Coop Danmark A/S

Coop fjerner farligt stof fra dåser

Del
Mens EU tøver med totalt forbud, har Coop fjernet bisphenoler fra alle dåser i mærkerne Änglamark, Fakta 365 økologi og Irma økologi i alle koncernens 1200 butikker

Bisphenoler bruges på indersiden af konservesdåser for at skabe en barriere mellem fødevaren og dåsens metal. Bisphenoler har imidlertid vist sig at være hormonforstyrrende, selv i små doser, og er bl.a. under mistanke for at påvirke frugtbarheden, medvirke til tidlig pubertet og svække immunforsvaret.

Coop har derfor fjernet bisphenoler fra alle dåser i mærkerne Änglamark, Fakta 365 økologi og Irma økologi, Mærkerne findes i kæderne: Kvickly, SuperBrugsen, Daglig/Lokal-Brugsen, Irma og Fakta.

”Vi er glade for nu at kunne tilbyde bisphenolfri dåser til vores kunder,” siger Michael Christensen, der er kategoridirektør i Coop.

”Samtidig viser vi, at det kan lade sig gøre at finde brugbare løsninger. Jeg håber, at andre supermarkedskæder også vil presse på, så vi hurtigere kan sikre forbrugerne mod de problematiske stoffer,” siger Michael Christensen.

Coops mål er at fjerne bisphenoler fra alle koncernens egne varemærker.

Malene Teller Blume, der er kvalitetschef for Coops nonfood og leder af koncernens kemikaliestrategi, er glad for de hidtidige resultater af Coops indsats, men også frustreret over, hvor langsomt det går med at få stofferne helt forbudt: ”Vi mener, at det er stærkt bekymrende, at der løbende udkommer forskningsresultater, som viser at disse stoffer kan have en skadelig effekt selv ved lave doser. Derfor har vi valgt at bruge vores forsigtighedsprincip og arbejde for at få stofferne fjernet.”

De mistænkte stoffer findes i mange typer af dagligdagsvarer, og det er summen af påvirkningen fra stofferne, som måske kan påvirke vores helbred. Som forbruger er du mest udsat for bisphenoler i konservesdåser – men også fra kasse-bonner. Coop forbød dog allerede brugen af bon-papir med bisphenoler i 2015.

Indsatsen er en del af Coops kemikalie-strategi, Det Beskidte Dusin, hvor koncernen arbejder systematisk med at udfase de 12 mest problematiske kemikalier fra dagligvarer. Læs mere på www.coop.dk/bedrekemi

Se filmen: https://www.facebook.com/coopdk/videos/10156952203445408/ 

Yderligere information:

Kvalitetschef for Coop non-food Malene Teller Blume, 51 59 31 34

Yderligere information:

Bisphenol A er optaget på EU’s liste over hormonforstyrrende stoffer, samt på miljøstyrelsens liste over uønskede stoffer. Forskerne er imidlertid uenige om, hvor store koncentrationer, der skal til før bisphenol A er skadeligt for mennesker.

Sammen med bl.a. H&M og Ikea har Coop for nyligt opfordret EU til at skynde på processen og få de hormonforstyrrende stoffer forbudt.

Bisphenol A er helt forbudt i Frankrig og de danske myndigheder anbefaler gravide og børn at undgå Bisphenol A. EU har for nyligt sat grænseværdierne ned på Bisphenol A. Denne er kun midlertidig, indtil endnu en grundig evalering er gennemført. Dette vil tidligst ske i 2018.

Bisphenol A er det mest udbredte bisphenol, men der er også fundet andre bisphenoler i dåser. Disse bisphenoler har formentlig de samme problematiske egenskaber som Bishenol A, og Coop har derfor valgt også at fjerne disse i egne varemærker.

Änglamark sælges i SuperBrugsen, Kvickly og Daglig/Lokal-Brugsen. Fakta 365 økologi sælges i Fakta og Irma økologi sælges i Irmas butikker.

Information om Coop Danmark A/S

Coop Danmark A/S
Coop Danmark A/S
Roskildevej 65
2620 Albertslund

43864386

Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S

Over 1000 sårbare unge har fået fritidsjob i Coop25.2.2025 13:20:00 CET | Pressemeddelelse

Flere unge bør have et fritidsjob. Sådan lyder en af anbefalingerne fra Trivselskommissionen, der i dag har offentliggjort sin rapport med i alt 35 anbefalinger til, hvordan unge kan få forbedret deres trivsel. Siden 2019 har Ungdomsskoleforeningen og Coop drevet landets største fritidsjobindsats Coop Crew for unge i alderen 14-18 år i samarbejde med 34 kommunale ungdomsskoler. Status er: Over 2000 unge har deltaget og cirka 55 % har efterfølgende fået et fritidsjob. 66 % af deltagerne får øget selvtillid 52 % af deltagerne føler sig som en del af et fællesskab 49 % af deltagerne føler kontrol over eget liv 59 % af deltagerne har udviklet jobkompetencer ”Fritidsjob kan være en trædesten for sårbare unge til arbejdsmarkedskendskab, almen dannelse og sociale og faglige kompetencer – og ikke mindst en trædesten til trivsel. Coop Crew reducerer unges risiko for at stå uden for beskæftigelse og uddannelse og giver dem en tilknytning til arbejdsmarkedet. Omkostninger til sociale-, uddannelse

Coop ansætter ny direktør for Supply Chain, Logistik & Teknologi20.2.2025 15:00:00 CET | Pressemeddelelse

Som ny direktør for Supply Chain, Logistik & Teknologi har Coop ansat Martin Seier, 48 år. Han kommer fra en stilling som direktør hos en af Coops største leverandører, Carlsberg, hvor han er direktør for Supply Chain Operations i Carlsberg Western Europe og tidligere som en del af ledelsen i Carlsberg Danmark Han bliver en del af Coops topledelse, Coop Ledelses Team (CLT). Martin Seier har dyb erfaring inden for supply chain i dansk dagligvarehandel. Før han kom til Carlsberg, havde han en ni år lang karriere hos Lantmännen Unibake, hvor han var direktør Planning & Strategy og Operations Director i Schulstad, Danmark og Tyskland. Og før da var han knap 5 år i Cloetta som lean manager for henholdsvis Danmark og Europa. ”Jeg ser meget frem til samarbejdet, både fagligt og personligt, hvor Martin vil fortsætte den stærke udvikling, der er lige nu i Supply Chain, Logistik og Teknologi sammen med de respektive og velfungerende teams. ” siger adm. direktør Thor Skov Jørgensen, Coop. Martin

Kvickly/SuperBrugsen begynder at bruge AI-modeller i tilbudsaviser20.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

I den kommende uges tilbudsavis fra Kvickly/SuperBrugsen vil der for første gang vises modeller skabt ved hjælp af kunstig intelligens (AI). Der vises også fotograferede modeller i samme tilbudsavis. ”Ved hjælp af AI får vi nu mulighed for at præsentere flere varer med modeller. For kunderne vil det betyde mere inspirerende tilbudsaviser. For os giver det en større fleksibilitet og nye kreative muligheder. Foreløbig er det en test, men vi forventer, at det vil brede sig. Derfor er det afgørende for os, at vi er åbne og transparente omkring brugen,” siger senior marketingchef Heidi Kessler, Coop. I tilbudsavisen vil der fremgå, at der er ”billeder, der kan være AI-genereret.” Bag udviklingen af AI-modellerne står reklamebureauet Republica, der forventer, at brugen vil brede sig. ”Vi har allerede set nogle af verdens største mode-firmaer anvende AI i deres markedsføring. AI giver os mulighed for endnu mere fleksibilitet, og imødekommer vores kunders behov for at reagere hurtigt og effekt

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye