Aalborg danner ramme om første DM-uge nogensinde

I sommeren 2022 afholdes danmarksmesterskaberne i omkring 25 idrætsgrene i Aalborg på en uge.
DM i landevejscykling fra 2019. I 2022 afvikles DM'et i Aalborg sammen med en række andre DM'er i andre idrætsgrene. Foto: Dan Møller

Hvis du er vild med sport og medaljer og samtidig godt kan lide at vifte med Dannebrog, så skal du allerede nu sætte kryds i kalenderen i uge 25 i 2022 og rette blikket mod Aalborg. Storbyen ved Limfjorden danner nemlig ramme om historiens første DM-uge, hvor der skal uddeles over 100 medaljesæt i mere end 25 idrætsgrene. Der er lagt op til en sportslig folkefest med Aalborg som festens vært.

”Aalborg har været et naturligt ønske for os som vært for danmarkshistoriens første DM-uge. Vi er derfor glade for, at vi har papir på hinanden, og at Aalborg ikke blot ligger gulv, asfalt og vand til en lang række af DIF-idrættens DM’er, men også bakker økonomisk op, så vi kan udvikle og afholde en sportsfest med medaljer og guldglimmer til glæde for både atleter og danske sportsfans,” siger Niels Nygaard, der er formand for DIF

DM-ugen har været på trapperne i nogle år, og pilen har længe peget i retning af Aalborg som vært. Nu har Aalborg Kommunes byråd formelt vedtaget, at de bliver værter for DM-ugen i både 2022 og 2023, og at kommunen bakker værtskabet op med en pose penge. Dermed kan Danmarks største idrætsorganisation og den idrætsglade by i Nordjylland hoppe i arbejdstøjet og udvikle det, som forhåbentlig bliver en tilbagevendende begivenhed i mange år ud i fremtiden.

”I Aalborg er vi begejstrede for, at vi sammen med DIF har kunnet udvikle en helt ny idrætsevent: DM-ugen. At vi samtidig er værter for eventen de to første år, giver os en helt unik chance for at skabe et arrangement, der for alvor kan sætte sine spor. Det vil være et suverænt udstillingsvindue for såvel de omfattede idrætsdiscipliner som for Aalborg som by. Her vil publikum virkelig kunne få nogle store oplevelser, når de kommer for at følge topudøvere inden for deres yndlingssport. Publikum har samtidig lejlighed til at få stillet deres nysgerrighed og se nogle af de idrætter, de måske ikke er nær så bekendte med. Vi har rigtig gode erfaringer med at bruge vores havnefront og Limfjorden som ramme for store sportslige events, og det glæder vi os meget til at gøre igen, når DM-ugen finder sted for første gang i 2022,” fortæller Aalborg Kommunes borgmester Thomas Kastrup-Larsen.

Landevejscykling er et af DM-ugens flagskibe

Et af de mere populære danmarksmesterskaber i DM-ugen forventes at blive landevejscykling for mænd. Få dage efter DM-ugens afslutning skydes Tour de France i gang i Danmark, og der vil derfor være en naturlig opmærksomhed på cykling, og hvilken dansk rytter der skal køre i dannebrogstrikoten under verdens største etapeløb. Derudover kan ryttere og fans se frem til en spektakulær rute i Aalborg med start og mål i midten af byen.

Danmarks Cykle Unions direktør Martin Elleberg Petersen er begejstret for DM-ugen:

”Fra DCU’s side glæder vi os meget til at afholde DM sammen med de andre idrætsgrene. At deltage i så stort et idrætsevent ser vi også som et udstillingsvindue for dansk cykling, og vi er ikke i tvivl om, at DM-ugen i Aalborg bliver en succes. Værtsbyen har jo tidligere lagt asfalt til store cykelløb, og med Tour de France-starten umiddelbart efter DM-ugens afslutning, så glæder vi os især til at kåre en ny danmarksmester i landevejscykling.”

Limfjorden bliver bagtæppe for en række finaler

Programmet for DM-ugen ligger ikke endeligt på plads endnu, men der forventes deltagelse fra omkring 25 af DIF’s specialforbund herunder fx atletik, tennis og en række kampsportsdiscipliner.

I løbet af de kommende måneder udvikles DM-ugen, og programmet laves. En af de ting, der arbejdes med i øjeblikket, er at skabe en form for Centre Court på havnefronten med Limfjorden som bagtæppe. Her skal en række DM-finaler afvikles i forskellige sportsgrene – og til den tid med forventeligt masser af tilskuere på lægterne.

”Aalborg har stolte traditioner som idræts- og sportskommune, hvor fællesskab og foreningsliv altid har stået højt på dagsordenen. Aalborg har nære relationer til DIF og specialforbundene. Derfor er det også en kæmpe glæde for os at kunne tiltrække så stort og ambitiøst en event på netop det område. Her kan alle få mulighed for at se det ypperste af dansk idræt samlet på et sted. Specielt DM i cykelløb bliver et vildt trækplaster i året, hvor også Tour de France rammer Danmark ugen efter. Det bliver en spektakulær event. Vi glæder os til at skabe synergien til IDRÆTSMØDET og i sidste ende forhåbentligt inspirere til, at endnu flere danskere har lyst til at være en del af et idræts- og sportsfællesskab”, siger Mads Duedahl, Sundheds- og Kulturrådmand i Aalborg Kommune

Yderligere kommentarer:

Niels Nygaard, formand for DIF, 20737112

Thomas Kastrup-Larsen, borgmester i Aalborg Kommune, 99311500

Mads Duedahl, rådmand for Sundheds og Kulturforvaltningen i Aalborg Kommune 99311900

DIF footer

Store danske virksomheder og topatleter: Det ligger i vores DNA - Ingen vinder alene17.4.2024 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse

Nu er der kun 100 dage til OL begynder i Paris. Kampagnen ’Ingen vinder alene’ sætter fokus på Danmarks unikke tilgang, når der skal opnås verdensklasse: Sammenhængen mellem bredde og elite. Danmarks olympiske partnere Salling Group, Danish Crown, Toyota, Poul Schmith og paralympisk partner Elsass Fonden er gået sammen med Team Danmark og Danmarks Idrætsforbund for at vise, hvorfor vi som land bliver ved med at lykkes med at skabe verdensstjerner.