400 Coop-butikker donerer julemad til udsatte familier

Fra udlevering sidste år.

Aldrig har interessen for julehjælp været større end i år.

Foreningen Stop Spild Lokalt melder om en stigning på 50 procent i efterspørgslen af overskudsmad til juleaften.

Coop samarbejder for 6. år i træk med Stop Spild Lokalt, hvor man donerer mad, der ikke er blevet solgt, inden butikkerne holder lukket i helligdagene.

I år er det hidtil største antal butikker med, nemlig op imod 400 fra Kvickly-SuperBrugsen og Coop 365discount.

”Stop Spild Lokalt er en god samarbejdspartner for os, når det gælder donation af mad. Det at de er så bredt til stede over hele landet gør, at vi kan støtte lokalt i de områder, hvor vi har butikker. Det betyder meget for os, at støtte de nærmiljøer, vi er en del af. Samtidig undgår vi at køre langt rundt med varerne og belaste klimaet,” siger CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese.

Foreningen blev stiftet for fem år siden af den dengang kun 17-årige Rasmus Erichsen. Han har siden organiseret flere tusinde frivillige over hele landet, der hjælper med at hente overskudsvarerne i butikker og dele det ud til de udsatte medborgere.

”Behovet for vores hjælp har aldrig været større, og derfor er vi taknemmelige for støtten fra Coop. Lige nu er vores største udfordring at skaffe frivillige, der kan hjælpe med uddelingen af varerne,” siger Rasmus Erichsen.

Maden hentes af frivillige, der derefter gennemgår maden og udleverer den på lokale udleveringssteder. For information om uddelingssteder samt behov for frivillige, gå ind på Stop Spild Lokalt på Facebook. Da Stop Spild Lokalt har svært ved at finde frivillige, har bl.a. adm. direktør for OK, Michael Løve, CSR-direktør i Coop, Signe D. Frese og tv-værten Puk Elgaard meldt sig til at hjælpe med at dele de mange varer ud om aftenen den 23. december i Parken i på Østerbro i København.

Yderligere information:

Signe D. Frese, CSR-direktør i Coop, 3091 9246, Signe.frese@coop.dk

Rasmus Erichsen, 50 69 69 72, stopspildlokalt@gmail.com

Fra udlevering sidste år.

Klima Kvickly når Coops CO2-mål på seks måneder13.12.2022 06:30:00 CET | Pressemeddelelse

Med positiv kommunikation og fokus på kundeadfærd har Klima Kvickly i Aarhus på bare seks måneder nået det niveau for CO2-udledning fra salget af fødevarer, som i henhold til Coops klimaplan skal gælde alle Coops butikker i 2030. Butikken har blandt andet solgt 50 procent flere salater, mens f.eks. madspild i delikatesseafdelingen er reduceret med 60 procent. Butikkens omsætning, avance og indtjening er i perioden forbedret.

Coops første ungeråd er nu valgt25.11.2022 06:00:00 CET | Pressemeddelelse

I forlængelse af forårets ansættelse af en ungeminister, nedsættes nu Coops første ungeråd. Målet med ungerådet er at give større indflydelse og ejerskab over Coop til unge kollegaer. Derfor har det været muligt for alle unge ansatte i Coop, der er omkring 15-25 år gamle, at blive en del af ungerådet. Som medlem af ungerådet skal man sammen med andre Coop kollegaer rådgive Coops ungeminister om, hvilke temaer som Coops unge ansatte ønsker, at ungeministeren skal arbejde med. Ungerådet mødes hver måned og på møderne drøftes både ungerådets egne emner og emner fra Servicekontoret. Årets ungeråd består af: Morten Brixen, Kvickly Silkeborg Emilie Friis-Vestergaard, SuperBrugsen Fensmark Tim Hylander, Coop365 Discount Børkop Cecilie Nielsen, Kvickly Middelfart Katrine Høfner, SuperBrugsen Løgstør Anders Jensen, SuperBrugsen Vig Frederikke Sommer, Dagli’Brugsen Snertinge Sebastian Ravn, SuperBrugsen Hinnerup Marcus Jørgensen, SuperBrugsen Roskilde Frederik Pedersen, Kvickly Svendborg Storcen