3F: Reformkommissionen er på rette spor

Stærke analyser og gode anbefalinger til styrket efteruddannelse i et livslangt perspektiv fra Reformkommissionen – men vær på vagt.

Generelt er det gode toner, der kommer fra Reformkommissionen.

Der er behov for en massiv styrkelse af de basale færdigheder, der er brug for uddannelsesplanlægning understøttet digitalt og der er behov for nemmere og fleksible veje mod at blive faglært som voksen. Samtidig anbefaler kommissionen en styrkelse af AMU’s kvalitet.

- Det er lige i øjet, at undervisnings- og lærerkompetencer skal styrkes i AMU. Vi har behov for en styrkelse af kvaliteten, så virksomheder og medarbejder oplever et efteruddannelsestilbud af højeste kvalitet. Det er en af vejene til et styrket AMU, siger Søren Heisel, der er forbundssekretær i 3F.

Kommissionen rammer rigtig langt hen ad vejen, men ikke alt er nyt.

- Kommissionen rammer rigtigt ved at sætte skub på kompetencevurderinger, men vi har en del af deres forslag i forvejen. I dag kan man gå lige til svendeprøve, hvis man har erfaringer til det. Det er dog ikke særlig brugt, men det kan være en god ide at lade færre certificerede institutioner udføre kompetencevurderinger, siger Søren Heisel.

Dertil ligger forslagene for de videregående uddannelser fint i tråd med de tanker 3F selv har gjort sig, ikke mindst i form af en større erhvervsretning og at kandidatdelen ikke nødvendigvis skal vare 2 år for alle.

- Hvad angår Reformkommissionens forslag til omlægningen af SU’en til lån på kandidatdelen kan det være betænkeligt i forhold til den sociale mobilitet. Her hæfter vi os ved eksperternes positive vurdering, ikke mindst at de 1,4 mia. kr. de videregående uddannelser tilføres til et løft af undervisningskvaliteten vil fremme den sociale mobilitet, siger Søren Heisel.

Gennemføres SU-forslaget må udviklingen følges tæt med henblik på netop den sociale mobilitet. Det er i givet fald helt afgørende, at forslaget ikke bredes ud til også at omfatte bachelordelen.

3F er desuden yderst tilfredse med, at Reformkommissionen ikke foreslår større regelændringer på området for udenlandsk arbejdskraft.

3F er dog bekymrede for, at man vil åbne op for, at udenlandske dimittender automatisk får opholds- og arbejdstilladelse i tre år efter endt uddannelse. Det er vigtigt, at man strikker reglerne sammen på en måde, så det ikke bliver et smuthul ind for udenlandsk arbejdskraft, der går i gang med en uddannelse og dropper hurtigt ud igen for således at have opnået en tre-årig arbejds- og opholdstilladelse.

- Desuden er det vigtigt, at der løbende følges op på, om dimittenderne tager arbejde, der svarer til deres uddannelsesniveau. 3F har udarbejdet en analyse, der viser, at mange udlændinge med medbragt videregående uddannelse arbejder i stillinger på ufaglært niveau. Der er derfor en overhængende risiko for, at det også kommer til at gælde mange af de udenlandske studerende, der har afsluttet en videregående uddannelse i Danmark, siger Søren Heisel.