60 år den 3. august – adm. direktør Martin Baltser fylder rundt

Martin Baltser, adm. direktør i Middelfart Sparekasse, fylder 60 år onsdag den 3. august.
Adm. direktør Martin Baltser fylder 60 år den 3. august. Den runde dag markeres med en reception for venner, familie, kolleger og forretningsforbindelser den 18. august

Selv om Middelfart har været centrum i Martin Baltsers liv de seneste 10 år, afslører den jyske dialekt fortsat opvæksten på en gård nær Mariager.

Landmandslivet var aldrig for alvor en mulighed for Martin Baltser, der til gengæld ikke var i tvivl om, at finanssektoren skulle have glæde af hans flid og vid. Så på sin 19-års fødselsdag begyndte han i 1981 som elev i Sparekassen Hobro. Her blev han både klogere på faget og livet. Han lærte at tage telefonen, når den ringer, og at sidde ret på stolen. Sidde med rank ryg kan han endnu, men tilsyneladende havde de ikke drejestole i Sparekassen Hobro, for placerer man Martin Baltser i sådan en, så drejer han fra side til side. Den ungdommelige rastløshed og virkekraften besidder han fortsat som 60-årig. Og så kan det være svært at sidde helt stille i stolen.

Virkekraften er siden 1. januar 2012 kommet Middelfart Sparekasse til gode. Efter flere år i Sydbank med fokus på bl.a. kreditarbejdet og siden en stilling som områdedirektør i Sparekassen Kronjylland kravlede han helt til tops i den fynske sparekasse. Opgaven var ikke ligetil, men klart defineret: Du skal sikre Middelfart Sparekasses selvstændighed og overlevelse på langt sigt – uden at gå på kompromis med Sparekassens værdier og særkender, ikke mindst høj kunde- og medarbejdertilfredshed samt det ansvar, Sparekassen er kendt for at tage i lokalsamfundene.

Et nyt svendestykke

Svaret på den udfordring var at få placeret Middelfart Sparekasse flere steder på landkortet. Fra 2012 til 2015 kom der afdelinger til i Aarhus, Esbjerg, Hørning og Svendborg. Blandt andet på grund af de nye afdelinger har sparekassen fordoblet både antallet af kunder og kolleger på de 10 år med Martin Baltser ved roret. Målet var ikke ”bare” at vokse, for Martin Baltser havde set, at det kræver en forretning af en vis størrelse for at kunne leve op til de lovkrav, som der kun er blevet flere og flere af.

Derfor var det også et nyt svendestykke for Martin Baltser, da Middelfart Sparekasse og Folkesparekassen fusionerede i 2021. Det viste Middelfart Sparekasses placering på det finansielle landkort som en sparekasse, der er kommet for at blive.

Tillid er et nøgleord

Direktørens dybe indsigt i finanssektoren har givet ham et stort og stærkt netværk i branchen. Det betyder også, at der bliver kaldt på ham fra flere andre sider, og han bestrider i dag også bestyrelsesposter i AP Pension, Finanssektorens Uddannelsescenter, Forvaltningsinstituttet samt i nærpension, hvor han er formand.

De eksterne opgaver til trods ser kollegerne ham næsten hver dag i kontoret i hovedsædet i Havnegade i Middelfart. Synlighed og åbenhed er to af hans pejlemærker, og det ses helt konkret ved, at døren til hans kontor stort set altid er åben.

Han sidder ikke på sit kontor for at kontrollere, at der bliver lavet noget, for Martin Baltser er udstyret med en stor tillid til sine medarbejdere. Faktisk forventer han, at alle har mod til at træffe beslutninger inden for deres felt og rammer – til gengæld falder der heller ikke brænde ned, når det viser sig at være forkerte beslutninger.

Mød ham i hallen

Ligesom det tidligt stod klart, at han ikke skulle være landmand, fandt Martin Baltser også tidligt ud af, at talentet ikke rakte til at blive professionel fodboldspiller. Kærligheden til boldspil har han dog holdt ved lige, og han er fast inventar på grusbanerne i Middelfart i tennissæsonen. Om vinteren står den på badminton og bordtennis i den lokale hal. Efter en dyst siger han ikke nej til en kølig pilsner, som han i mange sammenhænge foretrækker frem for et glas vin.

Det er ikke af den årsag, at han ikke ønsker sig vin eller andre gaver, når Middelfart Sparekasse inviterer familie, venner og forretningsforbindelser til fødselsdagsreception torsdag den 18. august fra kl. 16 til 19. Det bunder bare i et ønske om at lade de penge, der kunne være brugt på gaver, gå til nogle, der har mere brug for det, end han selv har. Det har SMIL Fonden, som arbejder for børn med kroniske sygdomme. Og det er således fonden og børnene, Martin Baltser ønsker at betænke i denne sammenhæng.

______________________________________________________________________

Martin Baltser