Center for Offentlig Innovation

9 ud af 10 nye løsninger i det offentlige forbedrer kerneopgaven

Del

Samtidig spiller medarbejderne en nøglerolle i at forny den offentlige sektor, viser nye tal fra Center for Offentlig Innovation.

Billede: Offentlig innovation handler om kerneopgaven, og det fører oftere til højere kvalitet (foto: Line Bloch Klostergaard, Region Nordjylland).
Billede: Offentlig innovation handler om kerneopgaven, og det fører oftere til højere kvalitet (foto: Line Bloch Klostergaard, Region Nordjylland).

Når hospitaler, børnehaver og andre offentlige arbejdspladser over hele landet skaber nye og bedre løsninger, handler det om det vigtigste:

9 ud af 10 offentlige innovationer hænger direkte sammen med arbejdspladsens kerneopgaver.

Det viser helt nye tal fra Innovationsbarometeret – den officielle statistik over offentlig innovation, som Center for Offentlig Innovation (COI) udarbejder sammen med Danmarks Statistik.

Skaber virkelig værdi

Innovationer, der hænger sammen med kerneopgaven, skaber oftere flere forskellige typer værdi – særligt højere kvalitet, viser tallene også.

"Vi kan godt. Vi må godt. Og ofte går det godt. Trods møgsager, fejl og berettiget kritik er virkeligheden til hverdag fyldt med dedikerede medarbejdere og ledere, der holder snuden i sporet, blikket rettet mod borgeren og fanen højt. Nu er der så også sat tal på. Innovation er ikke let, men når det lykkes, skaber det virkelig værdi – især for borgerne, men også for de offentlige ansatte og de offentlige kasser," siger centerleder i COI Pia Gjellerup.

Niels Aagesen, formand for Kommunaldirektørforeningen og kommunaldirektør i Vejle Kommune, glæder sig også over de nye tal.

Det handler om borgerne

"Vi tager på arbejde om morgenen for at gøre en konkret positiv forskel for borgerne. Om det så er vuggestuebørn eller plejehjemsbeboere. Det er dém, vores kerneopgave handler om. Så det er da opmuntrende at få sat tal på, at det netop er kerneopgaven, vi udvikler nye løsninger rundt om. Det er borgerne og medarbejderne, ikke systemerne, som innovationsarbejdet skal handle om", siger Niels Aagesen.

Den nye statistik kan findes i udgivelsen 'Offentlig innovation handler om kerneopgaven – Innovationsbarometeret 2020', som udkommer i dag.

De nye tal fra Innovationsbarometeret viser også, at medarbejderne spiller en nøglerolle i at forny den offentlige sektor: Medarbejderne spiller en positiv rolle i 87 procent af de offentlige innovationer – enten ved at igangsætte og/eller ved at fremme innovationerne.

Enormt innovationspotentiale

Lizette Risgaard, formand for Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH), er ikke overrasket over, at medarbejderne spiller en nøglerolle:

"Vi ved, at medarbejderne har et enormt innovationspotentiale, som kan være nøglen til så mange udfordringer i vores samfund. Det gælder både den grønne omstilling, udviklingen og brugen af nye teknologier samt at skabe en bedre velfærd for borgerne. Det understreger, hvor vigtigt det er, at styringen og ledelsen af den offentlige sektor har fokus på medarbejderinddragelse," siger hun.

Når medarbejderne spiller en positiv rolle i offentlig innovation, fører det oftere til øget kvalitet, medarbejdertilfredshed, borgerinddragelse og indfrielse af politiske mål.

OM OFFENTLIG INNOVATION

  • Offentlig innovation er at gøre noget nyt i den offentlige sektor, som skaber værdi. Innovationen skal være ny for arbejdspladsen selv, men kan være brugt af andre.
  • Værdien af offentlig innovation kan have flere former: indfrielse af politiske mål, stigende effektivitet, højere kvalitet, styrket demokrati eller øget medarbejdertilfredshed.
  • Innovation kan være nye eller væsentligt ændrede serviceydelser, produkter, organisationsformer og processer eller måder at kommunikere med omverdenen på.
  • Innovationsbarometeret er den officielle statistik over offentlig innovation. Statistikken bliver lavet i samarbejde mellem Center for Offentlig Innovation og Danmarks Statistik. Undersøgelsen bygger på svar fra 2.271 kommunale, regionale og statslige arbejdspladser af alle slags.

Nøgleord

Kontakter

Billeder

Billede: Offentlig innovation handler om kerneopgaven, og det fører oftere til højere kvalitet (foto: Line Bloch Klostergaard, Region Nordjylland).
Billede: Offentlig innovation handler om kerneopgaven, og det fører oftere til højere kvalitet (foto: Line Bloch Klostergaard, Region Nordjylland).
Download
Figur: Ni ud af ti offentlige innovationer hænger direkte sammen med arbejdspladsens kerneopgaver.
Figur: Ni ud af ti offentlige innovationer hænger direkte sammen med arbejdspladsens kerneopgaver.
Download
Figur: Medarbejderne spiller en positiv rolle i næsten ni ud af ti offentlige innovationer.
Figur: Medarbejderne spiller en positiv rolle i næsten ni ud af ti offentlige innovationer.
Download

Vedhæftede filer

Links

Information om Center for Offentlig Innovation

Center for Offentlig Innovation
Center for Offentlig Innovation
Vestergade 18B, 2. sal
1456 København K

61 81 31 10http://coi.dk/

Center for Offentlig Innovation (COI) er et nationalt center, der understøtter øget kvalitet og effektivitet i hele den offentlige sektor gennem innovation.

COI blev etableret af parterne på det offentlige arbejds­marked i 2014 og er tværoffentligt finansieret via økonomiaftalerne mellem regeringen, KL og Danske Regioner. Læs mere på www.coi.dk

Følg pressemeddelelser fra Center for Offentlig Innovation

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Center for Offentlig Innovation

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum