3F/3FA: Regeringen bør undersøge stop af nye EU-regler

Nye EU-regler kan gøre Danmark sårbar overfor dagpengespekulation, mener 3F og 3FA. Derfor bør regeringen overveje at trække i en nødbremse, som kaldes artikel 48. Den bruges når et land mener, at dets velfærdssystem bliver uforholdsmæssigt hårdt belastet af EU-lovgivning.

Europa-Kommissionen, Ministerrådet og Europa-Parlamentet blev tirsdag enige om et forslag til nye regler, der vil gøre det lettere at eksportere dagpenge på tværs af grænserne. 3F og 3FA er bekymrede for, at de nye regler vil gøre Danmark sårbar overfor spekulation i dagpenge.

Under de nye regler vil optjeningsperioden til dagpengeret blive forkortet fra tre måneder til en måned. Det vil sige, at en borger fra et andet EU-land kun skal have arbejdet i Danmark en måned for at kunne tage danske dagpenge med hjem.

Reglerne vil også forlænge dagpengeperioden fra de nuværende tre måneder til seks måneder. Det vil sige, at man kan tage danske dagpenge med til udlandet i seks måneder.

”Vi er bekymrede for, at aftalen kan true det danske dagpengesystem og åbne en ny dør til social dumping. Vi frygter, at spekulanter vil hente underbetalt arbejdskraft til landet i en måned under løfter om seks måneders efterfølgende forsørgelse på høje danske dagpenge i hjemlandet. Derfor synes vi, at regeringen skal overveje at bruge nødbremsen i artikel 48 til at stoppe denne aftale,” siger Eva Obdrup, forretningsfører i 3Fs a-kasse.

En EU-medlemsstat kan bruge artikel 48 til at gøre indsigelse, hvis landet mener, at dets velfærdssystem bliver uforholdsmæssigt hårdt belastet af EU-lovgivning.

3F og 3FA er bekymrede for, at de nye regler vil opildne til spekulation i danske ydelser, fordi Danmark har et markant højere ydelsesniveau.

Ifølge Danmarks Statistik kommer de fleste udenlandske arbejdere fra Polen og Rumænien. I 2017 var den gennemsnitlige månedlige disponible indkomst i Polen 3.696 kr. I Rumænien var den 1.705 kr. Den maksimale dagpengesats i Danmark er 18.866 kr. om måneden, hvilket bliver til cirka 13.000 kroner efter skat.

Det vil altså tage en polak et år og ni måneder at opnå en gennemsnitlig disponibel indkomst på de 78.000 kr., som man får på et halvt år på danske dagpenge. For en rumæner ville det tage næsten tre år og 10 måneder.

”Vi er for EU. Men meningen med EU har altid været at sikre arbejdskraftens frie bevægelse, ikke ydelsernes fri bevægelse,” siger Eva Obdrup.

I december opfordrede Venstres Morten Løkkegaard regeringen til at regne ud, hvor meget de nye regler kunne komme til at betyde for den danske statskasse, og aktivere artikel 48, hvis de nye regler kunne slå et alvorligt hul i budgettet.

3F og 3FA er også bekymrede for, om kontrollen med, at borgerne står til rådighed for arbejdsmarkedet, er god nok i udlandet.

Ifølge Beskæftigelsesministeriet tog 2169 ledige dagpengemodtagere deres dagpenge med fra Danmark til udlandet i 2017. Det er mere end en fordobling siden 2010. Cirka halvdelen var statsborgere fra Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Estland, Letland, Litauen, Ungarn, Slovenien, Kroatien, Bulgarien og Rumænien. Antallet af østeuropæere, som tager dagpenge med, er cirka 15-doblet fra 2010 til 2017. Den øvrige eksport fra danskere og vesteuropæere har været relativt stabil.

For yderligere oplysninger, kontakt 3Fs presseenhed på telefon 88 92 88 92.

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm