6.794 kæledyr har allerede fået hjælp: Nu udvider Dyreværnet hjælpeindsatsen til socialt udsatte borgeres kæledyr med endnu en Frynseklinik

Tusindvis af socialt udsatte borgere har siden 2018 fået hjælp til behandling af deres kæledyr gennem en af Dyreværnets mobile nonprofit dyreklinikker, Frynseklinikkerne. Klinikkerne, som tilbyder dyrlægehjælp til Danmarks mest udsatte borgere, løfter en samfundsopgave og sikrer, at antallet af dyreværnssager er faldende. Mandag den 15. november lancerer organisationen endnu en rullende klinik, der denne gang skal dække Nordjylland.
Jørgen Andersen med sin hund Kong Arthur. Fotocredit: Hans Jørgen Riis/Dyreværnet

Efterspørgslen på Dyreværnets to mobile nonprofit dyreklinikker, Frynseklinikkerne, har været enorm. Organisationen har registreret, at flere end 6.500 borgere allerede har fået behandlet deres kæledyr i klinikkerne, og statistikken taler sit tydelige sprog med 6.794 behandlede snuder. Visse borgere har flere kæledyr, men normen er, at der kun er ét elsket firbenet familiemedlem, der har behov for hjælp.

Den nye mobile dyrlægeklinik er ligesom de to øvrige doneret til Dyreværnet af den store dyreven, Jørgen Andersen fra Randers, og opkaldt til minde om hans elskede hund Frynse. Jørgen Andersen genkender den smerte, det medfører, når ens kæledyr lider, og derfor ønsker han at hjælpe de mange socialt udsatte i Danmark, der ikke har råd til at tage deres kæledyr til en konventionel dyrlæge. Sådan blev den første mobile nonprofit dyreklinik Frynseklinikken en realitet i 2018, men behovet har vist sig at være langt større end forventet, og nu har Jørgen Andersen skænket en tredje mobil dyreklinik til Dyreværnet, mens han samtidig støtter klinikkernes daglige drift.

Selv er Jørgen Andersen ikke i tvivl om, at Frynseklinikkerne gør en markant forskel:

- Jeg er glad for at kunne hjælpe socialt udsatte danskeres dyr. Jeg ved om nogen, at når ens kæledyr er sygt, gør det ondt langt ind i sjælen, og det bliver dobbelt så svært, når man ikke har råd til at få sin firbenede ven til dyrlægen. I disse situationer træder Frynseklinikkerne til og hjælper dermed både dyr og ejer, siger en stolt Jørgen Andersen.

Dyreværnets bestyrelsesformand, Helle Hammer, glæder sig på dyrenes vegne og er Jørgen Andersen dybt taknemlig for hans initiativ med Frynseklinikkerne:

- Dyreværnets formål er at hjælpe dyr i nød og med nu hele tre mobile nonprofit dyreklinikker i porteføljen, kan vores organisation nå langt bredere ud.
Vi ved, at Danmarks mest udsatte borgere er lige så glade for deres kæledyr som alle andre. Udfordringen er dog, at de ofte ikke har det økonomiske råderum til at besøge dyrlægen. Frynseklinikkerne er et fantastisk tilbud til denne borgergruppe og vi er stolte af, allerede at have hjulpet 6.794 dyr med vores indsats.

Den tredje Frynseklinik, som også har navnet Prins Bingo, lanceres mandag den 15. november kl. 11.00 hos Fiat Randers – FJ Biler, Mariagervej 155, 8920 Randers.

Boks:
Undersøgelser fra USA viser, at årsagerne til, at visse borgere ikke får deres dyr til dyrlæge skyldes: Den manglende evne til at planlægge, den manglende mulighed for transport til dyrlægen og manglende økonomiske midler. Med etableringen af den mobile dyreklinik, Frynseklinikken, er forhindringerne væk – og dyrene får tiltrængte behandlinger.

For yderligere information eller flere dejlige billeder, kontakt venligst marketingkoordinator Katja Lund Sohl på telefon 93393909.

Dyreværnet, der er stiftet i 1898, er en af Danmarks ældste dyreværnsforeninger. Med internat i Rødovre ved København samt i Kolding, tre dyreambulancer og tre mobile non-profit dyreklinikker, Frynseklinikkerne, hjælper foreningen hvert år tusindvis af kæledyr til en bedre tilværelse.