

Nyt virksomhedsnetværk bidrager til grøn omstilling - KORR m/foto kreditering
Lanceringen fandt sted i Festsalen på Nationalmuseet i København, og der var vitterligt noget at fejre: Seks af Danmarks store virksomheder - IF Skadesforsikring, Danske Bank, Steen & Strøm, Rambøll, Grundfos og Nykredit - udgjorde de første medlemmer af det nye netværk. De tror på, at det nytter at stå sammen om at stille miljøkrav, på netværkssynergi - og på at det er forretningsmæssigt fornuftigt at stille miljøkrav til sine indkøb.
Det nye samarbejde "Vi køber miljømærket - et netværk for indkøb med omtanke" er for virksomheder, der vil styrke deres miljøarbejde gennem øget fokus på Danmarks officielle miljømærker, Svanen og EU Blomsten. Virksomhederne forpligter sig bl.a. til at levere en årlig opgørelse over, hvilke miljømærkede varer og services der er indkøbt til driften. Rapporten skal dokumentere en målbar forbedring fra år til år.
Når medlemmerne efterspørger flere miljømærkede produkter og ydelser, er de med til at skabe et større udbud af miljømærkede produkter og serviceydelser. På den måde skubber netværket både dansk erhvervsliv i en mere miljøvenlig retning - og bidrager samtidig til grøn omstilling.
Og der er god grund til at tro, at langt flere virksomheder vil vælge at bidrage ved at købe miljømærket: En ny analyse, som YouGov har foretaget for Miljømærkning Danmark, viser nemlig, at hver femte af virksomhedernes indkøbsansvarlige forventer, at deres virksomhed i fremtiden vil købe flere miljømærkede varer til driften.
Miljømærkning Danmark havde forud for lanceringen af det nye netværk spurgt de første seks medlemmer, hvor meget toiletpapir deres virksomheder hvert år køber - og havde derefter regnet på, hvad det betyder for energiforbruget, når de seks medlemmer køber svanemærket frem for ikke-svanemærket toiletpapir. 16.000 kWh var besparelsen på bare denne ene produktgruppe.
- Forestil jer, hvor stor besparelsen ville blive, hvis der var tale om 100 og ikke seks virksomheder. Og hvad effekten ville være, hvis det var alt muligt andet som computere, printerpapir, hotelovernatninger og rengøringsmidler, der blev miljømærket, sagde Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark, da han præsenterede det nye netværk.
Og det er da også især miljøfordele som disse, Miljømærkning Danmark fremover vil sætte fokus på i deres kommunikation til virksomheder. Analysen fra YouGov viser nemlig, at 24 % af virksomhedernes indkøbsansvarlige savner information om de miljømæssige fordele ved Svanemærket og EU Blomsten.
Kun 16 % savner til gengæld information om de sundhedsmæssige fordele. Det falder fint i tråd med Miljømærkning Danmarks viden om, at danskerne allerede forbinder Svanen med sundhed og omsorg for sig selv og sine nærmeste.
Foto: fotograg Kim Wendt
Yderligere oplysninger:
Læs mere om netværket i vedlagte faktaark
Tine Due Hansen, tdh@ecolabel.dk
/ mobil: 22 85 15 55.
Læs mere på www.ecolabel.dk
Billeder



Vedhæftede filer
Information om Miljømærkning Danmark - gammel profil
Følg pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark - gammel profil
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Miljømærkning Danmark - gammel profil
Svanemærkets og EU-Blomstens popularitet vokser8.2.2016 13:13:49 CET | Pressemeddelelse
Danmarks officielle miljømærker, Svanemærket og EU-Blomsten, er populære blandt både forbrugere og virksomheder. På bare 5 år er omsætningen af svanemærkede produkter og serviceydelser næsten fordoblet. Hver 3. dansker køber ofte eller meget ofte miljømærkede produkter til egen husholdning.
Nemmere for det offentlige at købe grønt19.11.2015 10:16:07 CET | Pressemeddelelse
Den nye udbudslov, som Folketinget netop har vedtaget, gør det muligt for offentlige indkøbere at kræve miljømærkede produkter. Det betyder, at det bliver lettere for kommuner at mindske energiforbruget og fravælge skadelig kemi i fx daginstitutioner, skoler og plejehjem. Samtidig bliver udbud lettere og mere gennemskuelige for både indkøbere og virksomheder.
Dit valg i dag betyder alverden i morgen8.10.2015 08:19:24 CEST | Pressemeddelelse
Udvalget af produkter og serviceydelser, der er svanemærket eller mærket med EU-Blomsten, er firedoblet i løbet af de seneste ti år. Næsten 9 ud af 10 kender Svanemærket - og det er især inden for områderne rengøringsmidler, vaskepulver og plejeprodukter, at danskerne kender de miljømærkede alternativer. Men kendskabet til miljømærkerne skal udbredes til endnu flere produktkategorier. Det skal kampagnen ”Dit valg i dag betyder alverden i morgen” være med til at sikre.
Svanemærket er top of mind hos syv ud af ti danskere28.2.2013 15:49:25 CET | Pressemeddelelse
Svanemærket fylder godt i danskernes bevidsthed. Næsten syv ud af ti danskere nævner Svanen først, når de bliver bedt om at nævne et miljømærke (65 %). Danmark ligger to procent over det nordiske gennemsnit. Og Danmark er samtidig det nordiske land, der har oplevet størst stigning i top of mind-kendskabet siden 2011. Det viser en ny nordisk forbrugerundersøgelse, som YouGov har gennemført for Nordisk Miljømærkning. - Det er positivt, at Svanen har en plads i rigtig mange danskeres bevidsthed. Og så viser undersøgelsen også, at Svanen ligger markant højere i top of mind blandt danskerne end andre mærker– det kan jeg som formand for Miljømærkenævnet kun være yderst tilfreds med, siger Nina Schiøtz. 88 % af danskerne kender Svanemærket, når de ser det. Otte ud af ti ved, at Svanen er et miljømærke. Undersøgelsen viser også, at danskerne har stor tillid til Svanemærket, og at de ser det som et godt miljøvalg. 81 % af danskerne har nemlig tillid til, at et produkt er et godt miljøvalg, når
Presseinvitation: Nyt virksomhedsnetværk kan spare tusindvis af kWh gennem grønne indkøb1.10.2012 16:11:52 CEST | Pressemeddelelse
Nye beregninger fra Miljømærkning Danmark viser, at der er tusindvis af kWh el at spare, når virksomheder vælger miljømærkede produkter og ydelser til driften.