

Svanemærkets og EU-Blomstens popularitet vokser

Miljømærkning Danmark, som i Danmark har ansvaret for Svanemærket og EU-Blomsten, har netop opgjort omsætningen af svanemærkede produkter og serviceydelser for 2014. Opgørelsen viser, at der i 2014 blev omsat for mere end 7 mia. kr. svanemærkede produkter og serviceydelser i Danmark. I 2009 var tallet 3,7 mia. kr., og der er dermed tale om næsten en fordobling på bare fem år.
Samme positive udvikling finder man, når man ser på udbuddet af miljømærkede produkter og serviceydelser i Danmark: Mens der i begyndelsen af 2011 var færre end 6.000 produkter og serviceydelser med Svanemærket og EU-Blomsten, er tallet nu oppe på mere end 12.000. Det vil sige en fordobling på 5 år.
Den udvikling glæder miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen:
”Forbrugere, som gerne vil lægge miljøvenlige produkter i indkøbskurven, skal også have nemt ved at finde dem på hylden. Derfor er det dejligt, at så mange virksomheder kan se fordelen i at bruge miljømærkerne Svanen og Blomsten, og at flere og flere forbrugere køber miljømærkede produkter. Det er positivt, at en tredjedel af danskerne er optaget af at gøre en ekstra indsats for miljøet ved at købe flere miljømærkede produkter,” siger miljø- og fødevareminister Eva Kjer Hansen.
En helt ny undersøgelse fra YouGov viser, at hver tredje dansker ofte eller meget ofte køber produkter med Svanemærket eller EU-Blomsten til egen husholdning. Det er et flot tal, men der er stadig brug for at gøre opmærksom på det store udbud af produkter og serviceydelser:
”Tidligere undersøgelser har vist, at rengøringsmidler, vaskepulver, plejeprodukter, køkkenruller og toiletpapir er de områder, hvor flest danskere ved de kan finde miljømærkede alternativer. Men undersøgelserne viser også, at danskerne mangler kendskab til, at de også kan vælge miljømærkede produkter inden for mange andre produktområder, eksempelvis hygiejneprodukter, mad- og bagepapir, møbler, maling, legetøj og byggeprodukter,” fortæller Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark.
Derfor sætter Miljømærkning Danmark i løbet af februar fokus på bredden i det store udvalg af miljømærkede produkter. Det sker med kampagnen ”Dit valg i dag betyder alverden i morgen”, som vil være synlig på en lang række medier, og som hele 10 dagligvarekæder bakker op om.
Den nye undersøgelse er gennemført af analyseinstituttet YouGov. Der er i alt gennemført 1011 CAWI-interview med danskere i alderen 18-74 år, i perioden 15. - 17. januar 2016.
Fakta:
• Omsætning svanemærkede produkter og serviceydelser i DK: Fra 3,7 mia. kr. (2009) til over 7 mia. kr. (2014)
• Udbud af miljømærkede produkter og serviceydelser i DK: Fra færre end 6.000 (primo 2011) til over 12.000 (primo 2016)
• Udvalget af miljømærkede produkter er bredt – lige fra sæbe, vaskepulver, husholdningspapir, legetøj, byggeprodukter, tekstiler og møbler til miljømærkede serviceydelser som fx renserier, hoteller og bilvaskehaller.
• Cirka 9 ud af 10 danskere kender Svanemærket (YouGov 2015).
• Hver 3. dansker køber ofte eller meget ofte miljømærkede produkter til egen husholdning. Yderligere en tredjedel køber af og til miljømærkede produkter (YouGov 2016).
• Svanemærket og EU-Blomsten adskiller sig fra de fleste andre mærkningsordninger ved at tage hele produktets livscyklus fra råvarer til produktion, brug, bortskaffelse og recirkulering med i vurderingen, når kravene til miljømærkede produkter fastsættes.
• Læs mere på www.ecolabel.dk / www.facebook.dk/svanemaerket
Når du vælger produkter med Svanemærket og EU-Blomsten, gør du en forskel:
• Du skåner natur og miljø
• Du passer på dig selv og dine nærmeste
• Du sparer på jordens ressourcer
• Du bidrager til en bæredygtig udvikling
Nøgleord
Kontakter
Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark, tlf. 41 19 09 43, mf@ds.dk
Søren Mørch Andersen, cand.scient., Miljøstyrelsen, tlf. 72 54 44 03, san@mst.dk
Billeder
Vedhæftede filer
Links
Information om Miljømærkning Danmark - gammel profil
Følg pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark - gammel profil
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark - gammel profil
Nemmere for det offentlige at købe grønt19.11.2015 10:16:07 CET | Pressemeddelelse
Den nye udbudslov, som Folketinget netop har vedtaget, gør det muligt for offentlige indkøbere at kræve miljømærkede produkter. Det betyder, at det bliver lettere for kommuner at mindske energiforbruget og fravælge skadelig kemi i fx daginstitutioner, skoler og plejehjem. Samtidig bliver udbud lettere og mere gennemskuelige for både indkøbere og virksomheder.
Dit valg i dag betyder alverden i morgen8.10.2015 08:19:24 CEST | Pressemeddelelse
Udvalget af produkter og serviceydelser, der er svanemærket eller mærket med EU-Blomsten, er firedoblet i løbet af de seneste ti år. Næsten 9 ud af 10 kender Svanemærket - og det er især inden for områderne rengøringsmidler, vaskepulver og plejeprodukter, at danskerne kender de miljømærkede alternativer. Men kendskabet til miljømærkerne skal udbredes til endnu flere produktkategorier. Det skal kampagnen ”Dit valg i dag betyder alverden i morgen” være med til at sikre.
Svanemærket er top of mind hos syv ud af ti danskere28.2.2013 15:49:25 CET | Pressemeddelelse
Svanemærket fylder godt i danskernes bevidsthed. Næsten syv ud af ti danskere nævner Svanen først, når de bliver bedt om at nævne et miljømærke (65 %). Danmark ligger to procent over det nordiske gennemsnit. Og Danmark er samtidig det nordiske land, der har oplevet størst stigning i top of mind-kendskabet siden 2011. Det viser en ny nordisk forbrugerundersøgelse, som YouGov har gennemført for Nordisk Miljømærkning. - Det er positivt, at Svanen har en plads i rigtig mange danskeres bevidsthed. Og så viser undersøgelsen også, at Svanen ligger markant højere i top of mind blandt danskerne end andre mærker– det kan jeg som formand for Miljømærkenævnet kun være yderst tilfreds med, siger Nina Schiøtz. 88 % af danskerne kender Svanemærket, når de ser det. Otte ud af ti ved, at Svanen er et miljømærke. Undersøgelsen viser også, at danskerne har stor tillid til Svanemærket, og at de ser det som et godt miljøvalg. 81 % af danskerne har nemlig tillid til, at et produkt er et godt miljøvalg, når
Nyt virksomhedsnetværk bidrager til grøn omstilling - KORR m/foto kreditering5.10.2012 18:18:52 CEST | Pressemeddelelse
Miljømærkning Danmark lancerede i dag et nyt netværkssamarbejde for private virksomheder, der vil forbedre miljøindsatsen i forbindelse med driftsindkøb.
Presseinvitation: Nyt virksomhedsnetværk kan spare tusindvis af kWh gennem grønne indkøb1.10.2012 16:11:52 CEST | Pressemeddelelse
Nye beregninger fra Miljømærkning Danmark viser, at der er tusindvis af kWh el at spare, når virksomheder vælger miljømærkede produkter og ydelser til driften.