5 år senere: Danskerne ved stadig ikke, hvad det blå sygesikringskort dækker

Denne sommer er det 5 år siden, at det blå sygesikringskort blev fast inventar i kufferten på rejser inden for EU. Danskere tror dog stadig, at det blå kort dækker meget mere, end det reelt gør. Det viser en ny rundspørge foretaget af Epinion på vegne af Forsikringsguiden.

Kun ca. halvdelen af danskerne er klar over, at det blå sygesikringskort ikke dækker det samme som en rejseforsikring. Og under halvdelen ved, at det blå sygesikringskort ikke dækker hjemtransport ved sygdom eller ulykke.

- Vi ved, at knap 25 pct. af danskerne har rejst uden for Norden uden en rejseforsikring. Og det kan blive rigtig dyrt, hvis uheld eller sygdom rammer, da det blå kort ikke dækker det samme som en rejseforsikring, siger Anja Lintrup Sørensen fra Forsikringsoplysningen.

En rejseforsikring dækker udgifter udover dem, det blå kort dækker. Det gælder bl.a. udgifter til hjemtransport i forbindelse med sygdom eller ulykke, tilkaldelse af familie ved sygdomsindlæggelse samt nødvendig behandling på privathospital og -klinik. Det er værd at bemærke, at privatklinikker ofte er eneste mulighed på mindre ferieøer og i charterområder.

- Det er vigtigt, at danskerne forstår forskellen mellem det blå kort og en rejseforsikring. Det vil altid være det mest sikre valg for forbrugere at have en rejseforsikring som supplement til det blå kort – også selvom du kun rejser inden for EU, siger Anja Lintrup Sørensen.

Rejser du uden for EU, er rejseforsikringen naturligvis også vigtig, da der slet ikke er nogen hjælp at hente fra en offentlig sygesikring.

Styr på rejseforsikringen

Man kan både have en rejseforsikring via sin indboforsikring, købe en årsrejseforsikring eller enkeltrejseforsikringer. Hvad der passer bedst til den enkelte, afhænger af, hvor ofte man rejser, og hvor længe man skal være væk. På Forsikringsguiden.dk, som er en uvildig portal udviklet af Forsikring & Pension og Forbrugerrådet Tænk, kan man se priser og dækninger på forskellige rejeforsikringer. Man kan også tage kontakt til sit nuværende forsikringsselskab for at tjekke, at man er korrekt dækket, inden ferien begynder.

___

Om undersøgelsen

Undersøgelsen er udført af Epinion på vegne af Forsikringsguiden. Undersøgelsen bygger på 3.003 interviews med repræsentativt udvalgte danskere mellem 18 og 75 år. Interviews er gennemført i foråret 2019.

Spørgsmål: Angiv for hvert udsagn, om du tror, det er sandt eller falsk.

Sandt

Falsk

Ved ikke

Total

Det blå sygesikringskort dækker det samme som en rejseforsikring, så længe man rejser inden for EU.

(696)

(1641)

(665)

(3003)

Det blå sygesikringskort dækker altid hjemtransport v. sygdom eller ulykke, så længe man rejser inden for EU.

(871)

(1307)

(825)

(3003)

Det blå sygesikringskort giver ret til behandling på samme vilkår, som borgerne i det EU-land, man rejser i. Det kan betyde, at man i nogle EU-lande skal betale hele eller en del af behandlingen selv, hvis det samme gælder for sygeforsikrede borgere i landet, man rejser i.

(2034)

(253)

(717)

(3003)

Fed markering viser korrekt svar.

Anna Gregersen Bach
agb@forsikringogpension.dk

Om Forsikringsguiden

Forsikringsguiden er en uvildig sammenligningsportal, som er udviklet af brancheorganisationen Forsikring & Pension i samarbejde med Forbrugerrådet Tænk. På Forsikringsguiden kan man nemt sammenligne dækning, service og pris på de mest gængse forsikringer blandt 22 selskaber, der dækker mere end 80 pct. af markedet for de forsikringer, der er med på Forsikringsguiden.

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring22.10.2019 09:33:01 CESTPressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, hvilken forsikring der skal dække, når naboens trampolin flyver ind i deres have? Ved de, hvem der har skylden, når man bliver påkørt af en overhalende bil, eller hvem der er ansvarlig for at forsikre sig mod vandskader, som opstår fra en lejers akvarie?

Brevkasse: Uvildige rådgivere fra Forsikringsoplysningen gør dine læsere klogere på forsikring24.9.2019 11:52:12 CESTPressemeddelelse

De fleste ved, at forsikringer er gode at have, men ved dine læsere, hvad der helt præcist gælder i enkeltsager? Har de fx styr på, om man kan få dækket udgifter til at forebygge skybrudsskader? Ved de, hvilke rettigheder man har, hvis man bliver påkørt på den tyske motorvej, eller om et forsikringsselskab er forpligtet til at betale for, at en skade bliver udbedret efter nyeste regler i bygningsreglementet?

Pensionsbranchen offentliggør milliardinvesteringer i grøn omstilling23.9.2019 01:55:15 CESTPressemeddelelse

NEW YORK: Den danske pensionsbranche har sammen med regeringen på et event forud for FN’s klimatopmøde offentliggjort danske pensionsselskabers planer om at investere mere end 350 milliarder kroner frem mod 2030 i grøn omstilling. Der er tale om investeringer i energiinfrastruktur og andre grønne aktiviteter som grønne aktier, grønne obligationer og investeringer i energieffektivt byggeri. Branchen har i forvejen investeret 126 milliarder kroner i grønne aktiver, og yderligere 35 milliarder kroner er allerede planlagt udmøntet. Med de nye investeringer kommer der dermed et markant løft af investeringer i bæredygtig omstilling.