Hver femte dansker er fodboldfan

København, 7. juni 2016
Fodboldsporten er stadig dybt forankret i den danske kultur. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. Her siger 21 pct. af danskerne, at de karakteriserer sig selv som fan af et Superliga- eller 1. divisionshold. Der er dog fortsat et stort potentiale for klubberne i at udvikle fanbasen og dermed øge indtjeningen, mener Deloittes sportsøkonom, Jesper Jørgensen.
- Det er naturligvis positivt, at så mange danskere er fodboldholdfans. Netop derfor er der også store muligheder for de klubber, der forstår at holde deres tilhængere til ilden. En engageret fanbase kan betyde mange penge ekstra i kassen, siger han.
I alt siger 49 pct. af de danske fodboldfans, at de har overværet live-kampe med deres hold. Men blot 7 pct. har overværet træning, og sølle 5 pct. har haft lejlighed til at møde spillerne.
- Tallene viser, at så snart vi bevæger os uden for banen, falder interaktionen mellem klubberne og deres fans. Det gælder alt fra særlige arrangementer og merchandise til muligheden for at komme helt tæt på spillerne. Her er der uden tvivl et uudnyttet potentiale, siger Jesper Jørgensen.
Også i den digitale verden halter klubberne bagefter, mener Jesper Jørgensen:
- Kun 27 pct. af de danske fodboldfans modtager nyhedsbreve eller tilbud fra den klub, de er fan af, og kun 16 pct. følger spillerne på de sociale medier. Netop her er der gode muligheder for at skabe øget engagement og få fat i fremtidens fodboldfans. Det kan tilmed gøres for meget få penge, da de digitale kanaler er billige i drift.
I den internationale sportsverden er der også fokus på at øge fanbasens engagement. Det viser en ny global undersøgelse fra Deloitte.
- Hard-core fans bruger i gennemsnit 6 gange så mange penge på billetter, merchandise og klub-relaterede produkter end de mere sporadiske fans. Særligt i de amerikanske ligaer er der milliarder af dollars at hente, hvis man forstår at øge loyaliteten.
Ifølge den danske undersøgelse er de 40- til 49-årige de største fodboldtilhængere. Her siger hele 30 pct., at de er fan af et fodboldhold i Superligaen eller 1. division.
Fakta:
Vil du karakterisere dig selv som en fan af et dansk 1. divisions- eller Superliga-fodboldhold?
Ja: 21 pct.
Nej: 72 pct.
Ved ikke: 7 pct.
Andelen af danske fodboldfans, der inden for de seneste to år har gjort følgende:
Overværet en live-kamp med deres hold: 49 pct.
Modtaget nyhedsbreve eller tilbud fra deres hold: 27 pct.
Købt merchandise med deres hold: 19 pct.
Fulgt en eller flere af spillerne fra deres hold på de sociale medier: 16 pct.
Deltaget i events arrangeret af eller for deres hold: 10 pct.
Overværet træning med deres hold: 7 pct.
Fået lejlighed til at møde spillerne fra deres hold: 5 pct.
Tallene er baseret på i alt 1165 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
De internationale tal stammer fra Deloittes ”Redefining Home Field Advantage”, der kan hentes her: http://www2.deloitte.com/us/en/pages/consumer-business/articles/sports-loyalty-scoreboard.html
Nøgleord
Kontakter
Jesper Jørgensen
Tlf. +45 20 46 47 97
jjoergensen@deloitte.dk
Billeder

Information om Deloitte
Jesper Jørgensen er partner og COO i Deloitte. Han er en af Danmarks førende sportsøkonomer.
Mød hele Deloittes panel af eksperter på twitter.com/pressepanelet samt på pressepanelet.dk
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
Danske topledere investerer heftigt i AI – men interesserer sig ikke synderligt for teknologien13.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Kun 38 procent af toplederne i danske virksomheder udtrykker høj interesse for generativ AI. Til sammenligning er interessen høj hos hele 63 procent af toplederne i resten af verden. Kløften kan sætte Danmark tilbage i AI-kapløbet, konkluderer Deloitte i ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum