Generation Y går på arbejde for at gøre en forskel

København, 9. februar 2016
De er født mellem 1980 og 2000 og stiller store krav til deres fremtidige arbejdsplads. Generation Y – eller ’millennials’, som de kaldes i USA – vil ikke bare arbejde for profit og kolde kontanter. I stedet skal jobbet skabe en positiv forskel i andre menneskers liv. Det viser en ny, global undersøgelse blandt mere end 7.000 unge.
- De unge har klart andre forventninger til deres arbejdsplads end deres ældre kolleger. Tidligere talte man meget om profit og ekspansion. I dag går de unge op i, at arbejdspladsen bidrager til samfundet, udvikler medarbejderne og i det hele taget skaber en positiv forskel for det enkelte menneske, siger Helena Barton, der rådgiver danske og internationale virksomheder om social ansvarlighed.
Mere end hver fjerde unge i Generation Y mener, at arbejdspladsens værdier primært skal være ansvarlighed og integritet. Til sammenligning mener kun 7 pct., at det er vigtigt at fokusere på effektivitet.
- Man kan naturligvis ikke drive en virksomhed uden at fokusere på profit og effektivitet. Men de unge ser ikke integritet og samfundsansvar som noget, der står i modsætning til profit, siger Helena Barton.
Generation Y er i det hele taget mindre bekymret om virksomhedernes størrelse, alder og prestige. I stedet går de op i, om virksomheden har et godt renommé.
- De unge dømmer i højere grad virksomhederne på, hvad de gør, end hvad de siger. Samtidig viser tallene, at der er et stort gab mellem forventning og virkelighed. De unge vurderer, at virksomhederne simpelthen ikke er gode nok til at leve op til deres sociale ansvar. De vil ikke bare se pæne ord på et papir. De vil se handling, siger Helena Barton.
49 pct. af de unge i Generation Y har sagt nej til arbejdsopgaver, der ikke var forenelige med deres personlige værdier.
Om undersøgelsen:
Deloittes ”Millennial Survey 2016” er baseret på svar fra næsten 7.700 unge i 29 lande. Alle respondenter er født efter 1982, har en videregående uddannelse og har fast arbejde.
Nøgleord
Kontakter
Helena Barton
Tlf. +45 30 93 68 13
hbarton@deloitte.dk
Billeder

Vedhæftede filer
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte og Kraka med fremtidsscenarier for Danmark i 2050: Svære valg skal træffes i dag7.5.2025 06:54:18 CEST | Pressemeddelelse
Fem udfordringer skal løses i dag for at opretholde Danmarks styrkepositioner frem mod 2050. Hvis danske beslutningstagere formår at sætte ind på disse områder, vil Danmark kunne stå lige så stærkt om 25 år, som Danmark gør i dag.
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum