Børnetøjsfirmaer bukker under

København, 3. august 2015
Mens den danske modebranche generelt oplever vækst i disse år, ser det helt anderledes ud for børnetøjsfirmaerne, der er presset af små årgange og hård konkurrence. Det viser Deloittes Modeanalyse 2015.
”De små børneårgange fra finanskrisen presser for øjeblikket både børnetøjsproducenterne og de butikker, der lever af at sælge børnetøj og børneudstyr. Mange af de små børnetøjsbutikker har allerede måttet dreje nøglen om,” siger partner og modeekspert i Deloitte, Morten Steinmetz.
Der er dog lys forude for børnetøjsbranchen, hvis den formår at stå det nuværende lavvande igennem, mener Morten Steinmetz:
”Der kommer flere 0- til 4-årige herhjemme de næste fem til ti år. I 2025 forventer man eksempelvis 8,1 procent flere små danskere sammenlignet med i dag. Også i aldersgruppen 5 til 9 år bliver der lidt flere børn det kommende årti. Samme udvikling gør sig gældende for begge aldersgrupper i vores nordiske nabolande,” siger han.
Børnetøjsfirmaerne kan altså genvinde det tabte, men må indstille sig på at flytte efter børnene.
”I mange lande fødes der færre småbørn i disse år. Til gengæld er nogle af de større årgange på vej til at blive tweens og teenagere, hvilket vi blandt andet ser i Spanien og England. Hvis børnetøjsfirmaerne formår at tilpasse deres sortiment og markedsstrategi til den demografiske udvikling, er der absolut muligheder for vækst,” siger Morten Steinmetz.
Den samlede eksport af tøj og beklædningstilbehør som sko og smykker voksede med 9,3 procent i 2014 til 25 milliarder kroner. De største eksportmarkeder for dansk mode er Tyskland, Sverige og Norge.
Om Modeanalysen 2015:
Deloittes Modeanalyse 2015 giver et grundigt indblik i den danske modebranche, herunder producenter, engrosvirksomheder, detailhandel, skotøjsvirksomheder, børnetøjsfirmaer samt smykke- og urproducenter.
Nøgleord
Kontakter
Morten Steinmetz
Tlf. +45 23 61 98 04
msteinmetz@deloitte.dk
Billeder
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte og Kraka med fremtidsscenarier for Danmark i 2050: Svære valg skal træffes i dag7.5.2025 06:54:18 CEST | Pressemeddelelse
Fem udfordringer skal løses i dag for at opretholde Danmarks styrkepositioner frem mod 2050. Hvis danske beslutningstagere formår at sætte ind på disse områder, vil Danmark kunne stå lige så stærkt om 25 år, som Danmark gør i dag.
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum