Spam-mails og cyber-svindel tvinger os til at beskytte vores privatliv

København, 3. november 2015
Danskerne oversvømmes i disse år af uønskede e-mails fra svindlere og cyberkriminelle. Derfor har mere end hver tredje oprettet en særskilt e-mailkonto, der alene bruges til at beskytte privatlivets fred. Det viser en ny undersøgelse foretaget af Epinion for Deloitte. En fornuftig løsning, vurderer ekspert i cybersikkerhed.
”Spam-mails er et stigende problem, og de fleste danskere bliver efterhånden oversvømmet af dem. Derfor er det heller ikke overraskende, at så mange i dag vælger at oprette en ekstra e-mailkonto, der kan bruges til nethandel, konkurrencer og sociale medier. Det er en effektiv måde at beskytte sine personlige data,” siger partner i Deloitte Kim Schlyter, der er ekspert i cybersikkerhed.
Hele 37 pct. af danskerne har i dag en ekstra e-mailadresse. Mange er dermed blevet dygtigere til at beskytte sig mod uønsket reklame.
”Hovedparten af spam-mails opstår, fordi man tilmelder sig nyhedsbreve, køber varer på nettet eller opretter profiler på forskellige sociale medier. Gør man det ofte, kan man meget let komme i en situation, hvor man løbende bliver oversvømmet af tilbud og reklamer, som man slet ikke har lyst til at modtage,” siger Kim Schlyter.
Ud over reklame-mails bliver flere og flere danskere også ramt af egentlig svindel begået af cyberkriminelle.
”Inden for det seneste år har hele 64 pct. af danskerne modtaget falske e-mails, hvor de blev lokket til at afgive personlige oplysninger. Også her kan det være fornuftigt at have en ekstra e-mail. Jo mere forsigtig man er med sin personlige e-mailkonto, des sværere er det for hackere at finde den,” siger Kim Schlyter.
Faktisk opfordrer Kim Schlyter danskerne til ikke blot at oprette én ekstra e-mailkonto, men flere:
”Hvis man for alvor vil forbedre sikkerheden, bør man oprette helt op til fire forskellige e-mailkonti. Man kan tænke på det som et løg: Det yderste lag til nyhedsbreve og reklamer, det næstyderste lag til nethandel og iTunes, dernæst en konto til familie og venner og endelig det inderste lag til private e-mails samt fortrolig kommunikation med eksempelvis bank og det offentlige. Og så skal man naturligvis huske ikke at anvende samme password.”
Danskerne mellem 40 og 49 år er de bedste til at beskytte sig på nettet. I denne gruppe har hele 49 pct. en ekstra e-mailadresse.
Fakta:
Har du en ekstra e-mailadresse til brug for situationer, hvor du ikke ønsker at udlevere dine kontaktoplysninger (fx ved handel på nettet, reklamer, konkurrencer, sociale medier m.m.)?
Ja: 37 pct.
Nej: 62 pct.
For kvinder er svaret:
Ja: 33 pct.
Nej: 66 pct.
For mænd er svaret:
Ja: 42 pct.
Nej: 58 pct.
For danskere mellem 18 og 29 år er svaret:
Ja: 45 pct.
Nej: 53 pct.
For danskere mellem 30 og 39 år er svaret:
Ja: 38 pct.
Nej: 61 pct.
For danskere mellem 40 og 49 år er svaret:
Ja: 49 pct.
Nej: 51 pct.
For danskere mellem 50 og 59 år er svaret:
Ja: 35 pct.
Nej: 64 pct.
For danskere over 60 år er svaret:
Ja: 26 pct.
Nej: 74 pct.
Tallene er baseret på i alt 1004 interview med repræsentativt udvalgte danskere på 18 år og derover. Undersøgelsen er gennemført af Epinion for Deloitte.
Nøgleord
Kontakter
Kim Schlyter
Tlf. +45 30 93 44 92
kschlyter@deloitte.dk
Billeder
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Danske og nordiske virksomheder investerer massivt i AI, men sakker bagud på realisering af værdi4.12.2025 07:00:00 CET | Pressemeddelelse
Nordiske virksomheder afsætter en lige så stor andel af deres budget til kunstig intelligens som virksomheder i resten af Europa. Alligevel oplever de en markant langsommere realisering af forretningsværdi, viser en ny undersøgelse fra Deloitte.
Sammenhængskraft bliver superlimen i den kommende tids oprustning26.11.2025 06:45:00 CET | Pressemeddelelse
Ved at prioritere sammenhængskraft og alliancer kan Danmark og Europa stå stærkere i en forandret verdensorden. Det er hovedbudskabet i en ny rapport om oprustning, som rådgivnings- og revisionshuset Deloitte og tænketanken Kraka udgiver i dag.
Deloitte lander rekordomsætning i udfordrende finansår28.10.2025 08:55:17 CET | Pressemeddelelse
Som det mest værdifulde brand inden for revisions- og rådgivningsbranchen står Deloitte et stærkt sted og kommer ud af finansåret 2024/25 med en tilfredsstillende vækst på 3 procent.
Ny Deloitte-rapport peger på særlig gruppe virksomheder som Danmarks næste vækstmotor7.10.2025 11:22:40 CEST | Pressemeddelelse
En ny rapport fra Deloitte kaster lys på en hidtil overset gruppe virksomheder i Danmark: De såkaldt "etablerede scalers" med mindst 100 ansatte og en årlig vækst på mindst 10 procent over fem år. De er en afgørende drivkraft for Danmarks fremtidige vækst og konkurrenceevne. Men indtil nu har de manglet bevågenhed og politisk fokus.
Dansk Draghi/Letta-rapport: Sådan sikrer Danmark sin konkurrenceevne10.6.2025 06:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Den oversete forsknings- og innovationskapacitet skal bringes i spil til at styrke Danmarks fremtidige konkurrenceevne, sikkerhed og velstand. En ny innovationstrepart er blandt de 10 handlingsorienterede anbefalinger, som i dag præsenteres på Christiansborg.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum



