølge tal fra jobindsats.dk, samtidig med at mange har mistet deres job på grund af Corona. Men selvom Corona har ramt det danske arbejdsmarked hårdt, er der stadig job at søge. I Krifa oplever man, at mange medlemmer skifter job efter ferier, fordi man har haft tid til at reflektere over hverdagen og sit arbejde. Men hvor skal man begynde eller slutte i jagten på et nyt job og højere arbejdslyst i en Corona-tid? Det har Krifas jobkonsulent Flemming Skjølstrup fire konkrete råd til. Fire skarpe fra Krifas jobkonsulent Flemming Skjølstrup: Sæt ord på dine kompetencer og præferencer Det er ikke unormalt at famle lidt i blinde til at begynde med. Hvad er det, du vil? Hvad er du god til? Og hvad vil du gerne gøre noget mere af? Det kan derfor være en god begyndelse at skabe et overblik over, hvilke kompetencer og præferencer du har og gerne vil benytte i dit næste job. Det kan du fx gøre ved at: - Brygge en god kop kaffe eller lave din yndlingste. Sætte di