Aarhus får ny bæredygtig bydel

PensionDanmark investerer 2 mia. kr. i at udvikle bæredygtige byrum, boliger og erhverv i en ny bydel i Aarhus. Det sker i samarbejde med udvikler og totalentreprenør CASA.
PensionDanmark investerer 2 mia. kr. i en ny bydel i Aarhus, der udvikles efter højeste standarder for bæredygtighed

Aarhus får en ny, bæredygtig og attraktiv bydel omkring Daugbjergvej. PensionDanmark har overtaget den såkaldte DT-grund og vil samlet investere 2 mia. kr. i at udvikle området. Bydelen kommer til at bestå af ca. 70.000 m2 bæredygtige livsstilsboliger og erhvervsbygninger placeret i værdiskabende byrum tæt på kulturbyen, Ceres Byen og det fornyede Godsbaneareal. PensionDanmark har overtaget grunden fra Ferguson Nordic Holdings Aps.

Grunden på godt 36.000 m2 huser aktuelt byggemarkederne Stark og Silvan og sidst-nævntes administrationsbygning. PensionDanmark og CASA vil sammen udvikle om-rådet efter en ny lokalplan, der udarbejdes i et tæt samarbejde med Aarhus Kommune.

”Den solide befolkningstilvækst i Aarhus giver efterspørgsel efter attraktive byrum med værdiskabende boliger og erhvervslejemål med god beliggenhed. PensionDanmark vil udvikle centralt beliggende boliger efter vores nye boligplatform. Det vil skabe både attraktive boliger med tilfredse beboere og dermed også gode afkast til vores medlemmer,” siger adm. direktør i PensionDanmark, Torben Möger Pedersen.

PensionDanmarks bæredygtighedsprogram garanterer høje og klimavenlige standarder for kvalitet i alt fra materialevalg og arbejdsmiljø på byggepladsen til livskvaliteten for de kommende beboere i de nye boliger og de ansatte i de nye erhvervsejendomme. Det gælder både inde i bygningerne og på fællesområder.

CASA har gennem de seneste år arbejdet på udvikling af DT-grunden, og opgaven bliver nu at videreudvikle og realisere projektet sammen med PensionDanmark.

”DT-grunden er sidste etape af udviklingen af et stort byområde lige inden for Ringgaden i Aarhus. CASA har også været involveret i tidligere etaper, og dette projekt færdiggør området. Sammen med PensionDanmark vil vi fokusere på at udvikle et langtidsholdbart byrum, hvor bæredygtighed, funktionalitet og byliv går hånd i hånd. Vi glæder os meget til opgaven og til samarbejdet med en visionær partner i PensionDanmark,” udtaler Rasmus Holbech, udviklingsdirektør i CASA.

Samtlige bygninger vil blive bæredygtighedscertificeret med minimum DGNB Guld. Projektet omfatter fællesskabsbaserede livsstilsboliger til segmentet over 50 år, familieboliger, almene boliger, kontorbygninger og boliger til studerende. Alt sammen med attraktiv beliggenhed tæt på blandt andet Aarhus Å og mange uddannelsesinstitutioner.

Silvan og Stark er i en periode fortsat lejere i de eksisterende bygninger.

Fakta om DT-grunden

Grundareal: 36.238m2 indeholdende administrationsbygning til Silvan, Silvan Bygge-marked og Stark Byggemarked.
Samlet projektværdi er ca. 2,0 mia. kr.
Køber og udvikler: Pensiondanmark
Totalentreprenør og udvikler: CASA
Rådgivere: Bruun Hjejle har været rådgiver for Pensiondanmark, Bech Bruun for CASA og Klar Advokater/Newsec Advisory A/S for Ferguson Nordic Holdings.

Kommunikations- og pressechef Ulrikke Ekelund, tlf.: 2019 9238.

CASA
Kommunikationschef Mette Jørvad, tlf.: 2118 9399

DT-grunden, hvor Silvan  og Stark er nuværende lejere. PensionDanmark vil udvikle et bæredygtigt område for 2 mia. kr.
DT-grunden, hvor Silvan og Stark er nuværende lejere. PensionDanmark vil udvikle et bæredygtigt område for 2 mia. kr.

Om PensionDanmark

PensionDanmark A/S administrerer overenskomst- og virksomhedsaftalte arbejds-markedspensioner, sundhedsordninger og uddannelsesfonde for 715.000 medlemmer beskæftiget i 23.400 private og offentlige virksomheder. PensionDanmark er et kun-deejet selskab, hvor hele overskuddet går til medlemmerne. Præmieindtægterne ud-gjorde 13,6 mia. kr. i 2017. Medlemmernes samlede opsparing har rundet 230 mia. kr.

Om CASA

CASA A/S er en af Danmarks førende virksomheder inden for udvikling og opførelse af fast ejendom. CASA har landsdækkende aktiviteter og en årlig omsætning på om-kring DKK. 1,6 mia. og er med en ambitiøs strategi i fortsat vækst. CASA A/S opfører alle former for byggeri i total- og hovedentreprise, herunder også indenfor OPP-markedet. www.casa-as.dk.