Otte finalister fundet til Årets Lokale Vare 2015
Rabarbersaft fra Bornholm, æblehedvin fra Sydjylland og Kvan Sirup fra Nordsjælland. Otte produkter fra otte landsdele dyster nu i finalen om at blive Årets Lokale Vare. Dommere og forbrugere fra hele landet har afgjort hvilke og i dag åbner afstemningen, der sammen med det nationale dommerpanels vurderinger afgør dette års vinder af Årets Lokale Vare. Bag den landsdækkende konkurrence står Coop og Madkulturen.
Otte produkter står nu til at løbe med sejren som Årets Lokale Vare 2015. Paraden af finalisterne er prangende eksempler på, hvad Danmark har at byde på.
”Den lokale stolthed i de forskellige landsdele skinner virkelig igennem. Det er fascinerende at se, hvordan forbrugere, virksomheder og medier engagerer sig i konkurrencen, der netop handler om at sætte øget fokus på de lokalt producerede varer for også at styrke væksten og skabe nye arbejdspladser i lokalområder og landdistrikter,” siger direktør for Madkulturen Judith Kyst.
De lokale vindere er Hyben/Havtorn marmelade fra Niels & Sinnes Univers ApS i Nordjylland, Rabarber saft, drikkeklar fra Staarup Haandbryg fra Midtjylland,
Æbleau, økologisk æblehedvin fra Skærsøgaard i Syd- og Sønderjylland,
Æblemost med Jordbær fra Nybro Frugtplantage fra Fyn,
Kvan sirup fra Kvann Kompagniet fra Hovedstaden og Nordsjælland,
RÖS Gin fra Dyrehøj Vingaard I/S fra Midt- og Vestsjælland,
Fejø Æblemost, økologisk fra Kernegaarden - Fejø Mosteri fra Sydsjælland og Lolland-Falster og Rabarber saft, økologisk, drikkeklar fra Bornholms Mosteri A/S fra Bornholm.
Saft, sirup og spiritus på frugter og bær
Forbrugerne har stemt og ud fra kriterierne smag og sanselig oplevelse, råvareoprindelse, emballagedesign og den lokale historie bag produkt og virksomhed har dommerne bedømt og afgjort hvem, de lokale vindere og finalisterne er. Hver lokal vinder modtager en præmie på 5.000 kr. og retten til at mærke deres produkt som lokal vinder af Årets Lokale Vare 2015.
”Vi vil fordoble andelen af lokale varer de kommende år. Derfor er vi gået på jagt efter mindre producenter og lokale ildsjæle. Finalefeltet viser, at det virkelig bobler med udvikling af mange spændende varer over hele Danmark,” siger koncerndirektør Jens Visholm, Coop.
Fra i dag mandag til 26. september kan alle stemme på lokalfavoritterne på www.cooplokalevarer.dk, inden det nationale dommerpanel vurderer finalisterne.
Vinderen kåres tirsdag 6. oktober i finalen ved et arrangement i København. Vinderen i finalen modtager en kontant præmie på 50.000 kr. og mulighed for at få solgt og markedsført varen i Coops butikker samt personlig rådgivning til videreudvikling af forretningen.
Yderligere information:
Informationsdirektør Jens Juul, Coop, 5159 4468
Kommunikationschef Rikke Houkjær, Madkulturen, 5050 6249
Fotos: Billeder af finalisternes produkter kan hentes via (aktivt link sættes ind). Venligst akkrediter Årets Lokale Vare.
Fakta om Årets Lokale Vare
I alt 123 produkter kategoriseret som tørvarer blev af virksomheder tilmeldt konkurrencen.
Lokale dommerpaneler i otte landsdele nominerede ud af de 123 produkter 24 produkter (tre i hver landsdel) til forbrugerafstemning.
Otte produkter (et fra hver landsdel) er nu i finalen og forbrugerstemmer og det nationale dommerpanel afgør, hvem vinderne er. Dommerne er:
Claus Holm, kok
Katrine Klinken, madskribent, kok m.m.
Dorte Storper, direktør i VIFU og projektleder i Smagen af Danmark
Jesper Clement, forsker på CBS, Institut for afsætningsøkonomi
Judith Kyst, direktør i Madkulturen
Jens Visholm, koncerndirektør i Coop
6. oktober kåres vinderne ved finalen i København kl. 12.30-14.30. Ønsker du at deltage i kåringen send Marie Sainabou Jeng, kommunikationskonsulent ved Madkulturen, en mail på mariejeng@madkulturen.dk
De lokale vindere
Nordjylland
Hyben/Havtorn marmelade fra Niels & Sinnes Univers ApS.
“Hyben og havtorn kommer tydeligt frem i smagen. Fin balance mellem sødme og syre samt lidt bitterhed fra havtorn. Gerne mere illustrativ og informativ emballage, der f.eks. fortæller at bærrene er vilde sankede bær fra Nationalpark Thy,” fremhævede dommerpanelet bestående af:
Kim Møller Kjær, Villa Vest Lønstrup, Birgitte Gert Jensen, Arkitektskolen Aarhus, René Langdahl Jørgensen, Gastro og Nordsøen Forskerpark, Flemming Pedersen, Smagen af Nordjylland, Malene Mosbæk, Madkulturen og Christian Christensen, Coop.
Midtjylland
Rabarber saft, drikkeklar fra Staarup Haandbryg.
”Dejlig, frisk og læskende. Ikke for sød, som mange rabarberdrikke ofte er. Autentisk og troværdig emballage, der bringer os helt hjem på gården, ” fremhævede dommerpanelet bestående af:
René Tang, restaurant Substans, Tino Bech-Larsen, Aarhus Universitet, Anne Hjernøe, AnneMad ApS, Anja Rasmussen, Region Midtjylland, Malene Mosbæk, Madkulturen og Christian Christensen, Coop.
Syd- og Sønderjylland
Æbleau, økologisk æblehedvin fra Skærsøgaard.
”Dansk lokalt produkt i verdensklasse med rod i det lokale. Gennemført håndværk med lokale og økologiske æbler. Rund, blød smag. Smager af æbler, modenhed og sommer. Smuk flaske og indhold med klar kommunikation, der matcher vinens farve og smag. Fornuftig pris, ” fremhævede dommerpanelet bestående af:
Rainer Gassner, Ti Trin Ned, Tomas Due, Emballagebureauet, Mette Schulz, Jyske Vestkysten, Andreas Cæsar Møller Jensen, Syddansk Fødevareklynge og Væksthus Syddanmark, Malene Mosbæk, Madkulturen og Christian Christensen, Coop.
Fyn
Æblemost med Jordbær fra Nybro Frugtplantage.
”Indkredser alt det man forstår ved et lokalt produkt og holder, hvad det lover. Jordbærsmagen er ægte. Emballagen matcher indholdet, er informativ og passer til køleskabet i dagligdagen, fremhævede dommerpanelet bestående af:
Thomas Pasfall, Restaurant Pasfall, Kirsten Dalgaard, Fingerspitz*, Morten Vilsbæk, Fyens Stiftstidende, Mikael Hansen, Kulinarisk Sydfyn, Malene Mosbæk, Madkulturen og Christian Christensen, Coop.
Hovedstaden og Nordsjælland
Kvan sirup fra Kvann Kompagniet.
”En gammel nordatlantisk urt der hentes frem og igen kan få en plads i det danske køkken. Dybde i smagen. God ny ’gammel’ smag og dejlig konsistens,” fremhævede dommerpanelet bestående af:
Anita Klemensen, Den Gule Cottage og Den Røde Cottage, Chanet Deleuran, Spis Bedre og SmagogBehag, Helle Simonsen, Smagen på Nordsjælland, Malene Mosbæk, Madkulturen og Christian Christensen, Coop.
Midt- og Vestsjælland
RÖS Gin fra Dyrehøj Vingaard I/S.
”Super smag, ren og mild. Smuk emballagedesign, der matcher den rene smag. Godt alternativ til snaps og til frokostbordet. Det lokale islæt måtte gerne være tydeligere på emballagen,” fremhævede dommerpanelet bestående af:
Claus Henriksen, Dragsholmslot, Mette Vilsøe Lowth, Madbureauet, Pernille Skjødt, Pernilles Køkken, Berit N. Olesen, Nordisk Center for lokale Fødevarer, Malene Mosbæk, Madkulturen og Christian Christensen, Coop.
Sydsjælland og Lolland-Falster
Fejø Æblemost, økologisk fra Kernegaarden - Fejø Mosteri.
”Frisk smag med fin syre og karakter. Smuk farve. Gennemført emballage med fine detaljer. God fortælling af produktets historie. Et ærligt og troværdigt produkt. Lokal økologi,” fremhævede dommerpanelet bestående af:
Vivi Schou, Restaurant Babette, Kim Pajor, Pajor Reklamebureau, Susanne J. Lassen, Erkom og freelancejournalist, Lis Andersen, AgroTech A/S, Malene Mosbæk, Madkulturen og Christian Christensen, Coop.
Bornholm
Rabarber saft, økologisk, drikkeklar fra Bornholms Mosteri A/S.
”Duft af velkendt rabarber, som hjemme hos mormor. God smag. Mod til at lade den rene rabarbersmag skinne igennem. Skøn, enkel og glad emballage. Indhold og design hænger godt sammen,” fremhævede dommerpanelet bestående af:
Troels F. Madsen, Christianshøjkroen, Engelke Toklum, Englegrafik, Tommy Kaas, Bornholms Tidende, Mikkel Bach-Jensen, Gaarden - Bornholms madkulturhus, Malene Mosbæk, Madkulturen og Christian Christensen, Coop.
Information om Coop Danmark A/S
Følg pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Coop Danmark A/S
Finalister til Produktprisen og Irmaprisen 2025 er fundet15.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
70 spændende, lokale produkter fra hele landet er reduceret til 12, der nu skal dyste om Produktprisen 2025 i kategorierne Mad, Konfekture, Drikke og Innovation. Ved smagningen smagte og udvalgte dommerne samtidig fem produkter, der for første gang skal dyste om Coops nye pris, Irmaprisen, og dermed muligheden for en plads på hylderne i udvalgte Coop-butikker.
Coop udskriver valg til ny ungeminister7.5.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Efter tre år med en stærk stemme for unge i Coop er tiden moden til, at Coops ungeminister, Tobias Simonsen, træder af. Derfor udskriver Coop nu valg til posten som ungeminister, der skal fortsætte indsatsen for at gøre det sjovt, meningsfuldt og udviklende for de over 25.000 ansatte i alderen 13-25 år at arbejde i Coop.
Kvickly Ry lancerer TRYG kassen30.4.2025 11:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Måske den første af sin slags i Danmark: En kasse med ro og tid til snak åbner i Kvickly Ry
Coop Crew 2.0 - Ny aftale sikrer fortsættelsen af landets største fritidsjobindsats29.4.2025 07:30:00 CEST | Pressemeddelelse
Med støtte fra Den A.P. Møllerske Støttefond har Ungdomsskoleforeningen og Coop siden 2019 ledet og drevet landets største fritidsjobindsats, Coop Crew, hvor over 2.000 unge har deltaget, og cirka 55 % af de unge har fået et fritidsjob. Efter planen ophører den økonomiske støtte fra fonden i 2025, men med en ny aftale mellem Ungdomsskoleforeningen og Coop sikrer parterne, med Coop Crew 2.0, fortsættelsen af den landsdækkende fritidsjobindsats.
Coop Tradings direktør fratræder til fordel for international topstilling25.4.2025 10:00:00 CEST | Pressemeddelelse
Administrerende Direktør i Coop Trading, Michael la Cour, har valgt at takke ja til en ny international rolle i en topstilling for IKEA i Sydøstasien. Med udgangen af august 2025 forlader han derfor direktørrollen i det nordiske indkøbsselskab – og efterlader sig et stærkt team, en tydelig retning og en masse nordisk momentum til det videre arbejde for en ny direktør. Coop Tradings direktør takker af efter stor indsats, som har skabt fokus på styrken ved det nordiske fællesskab og på, hvordan de nordiske private brands – Coop, Xtra og Änglamark – leverer stor værdi på både pris og kvalitet. Direktørens farvel markerer en ny fase i Coop Tradings rejse mod at levere private brands i verdensklasse til de nordiske hjem. ”Vi vil gerne takke Michael la Cour for hans markante bidrag til Coop Trading gennem de seneste år. Han har været drivende i at tage det nordiske samarbejde ind i en ny æra med endnu stærkere fokus på at skabe forbrugernes foretrukne produkter i Norden. Ud over at kæmpe for
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum