Danskerne er vilde med supermarkedernes rabatmærker

København, 16. juni 2016
”Vil du have bonen med? Samler du på mærker?” Den sætning høres oftere og oftere ved kassen i de danske supermarkeder. Her bruges rabatmærkerne til at belønne de mest trofaste kunder med ekstra gode tilbud. Og over halvdelen af forbrugerne kvitterer med et ”ja tak”. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte.
- Rabatmærkerne har for alvor gjort deres indtog i detailhandlen, hvor de løbende bruges i forskellige kampagner. Man kan synes, det er en lidt gammeldags måde at markedsføre sine tilbud, men man må bare konstatere, at kunderne elsker det. De er absolut med på legen, siger Deloittes forbrugerekspert Peter Mølkjær.
Det er dog ikke alle ja-sigerne, der ender med at købe et produkt.
- Ud af de 53 pct., der siger ja tak til mærkerne, er det cirka to tredjedele, der ender med at købe et af tilbudsprodukterne, mens den sidste tredjedel altså springer fra. Det er dog stadig en ret stor ”hit-rate” og noget, der uden tvivl må give brede smil hos detail-bosserne, siger Peter Mølkjær.
Selv for de kunder, der ikke ender med at købe et produkt, kan rabatmærkerne stadig have stor værdi, vurderer Peter Mølkjær:
- Mærkerne tilfredsstiller jo vores grundlæggende samlermani. Det er ikke anderledes, end når man som barn smider to-kroner i sparebøssen eller gemmer fodboldkort i skuffen. Vi mennesker elsker små dimser, som vi kan opbevare og akkumulere. Her passer supermarkedernes rabatmærker perfekt.
Derfor overrasker det heller ikke Peter Mølkjær, at de unge faktisk er lige så glade for mærkerne som de ældre forbrugere.
- Der er præcis lige mange unge og ældre, der siger ja tak til mærkerne, om end der er lidt flere ældre, der ender med at gøre brug af dem. For supermarkederne er det dog ekstremt positivt, at de yngre kunder også er hoppet med på samlerbølgen. Derfor tror jeg, at vi kommer til at se endnu flere af den slags kampagner i fremtiden.
Kvinder er lidt mere flittige end mænd til at samle på rabatmærker. Tilsvarende er jyder lidt gladere for mærkerne end københavnere.
Fakta:
Har du inden for de seneste 2 år samlet på samle- eller rabatmærker i et supermarked med henblik på efterfølgende at kunne købe udvalgte varer med rabat?
Ja, og jeg foretog et køb: 36 pct.
Ja, men jeg købte ikke varerne i sidste ende: 17 pct.
Nej: 42 pct.
Ved ikke: 5 pct.
Tallene er baseret på i alt 1165 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
Nøgleord
Kontakter
Peter Mølkjær
Tlf. +45 21 60 21 74
pmoelkjaer@deloitte.dk
Billeder

Information om Deloitte
Peter Mølkjær er partner i Deloitte og ekspert i forbrug og forbrugsvaner.
Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte og Kraka med fremtidsscenarier for Danmark i 2050: Svære valg skal træffes i dag7.5.2025 06:54:18 CEST | Pressemeddelelse
Fem udfordringer skal løses i dag for at opretholde Danmarks styrkepositioner frem mod 2050. Hvis danske beslutningstagere formår at sætte ind på disse områder, vil Danmark kunne stå lige så stærkt om 25 år, som Danmark gør i dag.
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum