90% af danskerne vil returnere madvareemballager, hvis der var pant på

Den danske miljøorganisation Plastic Change, der arbejder for at stoppe plastikforurening i verdenshavene, har bedt Analyse Danmark om at spørge et repræsentativt udsnit af den danske befolkning om deres viden og holdninger til engangsplastik og engangsemballager. Undersøgelsen viser blandt andet, at 88% af de adspurgte vurderer, at de primært får engangsemballage ind i deres hjem via indkøb i supermarkeder. Derudover mener 60%, at virksomheder, som bruger engangsemballage, har det største ansvar ift. at minimere mængden af engangsplastikemballage. Plastic Change arbejder netop for, at virksomheder skal tage et større ansvar for deres emballager, og har blandt andet fokus på det udvidede producentansvar, som skal være fuldt implementeret i Danmark i 2025.

Og danskerne er klar til flere genbrugelige og opfyldelige emballager med pant på. I undersøgelsen svarer 90 % af de adspurgte, at de er klar til at returnere flere emballager med pant. Derudover svarer 39%, at det vigtigste parameter er, at det er let og tilgængeligt at vælge returemballager, mens 37% svarer, at det vigtigste er, at emballagerne er bedre for miljøet. 23% svarer, at det vigtigste er, at emballagerne ikke koster mere.

”Danskerne er klar til genopfyldelige emballager, men det er helt afgørende, at det gøres let og tilgængeligt. Vi ved, at pantordninger fungerer, og at det forhindrer, at emballageaffald ender i naturen. Derfor handler det nu om at få virksomhederne i gang med at lave flere genopfyldelige emballager med pant på. På den måde kan vi få gjort op med engangskulturen, der forurener natur og hav, mens vi samtidig kan blive et foregangsland inden for genopfyldelige emballager”, siger Strategisk Direktør i Plastic Change Anne Aittomaki.

Plastic Change arbejder målrettet på at få reduceret engangsemballage på markedet, så mindre plastik ender i hav og natur. Organisationen oplever en stigende interesse for genbrugsemballager fra virksomheder, hvilket stemmer overens med en global tendens i retning af mere opfyldelige emballager.

Farlige kemikalier, der forbindes med fødevareemballage, fundet i mennesker – Ny europæisk forskning kræver handling3.12.2020 10:06:12 CET | Pressemeddelelse

Coca-Cola Company, PepsiCo og Nestlé topper for tredje år i træk verdens mest plastforurenende producenter2.12.2020 12:53:11 CET | Pressemeddelelse