400 elever med iværksætterdrømme dyster i Odense

Hvem har den mest innovative idé, det bedste produkt og det skarpeste pitch? 410 elever fra ungdomsuddannelser i hele landet samles torsdag den 6. februar i Odense for at dyste på iværksætterideer til National Entreprenørskabsmesse 2020.

De hundredvis af entreprenante elever har gennem flere måneder arbejdet på at udvikle en iværksætteride og et forretningskoncept for ideen. Til National Entreprenørskabsmesse skal hvert team præsentere deres ide, produkt eller service for dommere fra erhvervslivet, som giver eleverne feedback på ideen og bedømmer elevvirksomhederne på bl.a. ideens potentiale, produktudvikling, markedsføring og økonomi. Så en god idé er ikke nok til at vinde, eleverne skal også vise at de forstår hvordan man omsætter ideen til en virksomhed.

Der kommer 110 hold i alt til National Entreprenørskabsmesse, og fra Fyn kommer 5 hold fra Svendborg Erhvervsskole & Gymnasier2 hold fra Vestfyns Handelsskole og Handelsgymnasium og ikke mindre end 20 hold fra Tietgen.

Dagens bedste hold vinder plads på europæisk messe

Ud over en check på 5000 kr. vinder det bedst placerede hold også en plads til den europæiske entreprenørskabsmesse JA Marketplace, International Student Company eXpo, Innovative Business 2020 i Kaunas, Litauen den 1.-3. april 2020. Her får de unge rig mulighed for at fremvise deres idé og mødes med unge iværksættere og erhvervsfolk fra andre europæiske lande.

National Entreprenørskabsmesse bliver holdt i Rosengårdcenteret i Odense, så de mange håbefulde unge iværksætterspirer kommer til at mødes både dommere fra erhvervslivet og almindelig handlende. Alle de unge har en stand, hvor de fremviser prototyper og produktideer.

Præmierne til de unge iværksættere er sponsoreret af Odense Kommune, og rådmand Jane Jegind holder festtale til de unge, når prisoverrækkelsen går i gang.

Den Nationale Entreprenørskabsmesse er arrangeret af Fonden for Entreprenørskab og en del af entreprenørskabsforløbet Company Programme. Alle deltagerne har arbejdet med deres idé eller produkt som en del af et skoleforløb og for mange af dem er National Entreprenørskabsmesse første gang de fremviser deres idé eller produkt offentligt. Konkurrencen har flere gange været katalysator for opstart af reelle virksomheder.

Tid og sted:
Torsdag den 6. februar kl. 10 - 16.30 (Præmieoverrækkelse ca. kl. 16.15 på store torv) i Rosengårdcentret, Odense. Pressen er velkommen.

Entreprenørskab for alle - evner til at skabe, forandre og gøre en forskel

Fonden for Entreprenørskab hjælper skoler og uddannelser med at fremme entreprenante og innovative evner hos elever og studerende. Vores mål er, at entreprenørskab er en naturlig del af undervisningen på alle uddannelsesniveauer i Danmark.

Helt konkret arbejder Fonden for at sikre, at alle elever og studerende færdiggør skole og uddannelse med evner til at skabe, forandre og gøre en forskel som både talentfulde iværksættere og værdifulde medarbejdere til gavn for Danmark. Vi kalder det entreprenant dannelse.