Nyt samarbejde skal øge salget af dyrevelfærd med 500 mio. kr. i føtex, Bilka og Netto

Der skal mere dyrevelfærd i kølediskene hos føtex, Bilka og Netto, og det skal være lettere for forbrugerne at vurdere levevilkårene for de dyr, som har lagt krop til varerne. Derfor har Dansk Supermarked Group indgået en ambitiøs samarbejdsaftale med Dyrenes Beskyttelse, som konkret skal munde ud i et øget salg af fødevarer som æg, pålæg, kød- og mejeriprodukter, der er produceret med større omtanke for dyrenes velfærd.
- Vi mærker øget interesse for dyrevelfærd fra kunder, som vil vide, hvordan dyrene har levet. Salget af frilandsprodukter og økologiske varer inden for kød, mælk, æg og mejeri er stigende. Sammen med Dyrenes Beskyttelse har vi sat det mål, at vi frem mod 2020 vil øge omsætningen af disse varer med en halv milliard kroner sammenlignet med 2015, fortæller indkøbsdirektør for Fresh Food i Dansk Supermarked Group Jeppe Dahl Jeppesen. Han vurderer, at målsætningen vil få afgørende betydning for udviklingen af markedet for produkter med fokus på dyrevelfærd.
Aftalen med Dyrenes Beskyttelse sker på baggrund af et ønske fra Dansk Supermarked Group om at gøre en væsentlig forskel for landbrugsdyrene og samtidig gøre flere dyrevelfærdsprodukter tilgængelige for den almindelige, danske forbruger – både hvad angår pris og udvalg.
- Vi er udfordret af små mængder danske dyrevelfærdsprodukter på markedet, og vi håber derfor, at vi bl.a. gennem samarbejdet med Dyrenes Beskyttelse kan få flere leverandører og producenter i spil og derigennem øge volumen. Flere varer på markedet vil helt naturligt medvirke til lavere priser for forbrugerne, så på sigt vil mere dyrevelfærd i vores kølediske være til fordel for både landmænd, dyr, forbrugere og for os, siger Jeppe Dahl Jeppesen.
Dyrenes Beskyttelse roser store ambitioner
Hos Dyrenes Beskyttelse glæder direktør Britta Riis sig over, at samarbejdet med al sandsynlighed vil få flere producenter til at tænke dyrevelfærd ind i produktionen, når nu Danmarks største detailkoncern lancerer store ambitioner for området.
- Danske forbrugere efterspørger kød fra dyr, der har levet med høj dyrevelfærd. Faktisk er efterspørgslen så stor, at producenterne slet ikke kan følge med. Derfor er vi stærkt begejstrede for, at en virksomhed med knap 600 danske butikker i ryggen efterspørger mere dyrevelfærd. Det påvirker efterspørgslen på dyr, der har levet et ordentligt liv, og understøtter omstillingen af landbrugsproduktion over mod mere dyrevelfærd, siger Britta Riis.
Aftalen mellem detailkoncernen og dyrevelfærdsorganisationen skal også skabe øget gennemsigtighed, så forbrugerne får lettere ved at gennemskue, hvilket liv dyrene har haft.
- Vores kunder har forskellige præferencer, når de køber kød. Nogle fokuserer på pris - andre vægter kvalitet, oprindelsesland, eller hvordan dyret er opdrættet. Vores ønske er ikke at diktere, hvad danskerne bør købe. Vi vil derimod sikre et bredt sortiment og åbent kommunikere niveauet af dyrevelfærd bag varerne, så det er let at træffe valget, når man handler hos os, siger Jeppe Dahl Jeppesen.
Nøgleord
Kontakter
Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør for Fresh Food, Dansk Supermarked Group
(kontaktes via Group Communications):
8778 5002, press@dsg.dk
Britta Riis, direktør, Dyrenes Beskyttelse:
20 29 65 25
Billeder






Vedhæftede filer
Information om Salling Group
Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.
Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.
Følg pressemeddelelser fra Salling Group
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Salling Group
Bilka sætter kurs mod eldreven hjemmelevering9.5.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Nye elbiler bliver nu en del af BilkaToGo Hjemmelevering, og rykker Salling Group tættere på klimamål.
Nu kan du få målt dit blodtryk i Netto6.5.2025 07:00:00 CEST | Pressemeddelelse
I uge 19 lancerer Hjernesagen og Salling Group et nyt skridt i arbejdet for at forbedre danskernes sundhed og forebygge stroke. Her vil man for første gang invitere kunderne i udvalgte Netto-butikker til gratis blodtryksmåling og en snak om farerne ved forhøjet blodtryk.
Salling Groups overtagelse af Rimi Baltic godkendt5.5.2025 12:05:00 CEST | Pressemeddelelse
Europa-Kommissionen har godkendt Salling Groups opkøb af Rimi Baltics forretning i Estland, Litauen og Letland.
Salling Group styrker sin markedsposition i historisk 202428.4.2025 10:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Både top- og bundlinje blev løftet i et tilfredsstillende 2024 præget af et rekordstort investeringsniveau og en ny ambitiøs strategi for de kommende år.
Bilka fortsætter sin udvidelse af BilkaToGo Hjemmelevering28.4.2025 10:17:00 CEST | Pressemeddelelse
Bilka har i 2025 udvidet sin hjemmelevering markant, og nu kan kunderne i Esbjerg og Sønderborg også benytte sig af Bilkas populære hjemmeleveringstjeneste.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum