Københavns Professionshøjskole

5.771 ansøgere tilbydes studieplads på Københavns Professionshøjskole

Del

Sundhedsuddannelser på Københavns Professionshøjskole har fået et flot optag, mens lærer- og pædagoguddannelsen stadig kæmper med ledige pladser

Rektor Stefan Hermann, Københavns Professionshøjskole
Rektor Stefan Hermann, Københavns Professionshøjskole

5.771 ansøgere har natten til den 28. juli fået tilbudt en studieplads på Københavns Professionshøjskole. Det er en fremgang på 34 studiepladser i forhold til niveauet i 2020, hvor 5.737 ansøgere blev tilbudt en plads.

Hvis man dykker ned i tallene, så er der godt fyldt op ved Det Sundhedsfaglige Fakultet. På uddannelser som sygeplejerske, bioanalytiker, laborant og radiograf har Københavns Professionshøjskole været nødt til at afvise mange kvalificerede ansøgere, forklarer rektor Stefan Hermann.

”Vi kunne snildt optage mange flere studerende, og det giver god mening, da der er stor efterspørgsel. Men det kræver, at kommuner og regioner stiller flere praktikpladser til rådighed”.

Derudover har Københavns Professionshøjskole i år åbnet en helt ny uddannelse, der hedder sundhedsadministrativ koordinator, som afløser den tidligere lægesekretæruddannelse.

”Det er altid spændende, når vi lancerer nye uddannelser - om de bliver modtaget godt hos ansøgerne. Vi kan konstatere, at samtlige 90 studiepladser på sundhedsadministrativ koordinator er fyldt op, så uddannelsen er i den grad kommet godt fra start”, fortæller Stefan Hermann.

Mens Københavns Professionshøjskole altså har tilbudt 5.771 ansøgere en studieplads, så er der stadig 1.400 ledige studiepladser, som ikke er blevet fordelt. Af dem står læreruddannelsen og pædagoguddannelsen for henholdsvis 671 og 656 ledige studiepladser.

”Det er virkelig kritisk med så mange ledige studiepladser. Ingen steder i Danmark mangler man så mange uddannede lærere og pædagoger som i hovedstadsregionen. Det her er derfor ikke et uddannelsesproblem, men et samfundsproblem”, siger Stefan Hermann.

Mens læreruddannelsen på Københavns Professionshøjskole er gået frem med 32 studiepladser i forhold til 2020, så er pædagoguddannelsen tilsvarende gået tilbage med 23 studiepladser. Dermed har læreruddannelsen trods alt fået det bedste optag siden etableringen af Københavns Professionshøjskole i 2018, mens pædagoguddannelsen desværre fortsætter den kritiske tilbagegang.

I år har Københavns Professionshøjskole modtaget 25.832 ansøgninger, heraf 7.823 førsteprioritetsansøgninger til vores 21 professionsuddannelser.

For yderligere oplysninger:

Stefan Hermann, rektor på Københavns Professionshøjskole, tlf.: 26 13 73 97

Michael Duus Andersen, pressechef på Københavns Professionshøjskole, tlf.: 23 44 53 83

Nøgleord

Billeder

Rektor Stefan Hermann, Københavns Professionshøjskole
Rektor Stefan Hermann, Københavns Professionshøjskole
Download

Links

Information om Københavns Professionshøjskole

Københavns Professionshøjskole
Københavns Professionshøjskole
Humletorvet 3
1799 København V

http://www.kp.dk

Københavns Professionshøjskole er hovedstadsregionens nye uddannelsesinstitution. Vi leverer praksisnær uddannelse og forskning til hele velfærdssamfundet og har en ambition om at tilbyde de studerende uddannelse af højeste kvalitet.

Københavns Professionshøjskole blev officielt en realitet pr. 1. marts 2018 som følge af en fusion mellem Professionshøjskolen Metropol og Professionshøjskolen UCC.

Vi har mere end 21.000 studerende og kursister fordelt på bl.a. 21 videregående uddannelser og mere end 40 diplomuddannelser.

Knap 2.000 ansatte driver og udvikler uddannelserne og forskningsindsatsen på 11 adresser i hovedstadsområdet, i Nordsjælland, på Bornholm og i Aarhus.

Følg pressemeddelelser fra Københavns Professionshøjskole

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Københavns Professionshøjskole

Teknologiforståelse hitter hos forsøgsskoler18.6.2021 08:04:54 CEST | Pressemeddelelse

Kritisk tilgang til robotter, programmeringsværktøjer og apps er kommet for at blive på en række folkeskoler, der de seneste tre år har været forsøgsskoler i ’Forsøg med teknologiforståelse i folkeskolens obligatoriske undervisning’. For selv om forsøget nu slutter, kan alle skoler i Danmark nyde godt af erfaringerne. De færdige og gratis undervisningsforløb og inspirationsmaterialer med fokus på teknologiforståelse er nemlig frit tilgængelige for alle skoler, som vil styrke elevernes teknologiforståelse

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum