3F: Positivt fokus på at sikre job og opkvalificering

3Fs forbundsformand roser regeringens udmeldinger op til finanslovsforhandlingerne. Per Christensen hæfter sig særligt ved, at regeringen vil holde hånden under danske job og arbejdspladser og samtidig præsenterer nye tiltag for omskoling af ledige.

Finansminister Nicolai Wammen lovede på dagens pressemøde at stå vagt om danskernes arbejdspladser og økonomi under coronakrisen. Det vækker glæde i 3F, hvor man i dag har 5.800 flere ledige medlemmer end sidste år.

- Det er fuldstændigt afgørende, at vi sikrer danske job og arbejdspladser, så danskerne også har et job at stå op til i morgen og om et halvt år, siger forbundsformand i 3F, Per Christensen.

- Jeg ser rigtig mange positive takter i regeringens udmeldinger, der kan være med til at holde hånden under danske lønmodtagere og familiernes økonomi i en svær tid.

Forbundsformanden hæfter sig bl.a. ved, at regeringen vil afsætte to milliarder kroner i 2021 og 2022 til en målrettet omstillingsindsats af de dele af det danske arbejdsmarked og de danske virksomheder, der er blevet hårdest ramt af krisen.

- Det er meget positivt, at der er fokus på og økonomi til at hjælpe de tusindvis af ledige, der står foran at skulle lave et brancheskift. Det kan fx være aktuelt for vores kollegaer fra lufthavnen og fra andre brancher, der er bragt i knæ, siger Per Christensen.

Han peger på, at omskoling og opkvalificering skal ses i sammenhæng med den grønne omstilling:

- Mange skal omskoles og opkvalificeres. Vi skal sikre, at danske lønmodtagere er klar til at gribe nye jobmuligheder inden for den grønne omstilling, som også ligger i regeringens planer. Mange peger desuden på, at de mange små og mellemstore virksomheder har brug for hjælp til investeringer i ny teknologi. Også her kan vi understøtte den grønne omstilling, siger Per Christensen.

Forbundsformanden for 3F retter samtidig en skarp appel til de politiske partier om at genoprette den økonomisk tryghed for ledige på dagpenge:

- I årtier er dagpenge-niveauet blevet udhulet. Ledige bliver i den grad ramt på privatøkonomien, og det undergraver trygheden på det danske arbejdsmarked. Derfor vil jeg kraftigt opfordre partierne, der skal forhandle, til at sætte en stopper for dagpengenes fortsatte udhuling. Det er netop vores dagpengesystem, der skal få os gennem kriser, som den, vi oplever i øjeblikket.

En afgørende sejr for platformsarbejdere i EU24.4.2024 14:22:06 CEST | Pressemeddelelse

I dag tager EU et afgørende skridt mod bedre vilkår for de medarbejdere, der arbejder på platformsvirksomhederne. Endelig er det lykkedes EU at vedtage et fælles regelsæt, der beskytter platformsarbejderne. Det er noget 3F har arbejdet aktivt for de sidste fire år. I dag har et stort flertal i Europa-Parlamentet vedtaget platformsdirektivet https://bit.ly/4b3HsYd. Efter lange forhandlinger mellem EU’s medlemslande lykkedes det endeligt at godkende platformsdirektivet. "Det er en stor sejr, at - vi får vedtaget europæisk lovgivning, der pålægger platformsvirksomhederne arbejdsgiveransvar for arbejderne og dermed beskytter de platformsansatte," siger formand for 3F Transport, Jan Villadsen, der er 3F’s EU-politisk ansvarlige. "Platformsvirksomheder har i dag alt for stor mulighed for at lave alternative forretningsmodeller og fiksfakserier, der fastholder medarbejdere i uanstændige løn- og arbejdsvilkår." "Det her har potentialet til at gøre en reel forskel for de platformsansatte i Danm