Danske virksomheder betaler ikke længere deres regninger selv
Danske og skandinaviske virksomheder vælger i stigende grad at outsource deres økonomifunktioner, viser en ny undersøgelse fra Deloitte. Siden 2010 er antallet af oursourcing-aftaler næsten firedoblet, og den trend ser ud til at fortsætte.
”Særligt de administrative økonomiopgaver håndteres i stigende grad uden for virksomheden. Det gælder eksempelvis fakturering, bogføring, betaling af virksomhedens regninger samt opkrævning af penge fra kunderne. Disse processer er jo i dag delvist standardiserede og kan derfor leveres bedre og billigere af en ekstern leverandør,” siger outsourcing-ekspert i Deloitte Claus Thorne Madsen.
De store globale outsourcing-leverandører ser altså ud til at være ustoppelige i deres forsøg på at erobre de administrative økonomiopgaver, men må muligvis se sig overhalet indenom af ny teknologi.
”Den udvikling, vi har set i eksempelvis bilindustrien, kommer også til at ramme kontorpersonalet, nemlig at robotter og teknologi overtager de manuelle processer. Robot-software laver færre fejl og er selvsagt langt hurtigere, end noget menneske kan være. Fremtidens kontorfunktionærer kommer ikke til at sidde og taste fakturaer ind i et system, men overvåger i stedet, at computeren gør det,” siger Claus Thorne Madsen.
Outsourcing af administrative opgaver til lavtlønslande er altså støt stigende, men dog ikke altid en succes. Eksempelvis gider mange kunder ikke snakke gebrokkent engelsk i telefonen med en kundeservicemedarbejder, der sidder i udlandet.
”Man kan sige, at outsourcing er en læringsproces ligesom de fleste andre ting. Mange virksomheder tilpasser løbende modellen og bliver med årene bedre og bedre. At finde ud af, hvad man skal løse selv, og hvad man skal sende ud i byen, er ikke en statisk beslutning. Det har nærmere karakter af en løbende proces, som skal tilpasses udviklingen i virksomhedens forretning,” siger Claus Thorne Madsen.
Dog mener Claus Thorne Madsen, at outsourcing af administrative opgaver er kommet for at blive:
”Sidder man i dag som medarbejder i en dansk virksomhed og løser administrative opgaver, der let kan standardiseres, skal man nok regne med, at de opgaver over en årrække vil flytte til udlandet eller helt automatiseret ved hjælp af avanceret robot-software. Det kan man selvfølgelig se som en trussel, men man kan også vende det til en mulighed, hvis man forstår at påtage sig mere videnstunge opgaver, der skaber større værdi,” siger han.
22 procent af de interviewede virksomheder bruger i øjeblikket ikke outsourcing, men overvejer at gøre det i fremtiden.
Fakta:
I 2010 fandtes syv store aktive aftaler om outsourcing af økonomiopgaver i Skandinavien med en volumen på mere end 50 årsværk. Pr. 1. januar 2015 fandtes 27 aktive aftaler, altså en stigning på 386 procent på fire år. Alle aftalerne er flerårige.
De store danske aftaler lige nu er:
Coop og Accenture
TDC og Accenture
Velux og Accenture
Danfoss og Capgemini
ISS og Cognizant
Tryg og Cognizant
Egmont og Genpact
Download hele undersøgelsen her: http://www2.deloitte.com/dk/da/pages/finance/articles/Danske-virksomheder-betaler-ikke-laengere-deres-regninger-selv.html
Om undersøgelsen:
Deloittes undersøgelse af outsourcing af økonomiprocesser er baseret på kvalitative interview med 45 økonomichefer i Danmark, Norge, Sverige og Finland samt kvantitativ analyse af 28 outsourcing-aftaler.
Nøgleord
Kontakter
Claus Thorne Madsen
Tlf. +45 30 94 41 32
cmadsen@deloitte.dk
Information om Deloitte
Følg pressemeddelelser fra Deloitte
Skriv dig op her, og modtag pressemeddelelser på e-mail. Indtast din e-mail, klik på abonner, og følg instruktionerne i den udsendte e-mail.
Flere pressemeddelelser fra Deloitte
Deloitte og Kraka med fremtidsscenarier for Danmark i 2050: Svære valg skal træffes i dag7.5.2025 06:54:18 CEST | Pressemeddelelse
Fem udfordringer skal løses i dag for at opretholde Danmarks styrkepositioner frem mod 2050. Hvis danske beslutningstagere formår at sætte ind på disse områder, vil Danmark kunne stå lige så stærkt om 25 år, som Danmark gør i dag.
Deloitte fastslår: Medarbejderudvikling giver plus på bundlinjen28.3.2025 06:02:00 CET | Pressemeddelelse
Organisationer, der prioriterer personlig udvikling, kreativitet og fordybelse, klarer sig bedre økonomisk og skaber større værdi for samfundet. Det viser en ny, global undersøgelse fra Deloitte.
Virksomheders brug af AI i kraftig fremgang25.3.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Selv om udbredelsen af generativ kunstig intelligens øges markant, er der stadig væsentlige barrierer på vejen, førend vi indfrier det fulde potentiale. En ny undersøgelse fra Deloitte indikerer samtidig, at adoptionen ikke helt kan følge med den teknologiske udvikling.
Deloitte udpeger fremtidens teknologiske tendenser: ”Alt er bundet op på AI"24.2.2025 06:10:00 CET | Pressemeddelelse
Hvilke teknologiske trends skal erhvervslivet og den offentlige sektor kende til for at få en strategisk fordel? Rådgivningsgigant og tech-partner Deloitte udpeger seks centrale tendenser med potentiale til at ændre måden, vi arbejder, interagerer og laver forretning på.
Danskernes skærmtid fortsætter op trods stigende bekymring om overforbrug4.2.2025 06:30:00 CET | Pressemeddelelse
Deloitte præsenterer nye indsigter i danskernes digitale forbrugervaner. Over halvdelen angiver, at de oplever et overforbrug i deres dagligdag.
I vores nyhedsrum kan du læse alle vores pressemeddelelser, tilgå materiale i form af billeder og dokumenter samt finde vores kontaktoplysninger.
Besøg vores nyhedsrum