Aarhus-studerendes bæredygtige plantepotte vinder Regionale Mesterskaber i Entreprenørskab

Flere end 110 studerende fra Midt- og Nordjylland mødtes tirsdag den 5. maj online til de Regionale Mesterskaber i Entreprenørskab, hvor der blev pitchet løs. Studerende fra Erhvervsakademi Aarhus løb med 1. pladsen og flere andre priser på dagen, og i alt 11 hold kvalificerede sig til Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab for studerende i maj.
De tre studerende bag RePot

Det blev en virtuel dyst på opfindsomhed og handlemod, da 37 teams af studerende pitchede deres iværksætterideer online til de Regionale Mesterskaber i Entreprenørskab. I den anden ene af forbindelsen sad erfarne erhvervsledere eller iværksættere, der brugte en hel dag som frivillige dommere og kunne give de unge konstruktiv feedback. De Regionale Mesterskaber blev afviklet online pga. Covid-19, men det slog ikke de unge iværksætterspirer ud.

Førstepladsen gik til RePot fra Erhvervsakademi Aarhus, som vil mindske plastspild i gartneribranchen. De vil erstatte gartneriernes almindelige plast-gropotter, hvor planterne bliver produceret og videresolgt, med en ny vandtæt potte af hamp. Den nye potte er i 100% organisk materiale, og kan også bruges af forbrugerne i stedet for traditionelle keramikpotter, og vil desuden nedbrydes af sig selv, hvis man fx planten blomsten ud i haven med krukken omkring. Altså en alternativ og bæredygtig løsning, der kan mindske CO2-forbruget.

- Det er både surrealistisk og fantastisk at vinde. Der har været vildt mange andre gode pitches, så vi er virkelig glade for at vinde. Lige nu har vi en prototype, som er ved at blive langtidstestet. Så vores næste skridt er at producere en testbatch, og det skal vi i gang med nu, lød det fra gruppen, da de vandt.

Bag RePot står Astrid Rothausen, Annika Jesunda Bøg Madsen og Mark Prahinog Nielsen, som alle læser Innovation and entrepreneurship på Erhvervsakademi Aarhus. De vandt 10.000 kr. sponsoreret af EY, som er partner på de Regionale Mesterskaber i Start Up Programme, og en direkte billet til Danmarksmesterskabet i Entreprenørskab for studerende den 27. maj.

Andenpladsen gik til Arbejdskraft fra Erhvervsakademi Aarhus, som har lavet en jobplatform der skal hjælpe ufaglærte, udsatte unge i job. De vandt 5.000 kr. sponsoreret af EY og også en billet til DM.

Bæredygtighed i fokus for mange af de iderige unge

Der var både bioanalytikerstuderende, designstuderende og innovationsstuderende med ved det Regionale Mesterskab, og det viser at innovation og iværksætteri langt fra kun er for business-studerende, men findes som en del af undervisningen på mange forskellige uddannelser.

Dagens pitches bød på mange forskellige ideer, men overordnet set havde mange af deltagerne fokus på FN’s 17 verdensmål, herunder særligt bæredygtighed. Blandt ideerne var blandt andet flere innovative måder at skabe og bruge bæredygtige byggematerialer, en lille overfaldsalarm der kan gemmes på fx et smykke, og en app der skal gøre os alle bevidste om mere bæredygtig pendling til og fra arbejde.

Alle de studerende til de Regionale Mesterskaber er med i uddannelses- og entreprenørskabsprogrammet Start Up Programme, hvor læring og dannelse af entreprenante kompetencer hos de unge er i fokus. Det er Fonden for Entreprenørskab, der står bag uddannelsesprogrammet Start Up Programme, og Regionsmesterskabet i Entreprenørskab arrangeres i samarbejde med EY og Erhverv Randers.

Hold der kvalificerede sig til DM i Entreprenørskab 2020 ved de Regionale Mesterskaber i Entreprenørskab den 5. maj 2020:

Kategorivinder Service innovation: FRAMED fra Erhvervsakademi Aarhus

Kategorivinder Greentech og 1. plads-vinder: RePot fra Erhvervsakademi Aarhus

Kategorivinder Lifetech: CEDI Alert fra VIA University College

Kategorivinder Social entrepreneurship og 2. plads-vinder: ArbejdsKraft fra Erhvervsakademi Aarhus

Wildcards til DM:

AdConnecter fra Professionshøjskolen UCN

My Order fra Erhvervsakademi Aarhus

SiamoStreet fra Erhvervsakademi Aarhus

MindYou fra Professionshøjskolen UCN

Smart Cup fra Professionshøjskolen UCN

Auro Designs fra Erhvervsakademi Aarhus

GrenCom fra Erhvervsakademi Aarhus

RePot: Astrid Rothausen (23 61 08 47), Annika Jesunda Bøg Madsen (20 42 50 54) og Mark Prahinog Nielsen (50 78 12 89)

Berit Bader Lemming, presse- og kommunikationskonsulent, Fonden for Entreprenørskab, berit@ffefonden.dk eller 31 75 34 81.

De tre studerende bag RePot
Sådan ser RePot ud.

Entreprenørskab skal være for alle, for det giver børn og unge evner til at skabe, forandre og gøre en forskel i verden. Det er Fonden for Entreprenørskabs vision, og det vi er drevet af i vores arbejde på skoler og uddannelser.

Det gør Fonden ved at hjælpe skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Målet er, at entreprenørskab skal være en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Helt konkret arbejder Fonden for at sikre, at alle elever og studerende færdiggør skole og uddannelse med evner til at tænke nyt, se muligheder og omsætte ideer til værdi som både talentfulde iværksættere og værdifulde medarbejdere til gavn for Danmark. Vi kalder det entreprenant dannelse.

Fonden for Entreprenørskab er desuden det centrale nationale videncenter og omdrejningspunkt for udvikling af entreprenørskab i undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.