Glædeligt med øget fokus på dyrevelfærd og buræg i detailhandlen

Der er kommet øget fokus på dyrevelfærd den seneste uge.
Onsdag lancerede Dansk Supermarked Group sammen med Dyrenes Beskyttelse en målsætning om at øge salget af det højeste niveau af dyrevelfærd med en halv milliard kroner.
Endvidere er der med vedtagelsen af Landsbrugspakken og dermed det statslige dyrevelfærdsmærke, som Dansk Supermarked aktivt har medvirket til udviklingen af, taget et stort skridt i retning af at løfte dyrevelfærden på alle niveauer.
Derfor er det glædeligt, at flere andre kæder nu også kommer på banen i forhold til dyrevelfærd og bakker op om målsætningerne i føtex, Netto og Bilka. Det siger CSR-chef i Dansk Supermarked Group Helene Regnell.
- Det er absolut opmuntrende. Nogle af de aktører, der har været endog meget fodslæbende, da vi andre udviklede det statslige dyrevelfærdsmærke, kommer nu også på banen. Både producenter, dyr og forbrugere vil nyde godt af det øgede fokus på dyrevelfærd, siger Helene Regnell.
Buræg som første kampplads
Dansk Supermarked Group har gennem flere år arbejdet målrettet med at fremme salget af økologiske æg, skrabeæg og æg fra fritgående høns. Og det giver pote. På bare tre år er salget af buræg i føtex, Bilka og Netto halveret og udgør i dag under 1/4 af det samlede æggesalg.
For få år siden anslog Dyrenes Beskyttelse ellers, at buræg udgjorde 60 % af alle æg, der sælges i Danmark. Udviklingen går hurtigere end nogensinde før, og alene i år får Dansk Supermarked 25 % flere økologiske æg fra sine leverandører. Det er kun muligt, fordi koncernen sammen med sine leverandører gennem flere år har arbejdet målrettet med at omlægge produktionen.
I dag markedsfører føtex, Bilka og Netto slet ikke buræg, og efterspørgslen fra de danske forbrugere er hastigt nedadgående. I en sådan grad, at flere kæder slet ikke sælger buræg længere. Alene markedsudviklingen vil derfor automatisk medføre, at der ikke efterspørges buræg i 2020.
Eksempelvis sælges der i føtex food slet ikke buræg længere, og faktisk udgør salget af økologiske æg i Dansk Supermarked 40 %.
- Vi har store ambitioner inden for dyrevelfærd og store forventninger til vores samarbejde med Dyrenens Beskyttelse. Derfor hilser vi konkurrenternes opbakning til vores kurs velkommen. Også selv om det er en anelse uambitiøst blot at læne sig op ad markedsudviklingen, siger Helene Regnell, CSR-chef i Dansk Supermarked Group med henvisning til markedsudviklingen inden for salget af buræg.
At der er grøde indenfor dyrevelfærd viser de seneste tiltag i Netto også.
Lørdag lancerede Netto som den første kæde i Danmark flere mejeriprodukter, der er anbefalet af Dyrenes Beskyttelse. Ligeledes i Netto er Løgismoses’ franske frilandskylling på få år blevet den mest solgte kylling.
Læs mere om dyrevelfærd i Dansk Supermarked Group her: https://dansksupermarked.com/responsibility/animal-welfare/
og
https://www.ritzauinfo.dk/release/nyt-samarbejde-skal-oge-salget-af-dyrevelfaerd-med-500-mio-kr-i-fotex-bilka-og-netto?publisherId=3307957&releaseId=5538694
Kontakter
Mads Hvitved GrandKommunikationsdirektør
Tlf:29 65 45 66mhg@dsg.dkMartin Møller AamandKommunikationskonsulent
Tlf:87 78 57 30mma@dsg.dkBilleder
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Køb billetter til Grøn 2025 i Bilka, Netto og føtex3.4.2025 08:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Salling Group støtter igen i år Muskelsvindfondens arbejde og gør det muligt at købe billetter til Grøn Koncert, når du handler i deres butikker.
Bilka udvider sin hjemmelevering markant og tester ny version af BilkaToGo PickUp1.4.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Bilka har i 2025 tilføjet et stort tocifret antal postnumre til listen over byer, der kan benytte sig af BilkaToGo Hjemmelevering. Men ambitionerne er større, og Bilka ønsker at nå ud til endnu flere danskere, og derfor er de nu klar med endnu et tiltag – BilkaToGo PickUp Stigsborg.
føtex og Bilka tilpasser sig kundernes ændrede alkoholvaner med nyt sortiment28.3.2025 11:14:36 CET | Pressemeddelelse
Bilka og føtex er til for kunderne, og som direkte respons på livsstilsændringer og nye behov introducerer føtex og Bilka nu et stort sortiment af vinflasker i halv størrelse samt flere alkoholfrie alternativer.
Salling Group når ud til endnu flere kunder med godkendelse af COOP-aftale26.3.2025 11:53:00 CET | Pressemeddelelse
Netto og føtex rykker ind på nye adresser på tværs af Danmark, efter Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen netop har godkendt aftalen, der ender med en overdragelse af 33 COOP-butikker og projekter til Salling Group.
Salling Group styrker ledelsen med to markante profiler11.3.2025 14:00:00 CET | Pressemeddelelse
Med to nyoprettede stillinger i topledelsen understreger Salling Group ambitionerne om et styrket kundefokus, innovation, investeringer og opkøb som en del af Aspire 28.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum