Aarhus Havn løfter bæredygtighed til et nyt niveau

Driftsdirektør Anne Zachariassen har sammen med sit bæredygtighedsteam netop udgivet virksomhedens tredje bæredygtighedsrapport, som for første gang også rapporterer på scope 3 (CO2-aftryk fra hele værdikæden), hvor man altså hidtil kun har rapporteret på scope 1+2 (virksomhedens egne CO2-aftryk).

”Det betyder, at vi for alvor er gået i gang med at kigge på vores leverandørers CO2-aftryk og deres arbejde med bæredygtighed,” siger Anne Zachariassen.

Hun understreger, at det er en udfordrende opgave, Aarhus Havn har påtaget sig. Fx er det nødvendigt at undersøge et materiales klimapåvirkning i hele dets livscyklus, hvorfor det ikke er nok blot at se på, om det er fremstillet bæredygtigt.

Kortlægning af værdikæden skal nedbringe CO2 for havneudvidelse

Aarhus Havn står overfor en større udvidelse af havneområdet og i den type anlægsprojekter fylder stål, beton, aluminium og brændstof en del i klimaregnskabet. Selv om det ikke er Aarhus Havn, der skal neutralisere materialernes klimapåvirkning, vil virksomheden bestræbe sig på at bygge Yderhavnen så klimarigtigt som muligt - og også med et lavere CO2-aftryk end det er angivet i miljøkonsekvensvurderingen.

”Udover det vi allerede selv har identificeret, så er der ingen tvivl om, at både den teknologiske udvikling og ændret lovgivning, som fx. indførelse af CO2-afgifter, vil hjælpe os i den rigtige retning”, påpeger Anne Zachariassen.

I godt selskab

Aarhus Havn løfter nu sit arbejde med bæredygtighed til et helt nyt niveau, idet virksomheden som en af de første havne i verden er blevet godkendt af Science Based Targets Initiative (SBTi).

SBTi har således valideret og godkendt Aarhus Havns mål for og arbejde med at reducere CO2, og bekræftet, at indsatsen er i overensstemmelse med de krav, der stilles for at holde den globale opvarmning under 1,5 grader Celsius (Parisaftalens mest ambitiøse mål).

SBTi, der har tilslutning fra mere end 2000 virksomheder fra hele verden, skal sikre, at virksomhederne arbejder med bæredygtighed ud fra en global videnskabelig standard, og at deres klimamål lever op til Parisaftalen.

Anne Zachariassen kalder det en afgørende milepæl for Aarhus Havn at modtage en godkendelse fra SBTi.

”For tre år siden satte vi os det mål, at vi i forhold til virksomhedens egne CO2-aftryk (scope 1+2) ville være CO2-neturale i 2030 og samtidig være den mest bæredygtige havn i Østersøen. Nu har vi fået en klar anerkendelse af, at det arbejde, vi er i gang med, vil føre os hen til vores mål,” fastslår Anne Zachariassen.

Yderligere oplysninger: Driftsdirektør Anne Zachariassen, mobil 20605208