A Race For The Future: Som den første sport integrerer SailGP positivt klimaaftryk som selvstændigt mål i den globale sejlsportsliga

SailGP lancerer et nyt præmiespor, der skal sikre bæredygtighed om aktiv medspiller i sporten

PLYMOUTH– 14. juli, 2021 –Om godt en måned går det løs, når sejlsportens kongeliga, SailGP, kommer til Danmark for første gang nogensinde med ROCKWOOL Denmark Sail Grand Prix i Aarhus. Men allerede nu introducerer den ambitiøse liga et nyt bæredygtighedsinitiativ, som ikke tidligere er set i den globale sportsverden.

I dag annoncerer SailGP forud for Great Britain Sail Grand Prix i Plymouth lanceringen af Impact League. Et initiativ, der er designet til at gøre bæredygtighedsaktivisme til en integreret del af sporten og dermed bidrage til mere vedvarende energi og færre klimaforandringer.

Som den første klimapositive sports- og underholdningsplatform har SailGP oprettet et separat præmiespor gennem hele sæson 2. Her skal ligaens otte internationale hold – der normalt dyster mod hinanden på vandet – nu også kæmpe mod hinanden om at reducere deres samlede klimaaftryk og hjælpe med at skabe inklusion i sejlads.

For at skabe fokus på lanceringen af Impact League viser atleter fra hver af de otte SailGP-hold i denne weekend deres budskab om håb foran Smeaton’s Tower fyr. Et initiativ, der bogstaveligt talt skal kaste lys over, hvad konsekvenserne kan blive, hvis vi ikke handler hurtigt og opfordrer andre til også samles om at skabe bæredygtige løsninger.

Kampen om bæredygtighed

I Impact League konkurrerer hvert hold på tværs af ti bæredygtighedskriterier, der spænder fra banebrydende ny teknologi indenfor til vedvarende energi og reduktion af al engangsplast, til deres arbejdet med at øge mangfoldighed. Holdenes klimaregnskab bliver revideret eksternt, og efter hvert Grand Prix bliver stillingen gjort op. I slutningen af sæsonen - der kulminerer i San Francisco i marts 2022 - vil der være to podier, hvor det vindende bæredygtighedshold krones sammen med sæsonmestrene. Bæredygtighedsvinderene bliver desuden belønnet med en pengepræmie, der støtter holdets NGO partner(e).

Nicolai Sehested, skipper på den danske båd, der er sponsoreret af ROCKWOOL, siger: ”Lanceringen af Impact League er stort for alle involverede - både i SailGP og sejlads generelt. Vi ved, at vores sport er et udstillingsvindue for naturens kræfter i og med, at havet er vores racerbane.” Han fortsætter:

”På det danske SailGP hold er vi stolte af at repræsentere to globale organisationer - SailGP og ROCKWOOL, der begge er førende inden for bæredygtighed. Vi håber, at det her meget konkrete skridt vil være med til inspirere andre til at følge trop og vise deres engagement i at bygge en bedre fremtid og beskytte vores planet. ”

De otte hold har allerede dystet i Impact League i sæsonens to første Grand Prix’er i Bermuda og Italien. Den nuværende stilling viser, at det newzealandske SailGP-hold fører, men alle hold har gjort store fremskridt på tværs af alle parametre siden starten af sæsonen.

Sporten spiller en rolle

Meningsfulde ændringer i klimaet handler om handling og ansvarlighed. Ved uafhængigt at måle og kontrollere alle aspekter af egen bæredygtighed sikrer Impact League, at SailGP og de enkelte hold maksimerer deres indsats og ægte systemisk forandring, der former en ny 'bæredygtige-normal'.

SailGP CEO Russell Coutts siger: ”Med Impact League viser vi, hvordan vi konkret flytter bæredygtighed fremad. Samtidig antænder vi vores atleters konkurrencegen og belønner deres effektive aktivisme på land - på samme måde, som vi gør på vandet. Vi tror på, at sporten bør gå foran og inspirere andre til at foretage simple ændringer, der gør en stor forskel for en bedre verden. Vores forpligtelse til bæredygtighed stikker meget dybere end ord eller løfter. Den er baseret på langsigtet, målbar handling. "

Niclas Svenningsen, leder af Global Climate Action i FNs Climate Change, UNFCCC siger: ”Mange af de aktiviteter, der bringer os glæde i hverdagen, er truet af klimaforandringer. Sport er ingen undtagelse. Faktisk er det et af de områder, der er hårdest ramt. SailGPs Impact League er en innovativ, inspirerende og løsningsorienteret tilgang til meningsfuld forandring og omdefinerer, hvad det betyder at vinde i sport. Jeg så gerne, at andre sportsgrene følger trop og etablerer deres egne ligaer, hvor sport bliver en platform for reel forandring. ”

Værtsbyer under vand

I 2050 vil over 570 lavtliggende kystbyer, herunder SailGP-værtsbyer som Plymouth, Saint-Tropez og Sydney, blive udsat for havniveaustigninger på mindst 0,5 meter, hvilket sætter mere end 800 millioner mennesker i fare på grund af oversvømmelser, ekstremt vejr og stormflod*. ´

I Danmark alene vil 19% af befolkningen, 1.173.000 mennesker komme til at bo steder, der ligger under havets overflade, hvis vi fortsætter den nuværende temperaturstigning og når op til 4 graders opvarmning over det førindustrielle niveau. Dette står i kontrast til blot 7% af befolkningen (713.000 mennesker), hvis vi griber ind nu og begrænser global opvarmning til de 1,5 grader, der ligger i Paris-aftalen.

Her spiller sportens verden en vigtig rolle i at skabe en ny 'bæredygtig-normal', hvor handling ikke er et valg, men den måde, vi gør tingene på. SailGP har gjort udvikling af nye bæredygtighedsinitiativer til en del af ligaens grundlæggende formål, og Impact League et vigtigt skridt på den rejse.

Professor Richard Thompson OBE FRS, direktør for Marine Institute ved University of Plymouth, siger: “Havets sundhed er dybt forbundet med verdens klima. Lige nu står vores oceaner over for hidtil usete udfordringer på flere fronter: fra stigende temperaturer og pH-niveauer til stigende havniveauer og erosion ved kysten; fra plast og andre former for forurening til overfiskeri og biodiversitet samt tab af levesteder.” Han forsætter:

”Omfanget af denne situation er verdensomspændende og kræver en koordineret indsats både fra nationale og overnationale organisationer og individuelle forbrugere. Vi har brug for pionerer og ambassadører til at inspirere os, og en måde at gøre det på er, at vise de håndgribelige ændringer, som organisationer som SailGP foretager. Jeg håber, at Impact League vil hjælpe med at integrere bæredygtighed og klimahandling helt ind i kernen af sporten.”

Efter Plymouth går turen til Aarhus den 20.-21. August, hvor det danske hold for første gang nogensinde skal forsvare de danske farver på hjemmebane. Herefter fortsætter ligaen til Saint-Tropez, efterfulgt af Cadiz-Andalusien, Sydney og Christchurch inden Grand Finale i San Francisco den 26.-27. marts 2022.

*https://www.c40.org/other/the-future-we-don-t-want-staying-afloat-the-urban-response-to-sea-level-rise

Holdenes Race for the Future partnerskaber

Syv ud af ligaens otte hold har allerede en fast Race for the Future partner, der gennem sit organisatoriske arbejde gerne vil skabe en bedre fremtid. Igennem sæsonen hjælper partneren sit hold i Impact League og har desuden en frontplads på vingesejlet af holdets F50 katamaran.

1. Australiens SailGP hold// Parley (embargoed to July 15)
  2. Frankrigs SailGP hold// Energy Observer
  3. Storbritanniens SailGP hold// Stem Crew
  4. Japans SailGP hold // A Plastic Planet
  5. New Zealands SailGP hold // Live Ocean
  6. Spanies SailGP hold // Wave of Change
  7. USAs SailGP hold// Rise to Win & World Sailing Trust
  8. Danmarks SailGP hold// Oplyses senere

SailGP_race_Taranto_3

OM SAILGP

SailGP er kapsejlads på en helt ny måde. SailGP er et årligt, globalt sportsmesterskab med højteknologiske F50 katamaraner og ærefrygtindgydende præstationer fra atleter i verdensklasse. De tilskuervenlige, kystnære Grand Prix’er sejles i nogle af verdens mest ikoniske havne, hvor rivaliserende landshold kæmper mod hinanden og med naturens kræfter i identiske avancerede F50-katamaraner, der er konstrueret til intens kapsejlads med hastigheder, der når op på mere end 50 knob (næsten 100 km/t). Hele sæsonen kulminerer med et $1 million vinder-tager-alt matchrace. SailGP blev grundlagt i 2018 og har hovedkontor i London og New York.
Læs mere på SailGP.com.