Coop åbner egen skole for bagere og slagtere
Med en helt ny type uddannelse, vil Coop årligt uddanne cirka 100 unge til slagtere og bagere.
Uddannelsen, Coop Madskolen, skal løse to udfordringer:
1. Mange butikker kommer til at mangle faguddannede slagtere og bagere, og der er behov for mindst 100 nye bager- og slagtersvende alene i Coops butikker i år.
2. Mange unge kan i dag ikke få en uddannelse, fordi deres karakterer er for lave. Erhvervsskolereformen, der trådte i kraft sidste år, kræver, at de unge skal have mindst 02 i dansk og matematik for at komme ind på erhvervsskolen og efterfølgende blive uddannet som slagter eller bager. Ny undersøgelse fra Rockwool Fondens Forskningsenhed viser, at det koster samfundet op til 15 mia. kr. med de mange unge, der hverken får uddannelse eller job.
”Vores strategi for de kommende år er at løfte madkvaliteten og madkultur i Danmark. Til det har vi brug for talentfulde og dygtige slagtere og bagere i Kvickly, SuperBrugsen og Irma,” siger koncerndirektør Lene Groth, Coop.
”Der sker i disse år en akademisering af håndværker-uddannelserne, som har de to alvorlige konsekvenser, at en meget stor del af en generation af unge ikke får en uddannelse, samtidig med, at vi har brug for de dygtigste fagfolk. Med Coop Madskolen vil vi gøre op med dette,” siger Lene Groth.
”Det er skandaløst, at en stor del af de unge med kloge hænder og med potentiale til en stærk faglighed forhindres adgang til erhvervsuddannelserne på grund af regler om boglige karakterer. Vi tror på, at madtalent ikke afspejles i deres karakterer i dansk og matematik. Og vi ved, at der findes masser af engagement og talent hos de unge både med og uden karakteren 02,” siger teamchef Morten Lynge Lauridsen, der er ansvarlig for projektet i Coop.
”Eleverne, der bor sammen på skolen, får løn under uddannelsen, de lærer deres fag fra bunden, får garanti for praktikplads efterfølgende og har særdeles gode muligheder for en tryg fremtid,” siger Morten Lynge Lauridsen.
Selve rekrutteringen til uddannelsen bryder også med alt, hvad man hidtil har set på dette område. De unge skal ikke selv sende en ansøgning. Deres forældre eller andre kan indstille dem til Coop, der herefter headhunter de indstillede.
Coop, der driver 1200 butikker i kæderne i Kvickly, SuperBrugsen, Dagli´Brugsen, Fakta og Irma, er en af Danmarks største elev-uddannelser med over 1000 elever under uddannelse. Koncernen forventer i år at ansætte ca. 400 elever.
Coop Madskolen henvender sig til elever, der afslutter enten 9. eller 10. klasse i 2016.
Den nye uddannelse, som gennemføres i samarbejde med ZBC i Roskilde, vil blive præsenteret den kommende uge ved DM i Skills i Messe C i Fredericia, hvor der ventes ca. 68.000 folkeskoleelever og forældre
Yderligere information: Teamchef Morten Lynge Lauridsen, Coop, 5221 3823
Sådan nomineres man til Coop Madskolen
Send en sms til 1400 med teksten: ”Coop HR” efterfulgt af navn og nummer på den, man vil nominere. Fx Coop HR Peter Petersen 12345678. Man kan også nominere på http://kenderduen.dk/.
Coop bruger alene den nomineredes navn og telefonnummer til at ringe den nominerede op vedrørende kampagnen. Coop informerer samtidig den nominerede om, hvor vi har hans eller hendes telefonnummer fra.
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Finalister til Produktprisen og Irmaprisen 2025 er fundet15.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
70 spændende, lokale produkter fra hele landet er reduceret til 12, der nu skal dyste om Produktprisen 2025 i kategorierne Mad, Konfekture, Drikke og Innovation. Ved smagningen smagte og udvalgte dommerne samtidig fem produkter, der for første gang skal dyste om Coops nye pris, Irmaprisen, og dermed muligheden for en plads på hylderne i udvalgte Coop-butikker.
Coop udskriver valg til ny ungeminister7.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter tre år med en stærk stemme for unge i Coop er tiden moden til, at Coops ungeminister, Tobias Simonsen, træder af. Derfor udskriver Coop nu valg til posten som ungeminister, der skal fortsætte indsatsen for at gøre det sjovt, meningsfuldt og udviklende for de over 25.000 ansatte i alderen 13-25 år at arbejde i Coop.
Kvickly Ry lancerer TRYG kassen30.4.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Måske den første af sin slags i Danmark: En kasse med ro og tid til snak åbner i Kvickly Ry
Coop Crew 2.0 - Ny aftale sikrer fortsættelsen af landets største fritidsjobindsats29.4.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond har Ungdomsskoleforeningen og Coop siden 2019 ledet og drevet landets største fritidsjobindsats, Coop Crew, hvor over 2.000 unge har deltaget, og cirka 55 % af de unge har fået et fritidsjob. Efter planen ophører den økonomiske støtte fra fonden i 2025, men med en ny aftale mellem Ungdomsskoleforeningen og Coop sikrer parterne, med Coop Crew 2.0, fortsættelsen af den landsdækkende fritidsjobindsats.
Coop Tradings direktør fratræder til fordel for international topstilling25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Administrerende Direktør i Coop Trading, Michael la Cour, har valgt at takke ja til en ny international rolle i en topstilling for IKEA i Sydøstasien. Med udgangen af august 2025 forlader han derfor direktørrollen i det nordiske indkøbsselskab – og efterlader sig et stærkt team, en tydelig retning og en masse nordisk momentum til det videre arbejde for en ny direktør. Coop Tradings direktør takker af efter stor indsats, som har skabt fokus på styrken ved det nordiske fællesskab og på, hvordan de nordiske private brands – Coop, Xtra og Änglamark – leverer stor værdi på både pris og kvalitet. Direktørens farvel markerer en ny fase i Coop Tradings rejse mod at levere private brands i verdensklasse til de nordiske hjem. ”Vi vil gerne takke Michael la Cour for hans markante bidrag til Coop Trading gennem de seneste år. Han har været drivende i at tage det nordiske samarbejde ind i en ny æra med endnu stærkere fokus på at skabe forbrugernes foretrukne produkter i Norden. Ud over at kæmpe for
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum