3F’s formand: ”Jeg ser solidaritet og håb i danskernes valg”

Forbundsformanden for Danmarks største fagforening, 3F, ønsker det nye politiske flertal tillykke. Mandaterne skal bl.a. bruges til at skabe et mere retfærdigt pensionssystem for nedslidte og vende den stigende ulighed, siger Per Christensen.

”Stort tillykke til det nye politiske flertal og stort tillykke til Danmark,” siger 3Fs forbundsformand, Per Christensen, der kommenterer valgresultatet.

”Danskerne har truffet deres valg. Det er et valg om et mere retfærdigt og lige Danmark. Et Danmark, hvor nedslidte kan træde tilbage fra arbejdsmarkedet efter et langt arbejdsliv, og hvor vi ikke længere vil acceptere, at Danmark er et land, hvor antallet af fattige børn stiger. Og så har danskerne entydigt krævet en ambitiøs klimapolitik,” siger Per Christensen.

”Jeg ser solidaritet og håb i danskerne valg. Solidaritet med de nedslidte og med de kommende generationer. Solidaritet med vores medmennesker på bunden af samfundet. Det er i den grad en retning, som vi i 3F vil støtte op om,” siger Per Christensen.

3F ser frem til at deltage konstruktivt i forhold til drøftelsen af bl.a. et nyt pensionssystem, lover forbundsformanden:

”Jeg håber desuden, at den kommende regering vil lægge op til en bred dialog om en række af de temaer, der er væsentlige for arbejdsmarkedets parter – ikke mindst indsatsen for fortsat vækst og nye arbejdspladser i hele landet til gavn for vores ledige medlemmer.”

Pressechef Klaus Lange: 31 61 27 87

3F: Velkommen til ny DI-direktør9.5.2019 11:12:25 CESTPressemeddelelse

3Fs formand Per Christensen byder i en kommentar den nye direktør for DI, Lars Sandahl Sørensen, velkommen: - Jeg glæder mig – også på det personlige plan – til, at vi sammen skal finde løsninger på nogle af de udfordringer, danske virksomheder og lønmodtagere står over for, og ser frem til et godt samarbejde. - Den danske arbejdsmarkedsmodel er kendetegnet ved et tillids- og respektfuldt samarbejde, også når der er tale om interesseforskelle i forhold til vores medlemmer. - Jeg er overbevist om, at Lars Sandahl Sørensen vil bidrage positivt til dialogen mellem parterne. - Det direkte samarbejde omfatter – udover overenskomsterne – bl.a. den danske indsats for realiseringen af FNs verdensmål, også i udviklings- og vækstlandene med flere arbejdspladser på anstændige vilkår og generel bæredygtig vækst.