Coop fjerner mistænkte stoffer fra solcreme
Danskerne kan nyde de kommende solskinsdage med større tryghed end tidligere.
Årsagen er, at alle solcremer i Coops butikker fra i år er uden de problematiske stoffer, der hidtil er anvendt i mange produkter.
Visse UV-solfiltre er bl.a. mistænkt for at være hormonforstyrrende og ny forskning viser, at de muligvis kan påvirke sædkvaliteten. Derfor har Coop aldrig selv anvendt de problematiske solfiltre i egne varemærker som fx Änglamark. Men de er blevet anvendt i mærkevarer. Sidste år informerede Coop producenter af andre mærkevarer, at de mistænkte UV-filtre skulle fjernes, hvis deres solcremer skulle sælges i Coop. Det har producenterne nu gjort.
Dermed kan kunderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma være sikre på, at der ikke er de problematiske UV-filtre i hverken Coops egne mærker – Änglamark, Tusindfryd, Minirisk, 365 – eller de mærkevarer, der også sælges i butikkerne.
”Vi er gået langt foran lovgivningen. Når solen skinner, er det det vigtigt at bruge solcreme. Men vores kunder skal ikke bekymre sig om de udskældte UV-filtre i solcremerne. Derfor har vi lagt pres også på mærkevarerne, da vi mener det er vigtigt at mindske udsættelse af hormonforstyrrende stoffer mest muligt,” siger kvalitetschef Malene Teller Blume, Coop.
Hun roser mærkevareleverandørerne for at tage udfordringen op, og
udvikle løsninger, der lever op til Coop krav, så man har bevaret effektiv beskyttelse mod solens stråler – nu uden brug af UV-filtre, der er mistænkt for at være hormonforstyrrende.
Indsatsen for at fjerne problematiske UV-filtre er en del af Coops kemikalie-strategi: ’Det beskidte dusin’, der systematisk fjerner problematiske kemikalier fra dagligdags produkter.
Læs mere på Coop.dk/bedrekemi
Yderligere information: Kvalitetschef Malene Teller Blume, 5159 3134
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Coop fjerner skruelåget på seks millioner kartoner med yoghurt7.4.2025 06:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Coop fjerner igen plastlåget på kartoner – denne gang gælder det skruelåget på næsten seks millioner kartoner med yoghurt og ymer fra Coop-serien. Det giver store reduktioner i Coops plastforbrug og CO2-udledning.
Coop gør klar til at hjælpe kunder i toldkrig3.4.2025 11:36:06 CEST | Pressemeddelelse
Hvis varer produceret i USA bliver belagt med ekstra told, vil Coop indføre en mærkning af disse varer. Men den samlede effekt på dagligvarepriserne i Danmark vil være beskeden. Samtidig går koncernen – der driver 900 butikker i Kvickly, SuperBrugsen, Brugsen og 365discount – i gang med at finde alternativer til de amerikanske varer. Desuden kommer Coops kæder til at reducere markedsføringen af varer produceret i USA og øge markedsføringen af varer produceret i Danmark og Europa. ”Med told på varer produceret i USA kan vi lave en præcis mærkningsordning. Vi kommer til at mærke disse varer for at fortælle vores kunder, hvorfor de pludselig er blevet dyrere,” siger kategoridirektør Jeff Salter, der er den øverst ansvarlige for al indkøb i Coop. ”Som en naturlig konsekvens skruer vi ned for markedsføringen af de varer, der er produceret i USA og op for markedsføringen af danske varer. Vi ved, at varer der bliver dyrere, bliver mindre attraktive for kunderne, og derfor er det logisk for os
Coop sætter turbo på udviklingen af Irma-vareserie17.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Salget af Irma-varer går godt i Coop. Faktisk så godt, at der bliver solgt næsten 20 procent flere af de 150 Irma-varer, Coop har på hylderne i dag, end dengang disse varer blev solgt i Irmas butikker. Nu vil Coop sætte yderligere skub i Irma-serien ved at introducere 100 nye kvalitetsprodukter samt øge tilgængeligheden af Irma-varerne på tværs af butikker landet over.
Coop i cykeloffensiv: Mustang lanceres i 100 butikker10.3.2025 06:00:00 CET | Pressemeddelelse
Mustang-cyklerne sælges hovedsageligt i Kvickly og SuperBrugsen.
Over 1000 sårbare unge har fået fritidsjob i Coop25.2.2025 13:20:00 CET | Pressemeddelelse
Flere unge bør have et fritidsjob. Sådan lyder en af anbefalingerne fra Trivselskommissionen, der i dag har offentliggjort sin rapport med i alt 35 anbefalinger til, hvordan unge kan få forbedret deres trivsel. Siden 2019 har Ungdomsskoleforeningen og Coop drevet landets største fritidsjobindsats Coop Crew for unge i alderen 14-18 år i samarbejde med 34 kommunale ungdomsskoler. Status er: Over 2000 unge har deltaget og cirka 55 % har efterfølgende fået et fritidsjob. 66 % af deltagerne får øget selvtillid 52 % af deltagerne føler sig som en del af et fællesskab 49 % af deltagerne føler kontrol over eget liv 59 % af deltagerne har udviklet jobkompetencer ”Fritidsjob kan være en trædesten for sårbare unge til arbejdsmarkedskendskab, almen dannelse og sociale og faglige kompetencer – og ikke mindst en trædesten til trivsel. Coop Crew reducerer unges risiko for at stå uden for beskæftigelse og uddannelse og giver dem en tilknytning til arbejdsmarkedet. Omkostninger til sociale-, uddannelse
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum