Salling Group

Nyt samarbejde skal øge salget af dyrevelfærd med 500 mio. kr. i føtex, Bilka og Netto

Del
Med det hidtil største initiativ for dyrevelfærd i dansk detailhandel indgår Dansk Supermarked Group et samarbejde med Dyrenes Beskyttelse, som skal sikre mere dyrevelfærd hos landmænd, i kølediske og indkøbskurve frem mod 2020
Kvæg fra Store Lyngdal. Foto: Claus Sjödin
Kvæg fra Store Lyngdal. Foto: Claus Sjödin

Der skal mere dyrevelfærd i kølediskene hos føtex, Bilka og Netto, og det skal være lettere for forbrugerne at vurdere levevilkårene for de dyr, som har lagt krop til varerne. Derfor har Dansk Supermarked Group indgået en ambitiøs samarbejdsaftale med Dyrenes Beskyttelse, som konkret skal munde ud i et øget salg af fødevarer som æg, pålæg, kød- og mejeriprodukter, der er produceret med større omtanke for dyrenes velfærd.

- Vi mærker øget interesse for dyrevelfærd fra kunder, som vil vide, hvordan dyrene har levet. Salget af frilandsprodukter og økologiske varer inden for kød, mælk, æg og mejeri er stigende. Sammen med Dyrenes Beskyttelse har vi sat det mål, at vi frem mod 2020 vil øge omsætningen af disse varer med en halv milliard kroner sammenlignet med 2015, fortæller indkøbsdirektør for Fresh Food i Dansk Supermarked Group Jeppe Dahl Jeppesen. Han vurderer, at målsætningen vil få afgørende betydning for udviklingen af markedet for produkter med fokus på dyrevelfærd.

Aftalen med Dyrenes Beskyttelse sker på baggrund af et ønske fra Dansk Supermarked Group om at gøre en væsentlig forskel for landbrugsdyrene og samtidig gøre flere dyrevelfærdsprodukter tilgængelige for den almindelige, danske forbruger – både hvad angår pris og udvalg.

- Vi er udfordret af små mængder danske dyrevelfærdsprodukter på markedet, og vi håber derfor, at vi bl.a. gennem samarbejdet med Dyrenes Beskyttelse kan få flere leverandører og producenter i spil og derigennem øge volumen. Flere varer på markedet vil helt naturligt medvirke til lavere priser for forbrugerne, så på sigt vil mere dyrevelfærd i vores kølediske være til fordel for både landmænd, dyr, forbrugere og for os, siger Jeppe Dahl Jeppesen.

Dyrenes Beskyttelse roser store ambitioner
Hos Dyrenes Beskyttelse glæder direktør Britta Riis sig over, at samarbejdet med al sandsynlighed vil få flere producenter til at tænke dyrevelfærd ind i produktionen, når nu Danmarks største detailkoncern lancerer store ambitioner for området.

- Danske forbrugere efterspørger kød fra dyr, der har levet med høj dyrevelfærd. Faktisk er efterspørgslen så stor, at producenterne slet ikke kan følge med. Derfor er vi stærkt begejstrede for, at en virksomhed med knap 600 danske butikker i ryggen efterspørger mere dyrevelfærd. Det påvirker efterspørgslen på dyr, der har levet et ordentligt liv, og understøtter omstillingen af landbrugsproduktion over mod mere dyrevelfærd, siger Britta Riis.

Aftalen mellem detailkoncernen og dyrevelfærdsorganisationen skal også skabe øget gennemsigtighed, så forbrugerne får lettere ved at gennemskue, hvilket liv dyrene har haft.

- Vores kunder har forskellige præferencer, når de køber kød. Nogle fokuserer på pris - andre vægter kvalitet, oprindelsesland, eller hvordan dyret er opdrættet. Vores ønske er ikke at diktere, hvad danskerne bør købe. Vi vil derimod sikre et bredt sortiment og åbent kommunikere niveauet af dyrevelfærd bag varerne, så det er let at træffe valget, når man handler hos os, siger Jeppe Dahl Jeppesen.

Nøgleord

Kontakter

Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør for Fresh Food, Dansk Supermarked Group
(kontaktes via Group Communications):
8778 5002, press@dsg.dk


Britta Riis, direktør, Dyrenes Beskyttelse:
20 29 65 25

Billeder

Kvæg fra Store Lyngdal. Foto: Claus Sjödin
Kvæg fra Store Lyngdal. Foto: Claus Sjödin
Download
Kvæg fra Store Lyngdal. Foto: Claus Sjödin
Kvæg fra Store Lyngdal. Foto: Claus Sjödin
Download
Svin fra Store Lyngdal. Foto: Claus Sjödin
Svin fra Store Lyngdal. Foto: Claus Sjödin
Download
Svin fra Store Lyngdal. Foto: Claus Sjödin
Svin fra Store Lyngdal. Foto: Claus Sjödin
Download
Fra venstre: Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør for Fresh Food i Dansk Supermarked Group; Niels Jensen, landmand og ejer af Store Lyngdal; Britta Riis, direktør for Dyrenes Beskyttelse; og Henrik Westh, retailmanager i Dyrenes Beskyttelse. Foto: Claus Sjödin
Fra venstre: Jeppe Dahl Jeppesen, indkøbsdirektør for Fresh Food i Dansk Supermarked Group; Niels Jensen, landmand og ejer af Store Lyngdal; Britta Riis, direktør for Dyrenes Beskyttelse; og Henrik Westh, retailmanager i Dyrenes Beskyttelse. Foto: Claus Sjödin
Download
Spegepølse fra Store Lyngdal, som sælges i Salling. Foto: Claus Sjödin
Spegepølse fra Store Lyngdal, som sælges i Salling. Foto: Claus Sjödin
Download

Vedhæftede filer

Information om Salling Group

Salling Group
Salling Group
Rosbjergvej 33
8220 Brabrand

87 78 50 00https://sallinggroup.com/

Med kæder som føtex, Bilka, Netto, Salling stormagasiner og BR arbejder vi i Salling Group for at gøre hverdagen bedre gennem gode indkøbsoplevelser, muligheder for job i hele landet og lettere vej til en ansvarlig livsstil. Knap 60.000 dedikerede kolleger i Tyskland, Polen og Danmark servicerer hver uge 10 millioner kunder.

Fordi vi er 100% ejet af Salling Fondene år, går en del af vores overskud tilbage til samfundet. Siden 2012 har Salling Fondene doneret mere end 1,9 mia. kroner til uddannelse, kultur, sport, socialt arbejde og andre gode formål.

Følg pressemeddelelser fra Salling Group

Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.

Flere pressemeddelelser fra Salling Group

I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.

Besøg vores nyhedsrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye