Sådan undgår du at snyde dig selv på bilens serviceaftale

København, 5. november 2015
Fremover kan mange bilejere have udsigt til en billigere serviceaftale. I et bindende svar har Skatterådet nemlig fastslået, at den del af serviceaftalen, der vedrører de uforudsete reparationer, kan anses som en forsikring og derfor er fri for moms.
”Momsfritagelsen gælder ikke den samlede serviceaftale, men den del, der vedrører de uforudsete reparationer. For at en reparation er uforudset, må den ikke indgå i garanti- og eftersynshæftet, ligesom den ikke må være opstået som følge af almindelig slitage,” siger momsekspert i Deloitte Lars Loftager Jørgensen.
Alle almindelige reparationsydelser er dog stadig momspligtige.
”Så snart der er tale om de løbende servicebesøg, skal man stadig betale moms. Det gælder for eksempel olieskift, kontrol af kølervæske og andre servicetjek. Det gælder også udskiftning af almindelige reservedele som støddæmpere, bremseklodser, tændrør og pærer. Som hovedregel kan man sige, at alt hvad der vedrører almindelig slitage, stadig er omfattet moms,” siger Lars Loftager Jørgensen.
For at holde helt styr på momsen skal serviceaftalerne fremover opdeles i en momsfri og en momspligtig andel, fortæller Lars Loftager Jørgensen:
”Såfremt en serviceaftale både indeholder almindelige serviceeftersyn samt udførelse af uforudsete reparationer, er det Skatterådets vurdering, at den indeholder to selvstændige ydelser. Udstederen må dog stadig gerne sende en samlet faktura, men den skal opdeles, så det tydeligt fremgår, hvad man præcis betaler for.”
Dermed kan det godt betale sig at se serviceaftalen og fakturaen en ekstra gang igennem for at tjekke, at momsfritagelsen er opført korrekt.
”Uanset om man er udsteder eller kunde, har man selvfølgelig interesse i at momsfritagelsen bruges, så man undgår at betale penge, man ikke skulle have betalt. Derfor er der god grund til at tjekke fakturaen en ekstra gang, så man ikke går glip af en eventuel besparelse,” siger Lars Loftager Jørgensen.
Dog skal man ikke nødvendigvis regne med at spare hele momsen:
”For udstederen betyder momsfritagelsen for en del af serviceaftalen, at virksomheden bliver omfattet af reglerne om delvis momsfradragsret for fællesomkostninger. Eventuelt har virksomheden også pligt til at betale lønsumsafgift efter samme regler som momsfrie provisioner vedrørende formidling af finansiering og forsikring. For kunden ligger der en besparelse i momsfriheden, men dog nok ikke på størrelse med momsen af forsikringsdelen, fordi udstederens momsfradrag også påvirkes.”
Nøgleord
Kontakter
Lars Loftager Jørgensen
Tlf. +45 23 42 27 44
ljoergensen@deloitte.dk
Billeder
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
Danske topledere investerer heftigt i AI – men interesserer sig ikke synderligt for teknologien13.11.2024 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Kun 38 procent af toplederne i danske virksomheder udtrykker høj interesse for generativ AI. Til sammenligning er interessen høj hos hele 63 procent af toplederne i resten af verden. Kløften kan sætte Danmark tilbage i AI-kapløbet, konkluderer Deloitte i ny undersøgelse.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum